Test: Citroën C5 2,7 HDI Exclusive

Endelig full klaff

Citroën har truffet spikeren på hodet med nye C5.

Først publisert Sist oppdatert

Citröen har gitt C5 en skikkelig overhaling. Friskere ytre og indre, samt komfort og kjøreegenskaper i toppklasse - gjør den til en skikkelig outsider.

Kjøreegenskaper: 5

Etter første sving spør jeg meg selv, hva har egentlig skjedd med C5. Hvor er den myke, krengende følelsen man fikk i forrige generasjon? Borte.

Her er det virkelig jobbet med understell og hjuloppheng, og det merkes. Hydraulisk fjæring, Hydractive III+, som det heter på Citröensk, sørger for at bilen opptrer like godt når det presses på i svingene som på landeveien. Med sportsknappen til understellet inne biter virkelig nye C5 fra seg i svingene, samtidig som kontakten med underlaget hele tiden er til stede og gir en trygghetsfølelse. Også styringen føles veldig presis og fast, C5 imponerer.

Motor: 5

Vi har tidligere testet C5 med 2,0 HDI, noe som for så vidt passet bilen ganske bra. Denne gangen stod en 2,7 liters V6 diesel med biturbo på menyen. En motor som gir mer enn gode nok fartsressurser. Draget er jevnt og motoren opptrer som støysvak og vibrasjonsfri. I kupeen høres kun et murr når de to turboene spinner opp og V6'eren får mat. Og det får den, men i sparsomme mengder. C5 er oppgitt til å bruke 0,84 liter på mila ved blandet kjøring, og ved langkjøring kryper forbruket ned mot 0,65 liter per mil.

Ytelser: 4

Dieselsekseren under panseret yter 208 hestekrefter og 440 Nm, noe som setter god fart på bilen. Sportsbilprestasjoner er det ikke, men den føles sterk og smidig. Fra stillestående til hundre går det 8,9 sekunder, og den 1766 kg tunge bilen stopper ikke før nåla butter på 224 km/t.

Automatgirkassen med 6 trinn veksler mykt og fint, men er ikke spesielt rask. Sportsinnstillingen gjør det dog bedre, selv om kickdown og girskift kunne reagert kvikkere.

Eksteriør: 5

C5 er blitt helt ny fra topp til tå, og det synes. C5 Exclusive oser av selvtillit og har tatt steget opp i premiumklassen. Brede skjermer og tøffe 18 toms felger gjør bilen maskulin, mens diskré kromlister langs sideskjørtene og i fronten gjør at C5 beholder sitt eksklusive preg.

Interiør: 4

Med sportsknappen til understellet inne biter virkelig nye C5 fra seg i svingene.
Med sportsknappen til understellet inne biter virkelig nye C5 fra seg i svingene.

Med Exclusive utstyrspakke har C5 det som trengs, og enda litt. Helskinnspakken gir skinn i alle seter, i dørene, dashbordet, og til og med alcantara i taket. Lekkert ja, premium ja, nødvendig nei.

Man får et ryddig og ganske lekkert inntrykk inne i kupeen, men en ting som ødelegger en ellers ryddig og pent utformet utsikt er rattet. Som i andre Citröen-modeller står navet stille mens kransen går rundt. Ikke ser det spesielt bra ut, og man får faktisk aldri helt riktig stilling på hendene. I tillegg er alle knapper til stereo, cruisekontroll osv. samlet der, rotete og utenfor rekkevidde når man svinger.

Se alle våre biltester her.

Plassmessig er ikke C5 blant de best utnyttede. Trang er den ikke, men den store romfølelsen uteblir. Voksne sitter godt både foran og bak, og det 439 liter store bagasjerommet har plass til det meste.

Komfort: 6

Citröen går utenpå de fleste når det kommer til komfort, C5 er ikke et unntak. Fjæringen stiller du selv med to knapper mellom setene, opp eller ned etter underlagets kvalitet. Understellet svelger det du gir det, slag i kupeen er et fremmedord og det skinntrukne dashbordet gir ikke fra seg knirkelyder.

Et ryddig og pent interiør blir noe ødelagt av den spesielle rattløsningen.
Et ryddig og pent interiør blir noe ødelagt av den spesielle rattløsningen.

Sittestillingen står i stil til resten, og selv om stolene mangler noe sidestøtte tar de dette igjen på komfort. Skinnsetene har elektriske innstillinger i alle retninger, og når du har funnet din passform kan du avslutte det hele med massasje i korsryggen.

Tekniske data: Citroën C5 2.7 HDI

  • MOTOR, CCM: V6, 2720
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 208 v/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 440 v/1900
  • EGENVEKT, KG*: 1841
  • MAKS HENGERVEKT, KG: 1690
  • BAGASJEROM, L: 439
  • DEKKDIMENSJON*: 245/45-18
  • FORBRUK, EU-MIX, L/MIL: 0,84
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 225
  • 0-100 KM/T, SEK: 9,1
  • TOPPFART, KM/T: 222
  • PRIS FRA, KR: 635 000
  • * Testet bil

Testdata:

  • 50 - 100 KM/T, SEK: 5,9
  • 70 - 100 KM/T, SEK: 3,9
  • 50 - 120 KM/T, SEK: 9,4
  • 70 - 120 KM/T, SEK: 7,5
  • STØY 50 KM/T, dB: 59,6
  • STØY 80 KM/T, dB: 61,5
  • STØY 100 KM/T, dB: 64,4

Sikkerhet: 5

Nye C5 er akkurat testet i EuroNCAP og kommer ut med gode resultater i sekken. Fem av fem mulige stjerner for voksnes sikkerhet i bilen, fire av fem stjerner for sikkerheten til barna. Sikkerheten til fotgjengere er også tilfredsstillende, to av fire stjerner.

Les våre Citroën-tester her.

Ni airbags kan utløses på en gang ved en kollisjon, og føreren har en foran, en ved knærne, og en i gardinen på venstre side.

En annen ting som bidrar til økt sikkerhet og som på C5 fungerer meget godt er AFIL-systemet. Dette skrus automatisk på i over 80 km/t og varsler deg med en vibrasjon i setet på den siden du eventuelt krysser linjen i veien. Ved et kontrollert filskifte, med blinklys, skjer det ingenting.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Pris/utstyr: 4

Testbilen vi kjørte var en toppmodell, største motor og høyeste utstyrsnivå gjør selvfølgelig noe med prisen. 635 000 kroner er prisen før man legger til utstyr utover det Exclusivepakken inneholder. Dette dreier seg mer eller mindre om helskinnspakken som har en pris på 37 000 kroner.

Mange vil vel hevde at en som bruker en slik sum på en Citröen burde oppsøke hjelp, noe undertegnede ikke ville rynket på nesen til før testen. Men fakta er det at totalpakken her imponerer, og vi håper ikke C5 vil lide en ufortjent skjebne med raske verditap.

Toppmodellen er dyr, men sett i forhold til konkurrentene får man faktisk en veldig god bil for pengene.
Toppmodellen er dyr, men sett i forhold til konkurrentene får man faktisk en veldig god bil for pengene.

Sett i forhold til konkurrentene i premiumsjiktet av mellomklassen er ikke prisen skremmende. På en tilsvarende utstyrt Mercedes, BMW, eller Audi, kan prisen fort både være på nivå eller stige over. Men igjen spiller verditap og driftskostnader en stor rolle.