Test Honda CR-V 2,2 CTDi 2005
Flott dieselmotor
Honda har gått glipp av mangt et salg fordi de ikke har kunnet levere dieselmotor i CR-V. Nå er den tiden forbi, og de er på banen med en motor som rett og slett er best i klassen.
Tekniske data:
Motor:R4 - 2204 ccm
Ytelse:140 hk v/4000 o/min
Dreiemoment:340 Nm v/2000 o/min
Forbruk (EU-mix):0,67 l/mil
0-100 km/t:10,6 sek
Toppfart:180 km/t
Dekkdimensjon:215/65 R16
Egenvekt:1627 kg
Maks hengervekt:1500 kg
Bagasjerom:527/1568 l
Pris:409 500 kr
Testen er hentet fra Vi Menn Bil i 2005
Den nye motoren er en 2,2-liter som skiller seg kraftig fra konkurrentene i bruk. Den støyer mindre, er sterkere og har et dreiemoment som er jevnet mye penere ut.
Resultatet er en bil som nær sagt kan kjøres helt ned til 1000 omdreininger pr. minutt. På vei opp igjen finnes det svært lite å utsette på maskinen. Den drar villig og svært jevnt over det hele, og leverer mer enn de fleste i denne klassen. Antakelig mer enn alle.
For å unngå lastebilstarter har de satt inn en sekstrinns girkasse hvor førstegiret er kort. Til gjengjeld er sjettegiret langt. Resultatet er en bil som er særdeles lettkjørt, selv om den har godt med krefter. Dessuten blir den billig i drift, selv på motorvei, når turtallet holder seg langt nede på skalaen. Foreløpig fås ikke automatgir i kombinasjon med denne motoren.
CR-V har dessuten fått en pakke med flere sikkerhetsdetaljer, som blant annet sidekollisjonsgardiner og større bremseskiver rundt om, med påfølgende større felger. Av designendringer ellers kan nevnes dørhåndtakene, dørtersklene, skjermbreddere, skvettlapper og dekorlist på B-stolpen. Dieselmodellene har dessuten fått en takspoiler over bakluka.
CR-V konkurrerer absolutt om hedersplassen i klassen. Den byr nå på den beste motoren, god plass og høyst tilfredsstillende kjøreegenskaper. Det eneste som taler i dens disfavør er - ja, du gjettet riktig - prisen. Bilen er på markedet i disse dager. Dersom du har råd, og ikke vil vente for å se hva Toyota kommer til å gjøre med RAV4 rundt nyåret, så er Honda CR-V med den nye 2,2 i-CTDi et klart førstevalg.
Denne saken ble første gang publisert 16/11 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.