PRØVEKJØRT: FORD RANGER RAPTOR
Den nye pickup-kongen
Synes du startprisen på 634 000 kroner er for høy, så ikke prøvekjør nye Ford Ranger Raptor - for du kommer til å ville ha den.
HVA HAR VI KJØRT: Raptor har lenge bare vært knyttet til modellen som mange sikkert vil mene er kongen av pickupene: Den gigantiske Ford F-150 Raptor. Det finnes noen få på norske skilter. Det store pickup-markedet i Norge utgjøres imidlertid ikke av F-150, Silverado og Ram, men av Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navara, VW Amarok og Ford Ranger. Og dersom en 456-hesters Ford F-150 Raptor er noe som ikke passer budsjettet, så finnes det nå trøst i form av en Raptor-versjon av Ford Ranger. Og den er ingen mager trøst.
Under panseret sitter en biturbo-versjon av Fords toliters EcoBlue dieselmotor som leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.
De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyere dreiemoment og best mulig respons. Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter. Kreftene fordeles av Fords nye 10-trinns automatgirkasse, samme som i storebror F-150 Raptor.
Grov i målet
Girkassa er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale for å gi god holdbarhet og lavest mulig vekt. Automatkassa kan overstyres med to fete girhendler i magnesium som er plassert bak det spesiallagde Ford Performance-rattet. Ranger Raptor skal greie 0-100 på 10,5 sekunder, noe som er litt raskere enn Ranger med 200-hesters 3,2-liter. Det brummer ganske bøst når man gir på med 3,2-literen, men Raptor er enda litt grovere i målet.
LES OGSÅ: Vill sløsing i forskningens navn
Men det er chassiset og hjulopphenget fra Ford Performance-avdelingen som er selve kronjuvelen. Det er laget av høyfast lavlegert stål. I tillegg til vanlige Rangers beskyttelsesplater under motor og drivverk, er Raptor-versjonen utstyrt med en 2,3 millimeter plate av høyfast stål som skal hindre at den får skader ved terrengkjøring.
Hjulopphenget er spesielt utformet for tøffe tak. Ved hjelp av FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» får du mer dempekrefter og gode offroad-egenskaper samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.
Spesialtilpasset oppheng
Demperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Raptor kommer også med et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Dette gjør at akselen kan flyttes opp og ned med lite sideveis bevegelse. 2-stempels frontkalipere med 332 mm ventilerte skiver foran og bak sørger for god bremseeffekt.
BF Goodrich 285/70 R17-dekk som måler hele 838 millimeter i diameter er spesialutviklet for Raptor-versjonen. Som F-150 Raptor har Ranger Raptor et «Terrain Management System». Du kan velge mellom ulike kjøremoduser som automatisk tilpasser drivlinje og understell alt etter hvilket modus du velger: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Som storebror har den Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally. Da skal offroad-egenskapene være på sitt ypperste.
LES OGSÅ: 15 fantastiske Volvo-modeller som aldri ble bygget
Dette liker vi
Sporvidden er økt med 150 mm og bredden med 178 mm sammenliknet med vanlige Ranger, og dempingen er mer avansert. Det merkes. Den ligger stødigere på veien. Det merkes særlig på ujevnt underlag.
Du får ikke de typiske kastene med tomt plan. Støyen er beskjeden og den myke kjøreopplevelsen minner om en Arctic Trucks-ombygget pickup. 10-trinnskassa får det beste ut av motoren, og stabiliteten gjør at Raptor kan kjøres ganske tøft i svingene. De forsterkede sportssetene er svært gode og gir en sidestøtte som ikke finnes i klassen for øvrig.
Dette liker vi ikke
Hengervekten på 2500 kilo er 1000 kilo mindre enn vanlige Ranger og mange av konkurrentene. Resten er pirk. Cruisekontrollen har ikke automatisk avstandsholder. Den 8-tommers berøringsskjermen med Ford Sync 3-systemt gjør jobben, men er ikke lynraskt. Utviklingen innen berøringsskjermer og brukergrensesnitt går så fort at Sync 3 allerede føles litt gammeldags. De solide knastedekkene kan gi en litt svømmende følelse i svingene når farten bli høy.
Konklusjon
VW Amarok og Mercedes X-klasse kan fås med 258 hesters V6-diesel. De er begge betydelig raskere enn Raptor og også mer komfortable, men Ranger Raptor er den nye kongen i segmentet. Den har alle de praktiske egenskapene til vanlige Ranger - bortsett fra lavere hengervekt. Dette er en pickup man elsker å kjøre, og i livsstilsmarkedet slår Raptor knockout på konkurrentene. For dette er en pickup du vil bli sett med.
FAKTA: FORD RANGER RAPTOR
Motor, cm3: 1996
Gir: 10-trinns automat
Effekt, hk o/min: 213 ved 3750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 500 Nm ved 1750-2000
Egenvekt, kg: 2510
Tilhengervekt, kg: 2500/750
Nyttelast, kg: 620
Lengde/bredde/høyde, cm: 537/203/187 (Vanlige Ranger: 536/186/182)
Akselavstand, cm: 322
Sporvidde, cm: 171 (vanlige Ranger: 156 cm)
Bakkeklaring, cm: 28,3
Vadedybde, cm: 85
Overhengsvinkel, grader: 32,1
Standard dekkdimensjon: 285/70 R17 BFGoodrich All-Terrain T/A KO2
Forbruk, NEDC l/mil : 0, 89
Forbruk, trip, l/mil (primært landevei): 0.87
CO2-utslipp, g/km: 233
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,5
Toppfart, km/t: 170
LASTEPLAN:
Lenge, cm: 158
Bredde, cm: 156
Bredde mellom hjulbuene, cm: 114
Dybde, cm: 56,1
Ankringspunkter lasteplan: 6
Uttak, lasteplan: Ett 12V
Uttak kupé: Tre stk 12V, ett 230V, to USB
Pris fra, kr: 634 000
Denne saken ble første gang publisert 10/08 2019, og sist oppdatert 09/09 2019.