Test: Hyundai i30 CW 1,6 D, 2009
Rimelig familiefrakter
Hyundai leverer mye bil per krone i i30 CW.
Tekniske data, Hyundai i30 CW 1,6D
Motor: R4, 1599 ccm
Girkasse: Firetrinns automat
Effekt: 115 hk v/4000 o/min.
Dreiemoment: 255 Nm v/2000 o/min.
Forbruk: 0,55 l/mil
CO2-utslipp: 159 g/km
0-100 km/t: 13,4 sek.
Toppfart: 180 km/t
Lengde: 4475 mm
Bredde: 1775 mm
Høyde: 1565 mm
Bagasjerom: 415-1395 liter
Egenvekt: 1341 kg
Pris: 259 500 kr.
Vi lot oss imponere av i30 da den kom på det norske markedet i 2007. Den fristet med lav pris, god komfort og faktisk helt greie kjøreegenskaper. Denne gangen var det stasjonsvognen som stod for tur, med diesel og automat - og den har fått 5-års garanti siden sist.
I en klasse full av knallharde konkurrenter er det hvor mye bil per krone man får som er i30 sitt beste kort. Med konkurrenter som VW Golf, Toyota Auris, Ford Focus, Honda Civic, Mazda 3, Kia Cee'd sier det seg selv at konkurransen er hard.
Ut i fra listene til Opplysningrådet for veitrafikken kan vi se at den selger nok til å kapre en syvende plass med sine 455 solgte biler i 2009 per 31. mai. Noe som tilsvarer en markedsandel på 4,1 prosent i sin klasse.
Kjøreegenskaper: 5
i30 imponerte oss da den kom i 2007 med et godt kompromiss mellom komfort og det sportslige. Sportslig er et feil ord å bruke. i30 er ikke sportslig, en den er veldig nøytral og føles trygg på veien selv når man kjører aktivt.
Fjæringen er relativt myk, så ujevnheter i veien merker man ikke nevneverdig mye til. Dermed unngår man også knirkelyder i for eksempel dashbordet.
Motor: 4
Under panseret finner vi en 1,6 liters dieselmotor som yter 115 hester og 255 Nm. Motoren har jevn og fin gange og bråker ikke mer enn det vi forventer av en dieselmotor i dag.
En firetrinns automatkasse bodde også i bilen, og skal ha skryt for myke skift. Men fire trinn er gammeldags i forhold til dagens standard, og ved aktiv kjøring føles girkassen treg.
Ved blandet kjøring er vår testbil oppgitt til et forbruk på 0,55 liter per mil. Vi kryper under halvliteren på landeveien. CO2-utslipp på 159 gr/km må sies å være høyt sett i forhold til de beste konkurrentene.
Ytelser: 3
Hyundai i30 er ikke rask, girkassen stjeler for mye til det. 13,4 sekunder fra stillestående til 100 km/t er 1,5 sekunder tregere enn samme bil med manuell girkasse.
Men så er det heller ikke her i30 er i sitt ess, den føles nemlig sterk i mellomregisteret og ytelsene mer enn godkjent til barnehagetransport eller langtur.
Les også:
Eksteriør: 3
Hyundai i30 er veldig lik Kia Cee'd på mange områder, og de er nær sagt tekniske tvillinger. Men der Kia valgte å sprite opp Cee'd har Hyundai valgte å kjøre en veldig safe stil.
Da vi testet i30 sist, konkluderte vi med at bilen er veldig bra, men at den ikke viser det - noe vi står for fortsatt. Den er ikke veldig spennende å se på.
Interiør: 4
Veldig spennende er den heller ikke innvendig, men Hyundai skal ha skryt for et ryddig og funksjonabelt interiør - der stereo, kjørecomputer og klimaanlegg er enkle å betjene.
Sittestillingen er grei nok og førersetet gir tilstrekkelig støtte i sidene men kunne støttet mer oppunder lårene. Baksetet er riktignok ganske flatt både i ryggen og sitteputa, og plassen kunne vært bedre.
Når vi kommer til plass, er det verdt å nevne bagasjeromsplassen, for 415 liter føles beskjedent. Selv om Kia Cee'd er noe lenger, har den hele 534 liter til sammenligning.
Komfort: 4
Motoren har en jevn og fin gange, og er relativt støysvak. Vi noterer litt vind og dekkstøy oppover i fart, men utover det finner vi ikke noe å utsette på støyen i i30.
Fjæringskomforten er også god, og eliminerer ujevnheter i veibanen. Ros for lite skranglelyder skal den også ha.
Sittekomforten er helt ok, selv om setene ikke er de beste vi har sittet i. Litt kort sittepute trekker ned.
Sikkerhet: 5
Hyundai i30 ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2008 med godt resultat. Fem av fem stjerner, som er et minimum i dag, oppnådde i30.
34 poeng er ikke full score, men heller ikke langt unna. Litt trekk får den i kollisjonstesten da sikkerheten til fotgjengere var begrenset.
Alt nødvendig sikkerhetsutstyr er på plass, så alt i alt er i30 en sikker bil å oppholde seg i.
Pris/utstyr: 5
Som nevnt er Hyundai en av merkene som gir mest bil per krone, i30 CW er intet unntak. Vår testbil, en godt utstyrt Comfort-modell med diesel og automat, klimaanlegg og delskinn, kostet 259 500 kroner.
Velger man å ikke gå for toppmodellen skal det nevnes at i30 CW har en startpris på under 200.000 kroner, da med 1,6-liters bensinmotor og mindre utstyr.
Denne saken ble første gang publisert 20/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.