Prøvekjørt: Shelby Mustang GT500
Pris USA: 330 000 kroner Pris Norge: 1 800 000 kroner
På tross av hva mange vil hevde, er ikke fart alt. Særlig hvis du ikke kan bruke den fordi du risikerer å miste kontrollen.
Når Ford stenger en halv bilbane og fyller den andre halvparten med kjegler og advarsler om at dommedag er nær for å hindre deg i å dra bilen til yttergrensene, vet du at de grensene er for høye. I hvert fall hva helse og sikkerhet angår.
Akkurat dette skjedde under lanseringen av 2013-modellen av Shelby GT500. Etter at tre Chevrolet Camaro XL1 krasjet under GM-konkurrentens nylige presentasjon på den superraske Virginia International Raceway, bestemte Ford seg for å begrense banetiden til noen få minutter på en del av den fantastiske - og vanligvis raske - Road Atlanta-banen.
Så vi kan ikke fortelle deg mye om hvordan muskelbilen oppfører seg i fart. Til tross for at de fleste var her nettopp av den grunn. Med en toppfart på 325 km/t er det nødt til å bli sånn. Det var et par proffkjørere som ga oss runder i megafart, men det eneste vi fikk ut av det, var at vi alle sammen gjerne ville ha gjort det samme selv.
Senere fikk vi lov til å kjøre flere runder på en dragracing-stripe alene (gisp!) for å oppleve det fine launch control-systemet: Du legger inn start-turtallet, bånner gassen og slipper kløtsjen for en perfekt start. Men bortsett fra det blir alle inntrykkene samlet inn på smale, løvfylte gater i Georgia.
Over grensen
Det er veldig moro å skli diagonalt ut av veikryss, og etterlate alle trafikklys i en tåke av blå dekkrøyk. Men etter noen timer hvor du ikke er i stand til å dra bilen helt ut, begynner hele greia å bli litt frustrerende. Med 671 hester og 856 Nm fra den kompressormatede 5,8-liters V8-eren (superbilen Ford GT hadde 558 hester og 678 Nm) har kanskje GT500 nådd grensene av det forsvarlige.
Camaro ZL1 er superrask og har et gjennomtenkt chassis, men den nye Mustangen slår den på nesten alle tall du kan forestille deg. Mer kraft, større dreiemoment, høyere toppfart, raskere på kvartmila, høyere topphastighet, lavere vekt, lavere pris.
Lappen eller livet
Men når de har rotet med Mustangens DNA for å lage en bil med over 300 km/t, har mye av gleden som du forventer av en muskelbil blitt borte. Prøver du å dra en GT500 like hardt som en vanlig Mustang, vil du miste lappen eller livet. Så resultatet av dette er - uansett hvor mye den yter - at den ganske enkelt ikke er så morsom å kjøre som noen av de mindre modellene.
Jeg er svært imponert over hva GT500 er i stand til. Men selv som ekstremt ihuga Mustang-fan, ville jeg ikke anbefale at du kjøper en. Da er det bedre å kjøpe en Boss 302 Laguna Seca og bruke det du sparer på en bane - en som ikke er halvveis sperret av veikjegler.
Spesifikasjoner:
Motor: 5800 ccm, 8 syl,
Drift: Bakhjulsdrift
Hk: 671
Nm: 678 Nm
Forbruk: 1,5 l/mil,
CO2-utslipp: Ikke oppgitt
0-100 km/t: 3,7 sek,
Toppfart: 325 km/t
Vekt: 1751 kg
Pris: 54 200 dollar (Ca 330 000 kroner)
Pris i Norge: Cirka 1,8 millioner kroner
DOMMEN: En ekstraordinær konstruksjonsbragd fra Shelby. Men - og vi hater å skrive det - ikke så mye moro som Mustanger med halve effekten.
RIVALEN: Chevrolet Camaro ZL1 - den eneste bilen som er i nærheten. Men selv den vil bli banket av den formidable nye GT-en.
Les også:
Quiz: Hva kan du om Ford-biler?
Ny SUV til under 240 000 kroner
Gigant-SUV-en har slanket bort 420 kilo