Test: Honda Insight 2009-modell

Er miljøbilen gjerrig nok?

Honda Insight skal gi hybridteknologi til folkelig pris. Vi har sjekket hvor mye den bruker på mila.

Først publisert Sist oppdatert

Med nye Insight skal Honda gi Toyota kamp i miljøbilklassen. Om ikke Insight er en fullhybrid som Prius, frister den til gjengjeld med en langt lavere pris.

Vi har kjørt Insight i en grundig test, der forbruk av drivstoff har stått høyt på prioriteringslista. For litt av vitsen med å velge en hybrid, må vel være at den bruker mindre drivstoff enn vanlige bensin- og dieseldrevne biler?

Kjøreegenskaper: 3

Insight er neppe konstruert for å gi deg som fører uforglemmelige kjøreturer, selv om Honda generelt har kjøreglade modeller i stallen.

Under normal sparekjøring oppfører bilen seg helt greit, og gjør ikke noe spesielt ut av seg. Derimot krenger og understyrer bilen kraftig når den blir satt under press, noe vi merket ekstra godt i vår unnamanøver-test på lukket bane.

Understellet virker både stramt og bløtt på samme tid, og det er vanskelig å få god kontakt med underlaget. Vi regner med at dette også i en viss grad kan skyldes dekkvalget. På vår testbil satt det dekk i dimensjon 185/55R16.

Les vår test av Volkswagens familievennlige miljøalibi.

Foto: Andreas Handeland

Motor: 4

Under panseret finner vi en 1,3-liters bensinfirer på 88 hester og 121 Nm. Siden det er en hybrid, finner vi også en elektrisk hjelpemotor, som yter 14 hester og 78,5 Nm, begge koblet til hjulene via en trinnløs automatkasse.

Denne girkassetypen pleier å fungere godt i kombinasjon med sugemotor og elmotor, siden den lettere kan utnytte turtallet i en bensinmotor.

Men tatt i betraktning at Insight er en miljøbil som skal kjøres økonomisk, virker den for slapp. Dessuten blir fort opplevelsen litt masete dersom man faller for fristelsen til å trykke hardere på gassen.

Det er nemlig utvekslingen som endres, ikke turtallet. Det legger seg gjerne der oppe hvor motoreffekten er på topp.

I motsetning til Prius kan ikke Insight kjøres helelektrisk, men takket være en avansert ventilteknologi kan bensinmotoren kuttes i korte perioder slik at kun elektrisitet driver bilen framover - samtidig som forbrenningsmotoren fortsatt har turtall.

Men dette er kun under optimale forhold, eksempelvis i nedoverbakker og i hastigheter under 50 km/t. I tillegg finnes det et start-stopp-system som stanser bensinmotoren i perioder når bilen står stille.

Det positive er at motoren, med mindre den blir jaget, er støysvak - og nesten lydløs i de periodene bilen klarer seg med elektrisk drift.

Ytelser: 3

Honda Insight er ingen rakett. Det er sikkert ikke meningen heller.

Men faktum er at bilen også kjennes slapp under normal kjøring, eksempelvis i akselerasjonsfelt og ved vanlige forbikjøringer.

Ved full akselerasjon bruker Insight 12,5 sekunder til hundre, mens toppfarten er oppgitt til å være 182 km/t. Grunnet elektromotorens kontante leveranse av dreiemoment er gassresponsen god, men oppover på turtallsregisteret oppleves Insight som litt treg.

Les alle våre Honda-tester her

Eksteriør: 4

Foto: Andreas Handeland

Skal vi tippe at Toyota Prius sto modell når Insight-silhuetten skulle tegnes?

Det er slående likheter mellom de to, begge med den karakteristiske dråpeformen for best mulig aerodynamikk. Ellers ser Insight sprek og futuristisk ut, med en dynamisk front som sender tankene i retning av Hondas mer sporty modeller.

Interiør: 3

Det dråpeformede designet sørger dessverre for at den innvendige plassen som er til disposisjon, ikke egner seg til familiebruk.

Takhøyden i baksetet er altfor lav til at folk av vanlig høyde kan sitte godt, og oversikten bakover er begredelig grunnet spoileren midt på bakvinduet.

