Test: Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell

Behagelig bedagelig

På sitt beste er Citroën C5 1,6 HDi i toppklasse. Les testen for å finne ut hva den er best i.

Først publisert Sist oppdatert

Citroën C5 kom i dagens versjon på våren 2008. Tidligere har vi her på Klikk Bil publisert vår langtest av stasjonsvognversjonen, med tittelen "Superkomfort fra Citroën".

Da dreide det seg om en riktig påkostet bil, med 2,7-liters diesel, Hydractive III+-fjæring og all verdens gode greier. En bil vi rett og slett koste oss i.

Les hele langtesten her.

Bilen vi her tester, har sitt utgangspunkt i den andre enden av C5-skalaen, med en startpris på 293.000 kroner. Her har vi den minste motoren, en 1,6-liters dieselmotor med 110 hk - i en stor bil med en vekt på 1560 kg. I tillegg har testbilen sedanformer, som også er litt rimeligere enn stasjonsvogn.

Vil vi fortsatt bruke store ord om Citroën C5?

Kjøreegenskaper: 3

Ved siden av motoren er understellet teknisk sett den største forskjellen på den dyre langtest-C5-en og denne langt billigere bilen. Mens langtestbilen hadde Citroëns patenterte Hydractive III+-fjæring (les mer om det ved å trykke på lenka over), har C5 1,6 HDi vanlige stålfjærer. Da er avstemmingen satt en gang for alle.

Og den er satt relativt mykt. Derfor er C5 harmonisk under normal kjøring, men blir "stresset" når påkjenningene øker. Da blir styringen, som er lett og fin i byen, for vag, og tilbakemeldinger om for eksempel glatt vei er mangelvare.

Tøyer du grensene litt på motorvei, får C5 en litt svevende følelse over store ujevnheter. På landevei med dårlig dekke sliter understellet med å henge med i svingene: Du hører slag fra oppheng, og bilen har klare tendenser til å ville steppe ut dersom du får humpene midt i en sving.

Tekniske data Citroën C5 1,6 HDI Dynamique sedan

Tekniske data

Citroën C5 1,6 HDI Dynamique sedan

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 110/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1750

EGENVEKT, KG: 1560

TILHENGERVEKT, KG: 1370/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 478/185/146

BAGASJEROM, LITER: 439

DEKKDIMENSJON: 215/60R17Q

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,53

CO2-UTSLIPP, G/KM: 140

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,2

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 293 000

PRIS TESTBIL, KR: 360 200

Motor: 5

Den er liten i en så stor bil, men 1,6-litersdieselen gjør alt den kan for å skjule det. Allbruksmotoren som finnes forskjellige varianter i alt fra Mini og Ford Fiesta til store Volvo S80, er blant de mest kultiverte firesylindrede turbodieselene på markedet.

Den støyer lite og har et i dieselsammenheng pent lydbilde. Vibrasjoner er isolert bort, og ikke minst er den lettkjørt. Dette er ingen motor som blir lett kvalt i tide og utide, med mindre du gjør mye galt på en gang.

At den har krefter over et relativt bredt turtallsspekter, hjelper også når den skal hale nesten 1,6 tonn bil framover.

Girskiftene er lette, men Citroën har fortsatt den lille «slarken» i sjaltegatene som reduserer litt på godfølelsen.

Ytelser: 3

Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell
Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nær toppkarakter for motor, en treer for ytelser - hvordan henger nå det på greip? Forklaring følger:

Testdata Citroën C5

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 9,6

80-120 KM/T, 4. GIR: 11

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,4

STØY TOMGANG, dBA: 46,1

STØY 50 KM/T, dBA: 57,2

STØY 80 KM/T, dBA: 60,3

STØY 100 KM/T, dBA: 64,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,54

Om motoren er flott, krever vekten uansett sitt. Mens svært mange av bilene i samme pris- og størrelsesklasse har laveffektsversjoner av motorer på rundt 2,0 liter med rundt 120 hk og 300 Nm dreiemoment, har C5 altså en 1,6-liter med 110 hk og 240 Nm dreiemoment.

Les tester av konkurrenter:

Den forskjellen er det umulig å kamuflere, selv om Citroën gjør så godt de kan. Det viktigste virkemiddelet er girkassen med fem trinn (seks hadde trolig vært enda bedre, se samme motor testet i Peugeot 3008), som har relativt lav utveksling.

Det bidrar til at en C5 med lite last kjennes sprek nok på flat vei. Da er den overraskende sterk og kjapp både i tredje- og fjerdegir, og det går an å sige gjennom en 60-sone i sjettegir uten at det høres ut som om motoren skal avgå ved døden.

Men ekstra belastningen i form av last og/eller bratte bakker merkes veldig godt. Da nærmer den seg grensa for undermotorisering.

