Test: Ford Mondeo stasjonsvogn 2,0 TDCi automat, 2009
Holder formen
Etter snaut tre år på markedet, er Ford Mondeo fortsatt i fin trim. Vi tester den populære kombinasjonen av dieselmotor og automatgir.
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1997
EFFEKT, HK VED O/MIN: 140
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320/1750
EGENVEKT, KG: 1597
TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 483/189/151
BAGASJEROM, LITER: 554-1745
DEKKDIMENSJON: 225/50 R 17 Q
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,71
CO2-UTSLIPP, G/KM: 189
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,8
TOPPFART, KM/T: 205
PRIS FRA, KR: 376 000
PRIS TESTBIL, KR: 476 000
Godt og vel to og et halvt år etter at Ford Mondeo debuterte i ny versjon på Genève-utstillingen i mars 2007, gjør den det fortsatt svært skarpt på nybilstatistikkene i Norge.
Pr. oktober 2009 innehar den 3. plass på salgsstatistikken i Norge, og er dermed bare slått av hovedkonkurrenten Toyota Avensis. Andre modeller som konkurrerer tett med Ford Mondeo, er VW Passat, Skoda Octavia, Opel Insignia, Mazda 6, Audi A4 og Volvo V50 og V70.
Vi har testet flere ulike utgaver av Ford Mondeo tidligere, blant annet den nye Econetic-modellen. Men denne gangen er det en to-liters diesel med sekstrinns automatgir i stasjonsvognsutgave som står på startstreken. En kombinasjon som nok vekker må-ha begjæret hos mange familiebilkunder.
Kjøreegenskaper: 5
Det begynner å bli en velkjent floskel at nye Ford-modeller "alltid" har ledende veiegenskaper i forhold til klasse og konkurrenter. Såpass innarbeidet er påstanden, at vi kjørte tre-fire av de viktigste utfordrerne til Mondeo i samme periode for å sjekke om det fortsatt er slik.
Og vi kan fortsatt stå inne for at Mondeo er blant de ypperste kjøremaskinene i familieklassen. Den kombinerer storbilfølelse med direkte styring og et solid veigrep.
Dermed blir Mondeo-turen alltid en glede, enten du ruller pent og rolig langs åpne veier, eller du finner noen krokete svinger som setter fører og bil på underholdende utfordringer.
Motor: 4
Testdata
0-100 KM/T, SEK.: 11,2
60-100 KM/T, 3. GIR: 6,1
60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5
60-100 KM/T, 5. GIR: 9
60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,1
80-120 KM/T, 4. GIR: 8
80-120 KM/T, 5. GIR: 8,6
80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,5
STØY TOMGANG, dBA: 49,6
STØY 50 KM/T, dBA: 61,8
STØY 80 KM/T, dBA: 66,6
STØY 100 KM/T, dBA: 68,4
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,74
Den to-liters turbodieselen i Mondeo er ikke lenger av de nyeste og mest moderne i klassen. Det merkes først og fremst på et noe mer markert støybilde og litt grovere gange enn de beste motorene. Mondeo-maskineriet hører med i et godt midtfelt, også med tanke på kraftutvikling og gassrespons. Viktigst i denne modellen er at sekstrinns-automaten er godt avstemt til motorkarakteristikken og sjalter fornuftig og mykt, men ikke like kjapt og kontant som en dobbeltklutsj-kasse.
Ytelser: 4
Med automatgir er det enkelt å hente ut de 140 hk'ene og dreiemomentet på 320 Nm. Enten du låser automatgiret i 3. gir, eller bruker kickdownfunksjonen, går 60-100 km/t på akseptable 6,1 sekunder. Da vi kjørte bilen med samme motor og manuelt gir, gikk tilsvarende øvelse på 5,8 sekunder. Dermed er forskjellen marginal i det viktigste forbikjøringsområdet. Siden den manuelle girkassen har lang utveksling i 5. og 6. gir og dermed trengs å sjaltes flittig, virker automatgir som et fornuftig alternativ fra et kjøre- og komfortmessig synspunkt.
Eksteriør: 4
En lang stasjonsvogn kan fort bli kjedelig å se på, men Ford har klart å gi Mondeo et velfrisert utseende. Bilen har en design som kler store hjul og sportslige utstyrspakker, noe som er tilfelle i vår Titanium X-modell med utvendig "Individual styling". I sterk "Colorado Red" skiller denne Mondeo seg kraftig ut fra de mer vanlige sølvgrå, mørkeblå eller gråsorte firmabilfargene.
Les tester av konkurrenter her:
Volkswagen Passat 2,0 TDI 140 hk
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi
Interiør: 5
Hvis hovedkriteriet er "plass pr. krone" blir Ford Mondeo stasjonsvogn et utmerket valg. Her er det bøttevis av bakseteplass, alt fra langbente voksne til voluminøse barneseter går inn uten problem. Det hele følges opp av en ballsal av et bagasjerom med oppgitt volum fra 554-1745 liter.
Dermed har du spillerom selv på ferieturen. Førermiljøet er greit, men vi er ikke veldig glad i det store info-feltet mellom hovedinstrumentene og en noe rotete betjeningsløsning i midtkonsollen. Men her spiller smak og behag inn.
Komfort: 5
Vi kan igjen rette oppmerksomheten mot Mondeos glimrende understell. I tillegg til de presise veiegenskapene, sørger det nemlig for en glimrende fjæringskomfort både på små og store ujevnheter. På dette området kan Mondeo utfordre dyrere prestisjemodeller. I tillegg sitter du godt, med rikelige innstillingsmuligheter av setet. Når du kommer opp i fart og motorstøyen legger seg, er støynivået på 66,6 dBA i 100 km/t av lavmælt storbilformat.
Sikkerhet: 5
Ford Mondeo ble testet i EuroNCAP i 2007 med godt resultat. Fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen har sikkerhetsutstyret du forventer, med alle normale kollisjonsputeplasseringer. I vår test fungerte ESP-systemet bra, og holder bilen på rett kurs uten å virke forstyrrende på kjøreopplevelsen.
Pris/utstyr: 4
Prispåslaget for automatgir er 30 000 kroner, stort sett uavhengig av utstyrs- og karosseriversjon. Det betyr at rimeligste stasjonsvognsutgave kommer på 375 000 kroner, mens vår Titanium X-utstyrte bil koster 404 000 kroner. I tillegg hadde Ford krysset av i utstyrslisten for 72 000 kroner.
Det beviser at ikke du ikke må til BMW eller Audi for å legge penger i utstyrskassen, men generelt sett har Ford priset tilbehøret sitt noe lavere enn premiummerkene. En sjekk av prisnivået på brukte 2008-modell stasjonsvogner, viser at Ford Mondeo foreløpig holder verditapet innen normale grenser.
Miljø: 3
Automatgir koster en del på forbruks- og utslippsfronten. Ford oppgir et blandet normforbruk på 0,59 l/mil og CO2 på 154 g/km for manuelt gir, og 0,71 l/mil og 187 g/km for automat. Det korresponderer godt med vårt resultat i testrunden, der vi målte et forbruk på 0,74 l/mil. I forhold til sammenlignbare biler med manuelt gir, ligger testforbruket 25-30 % høyere. En forbruksmåling med kjøring i og omkring Oslo bekrefter inntrykket, med et forbruk på 0,81 l/mil. Bilen tilfredsstiller Euro4-normen for utslipp, der flere nå klarer Euro5.