Bagasjerommet er med sine 408 liter forholdsvis rommelig i hybridbil-sammenheng, men fortsatt ganske uegnet for deg som er avhengig av barnevogn og andre plasskrevende ting for å få hverdagen til å gå opp.

Ellers ser interiøret litt stilig og sporty ut, som i Hondaer generelt, med det ufo-lignende displayet og det spesielle rattet. Dessverre er ikke sittestillingen helt optimal grunnet dårlig støtte under lårene, men ellers byr setene på grei komfort.

Litt spesielt er det at man i displayet blir belønnet med plantesymboler når Econ-funksjonen er aktivert (en knapp), noe som selvsagt skal appellere til økokjøring.

Noe ironisk at det er en egen sportsfunksjon på girkassen. I displayet kan man også se hvilken kraftkilde som brukes til enhver tid, samt om batteriet lader.

Her er Insights rake motsetning

Komfort: 4

Komforten i Insight er overraskende god. Sittestillingen kunne vært bedre med litt mer støtte under lårene, men siden rattet er fireveis justerbart, kan man motvirke effekten av dette ved å sitte lenger fra.

Foto: Andreas Handeland

Fjæringskomforten er stort sett tilfredsstillende, men i humper kan bilen noen ganger kjennes litt stump - uten at dette oppleves som spesielt plagsomt.

TEKNISKE DATA, Honda Insight Hybrid

MOTOR, CCM:

R4 / 1339

EFFEKT BENSINMOTOR, HK VED O/MIN:

88 / 5800

DREIEMOMENT BENSINMOTOR, NM VED O/MIN:

121/ 4500

EFFEKT ELEKTROMOTOR, HK:

14

DREIEMOMENT ELEKTROMOTOR, NM:

78,5

EGENVEKT, KG:

1276

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM

4395 X 1695 X 1425

BAGASJEROM, LITER:

408

DEKKDIMENSJON:

175/65 R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,44

CO2-UTSLIPP, G/KM:

101

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

12,5

TOPPFART, KM/T:

182

PRIS FRA, KR:

252 400

Motoren støyer mye ved pådrag, men er stillegående ved vanlig kjøring. Behagelig er det også da elektromotoren får jobbe alene med driften av bilen.

Vi noterte oss en del hjulstøy, og våre målinger viser at bilen i fart støyer vesentlig mer en eksempelvis en Golf 2,0 TDI.

Sikkerhet: 4

Vårt referanseorgan, EuroNCAP, har i skrivende stund ikke kjørt noe kollisjonstest på Honda Insight.

Insight har alt av forventet sikkerhetsutstyr som standard, blant annet ting som VSA (ESP), ISOFIX, ABS-bremser, EBD (elektronisk bremsekraftfordeling), beltestrammere og kollisjonsputer og -gardiner for å nevne noe.

Pris/ utstyr: 4

Det er nok først og fremst prislappen som skal lokke potensielle Prius-kunder til å velge Insight, i tillegg til et litt friskere design.

For et enklere hybrid-system gir utslag i prisen, men ikke voldsomt mye. Den er noen tusenlapper billigere enn konkurrenten fra Toyota - hvor mange avhenger litt av hvilket utstyrsnivå du ønsker.

POPULÆR: Rettere sagt kjempepopulær i Japan, men Insight er også tilgjengelig i Norge nå - fra 250000 kroner.
POPULÆR: Rettere sagt kjempepopulær i Japan, men Insight er også tilgjengelig i Norge nå - fra 250000 kroner. Foto: Andreas Handeland

Men dessverre skuffer Insight litt hva forbruk angår. Vår testrute, en runde på 35 mil fordelt på by-, motorvei- og landeveiskjøring, viser et snittforbruk på 0,51 liter per mil.

Til sammenligning kjørte vi en Volkswagen Golf 2,0 TDI med 110 hester gjennom den samme ruten med et forbruk på 0,46 liter per mil.

Honda forteller selv at bilen rent forbruksmessig er best egnet for typisk bykjøring, fordi bilen da kan utnytte start-stopp-systemet til det fulle.

Det er et poeng, men likevel synes vi snittforbruket burde vært betydelig lavere i vår test.