Eksteriør: 5

"Er det en Audi?" Spørsmålet fra naboer kom to ganger i løpet av testperioden. Kanskje sier det noe om bilinteressen til disse naboene. Vi velger å la det si mer om utseendet til C5: Den ser påkostet og elegant ut.

Vi liker imidlertid stasjonsvogna bedre enn sedanen. Som så mange andre av dagens sedaner ser hekken stor og dominerende ut.

Interiør: 5

Kanskje er det ikke helt Audi over interiøret, men det mangler faktisk ikke all verden. Dashbordet er tykt og deilig og finishen god. Testbilen er av utstyrsserien Dynamique og har i tillegg blant annet delskinnsseter og stor naviskjerm. Da siger luksusfølelsen på.

Så er testbilen heller ikke billig. Startprisen for motorversjonen er på 293.000 kroner, men Dynamique-pakken og diverse annet ekstrautstyr jager prisen opp i 360.000 kroner. Da skal en også oppleve noe ekstra.

Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell
Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell Foto: Egil Nordlien HM Foto

Baksetene er innrettet først og fremst med tanke på at to skal sitte der. De to sitter godt med tilstrekkelig plass (bare de godt over snittlengde får takkontakt). En tredjemann vil derimot ikke sitte veldig godt.

Bagasjerommet er oppgitt til 439 liter, og her stjeler hjulkassene en del plass.

I likhet med mange andre moderne sedaner har C5 elendig sikt bakover. Parkeringssensorer anbefales varmt.

Les også:

Test av ti stasjonsvogner med 4x4

Komfort: 5

I komfortkapittelet har C5 to ansikter. Under all vanlig kjøring, i normale hastigheter og på veier av normal kvalitet, er Citroën konge. Den svelger små og større ujevnheter på ypperlig vis, samtidig som det er luksusbilstille i kupeen. Rett nok høres motoren når en drar på, men det er trolig mest av alt fordi alle andre støykilder er meget godt dempet. Under normal bruk er C5 i den absolutte toppklassen i komfort.

Når veien blir dårlig, er C5 slett ikke like smidig. Da hører man understellet slite med å følge med, og slag forplanter seg opp i karosseriet. Her er bilen dårligere enn snittet for klassen.

Når vi likevel lar C5 få en femmer som komfortkarakter, er det fordi de aller fleste bedriver "normal kjøring" det aller meste av tida.

Sikkerhet: 5

C5 ble testet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2008, med gode resultater: fem av fem stjerner for sikkerhet for voksne, fire av fem stjerner for barns sikkerhet. For forgjengersikkerhet fikk den to av fire stjerner.

Bilen har sikkerhetsutstyr som sju kollisjonsputer, inkludert knepute for passasjeren, beltestrammer og -varsler (også for baksetene), antispinn/antiskrens og elektronisk bremsekraftfordeling. Pris for fornuftig sikkerhetstilvalg som parkeringssensor foran og bak er på lave 4500 kroner.

Les også:

Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell
Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell Foto: Egil Nordlien HM Foto

De sikreste familiebilene (ett år gammel artikkel, nye biler har kommet til etterpå)

Pris/utstyr: 3

C5 gir godt med kvalitetsfølelse og utstyr for pengene, mens motoren altså er svakere enn det du finner i flere konkurrerende modeller. Steget opp til Citroëns gode tolitersdiesel med 140 hk er kostbart - billigste versjon koster 373.000 kroner.

På den annen side har C5 relativt gode priser på ekstrautstyr, særlig det som finnes i diverse pakker. Eksempelvis navigasjon på stor skjerm til 8500 kroner er det få som har like billig.

Citroën har et spøkelse som heter bruktpris. Det har ikke vært av det vennlige slaget, og slike spøkelser er vanskelig å bli kvitt. Selv om det ikke er noe ved kvalitetsinntrykket i C5 som tilsier at den kommer til å rase i pris, frykter vi at inngrodde fordommer blant bruktkunder vil sitte i noen år til.

Derfor tror vi at en rimelig C5 trolig vil holde seg forholdsvis bedre i pris enn en som er kraftig påkostet.

Miljø: 5

Med et oppgitt CO2-utslipp på 140 g/km og oppgitt forbruk på under halvliteren på mila skal C5 1,6 HDi være blant de aller mest klimasnille bilene i sin klasse.

Også på vår tøffe forbruksrunde klarer bilen seg bra, med et snittforbruk på 0,54 l/mil. Det er blant de beste i bilklassen, men likevel bare marginalt bedre enn flere konkurrenter med sterkere motor.

Partikkelfilter er standard.

Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell
Citroen C5 sedan 20091106 Citroën C5 1,6 HDi Dynamique sedan, 2009-modell Foto: Egil Nordlien HM Foto