Test: Citroën C3 Picasso 1,6 HDi 2009-modell

Familiebil på rimelig vis

Citroën C3 Picasso er billig. Men fungerer den godt nok som familiebil?

Først publisert Sist oppdatert

Vi har kjørt MPV-småbilen C3 Picasso, rett og slett for å finne ut om "less is more" i tider da økonomisk uro preger avisforsidene. Duger den som en familiebilerstatter?

Det finnes konkurrenter som bygger på det samme prinsippet, en slags flerbruksbil i miniatyrformat. Blant dem er Renault Grand Modus, Opel Meriva, Skoda Roomster, Nissan Note og til dels Volkswagen Golf Plus.

Er det noe grunn til å velge denne resepten kontra en tilsvarende priset stasjonsvogn?

Kjøreegenskaper: 3

Kombinasjonen av en høyreist MPV-form og vinterdekk er intet drømmescenario på svingete vårveier, i hvert fall ikke i en bil med typisk fransk komfortfjæring.

Det kjennes som om man nærmest flyter over underlaget uten å ha spesielt god kontakt med det - komfortabelt ja, men ikke spesielt trygt.

Og i hvert fall ikke inspirerende, for C3 Picasso er ingen typisk "omvei-hjem-bil". Dessuten virker bilen mer understyrt enn det vi setter pris på, men igjen skyldes nok dette i stor grad dekkvalget.

Det hele gjenspeiler seg også på motorveien, hvor bilen har en litt "svømmende" oppførsel.

Se hvordan vi i Klikk tester biler

Motor: 5

Det er så herlig å kjøre små dieselmotorer med relativt høy effekt, for de er vesentlig mer villige til å jobbe en nedtrimmede større utgaver.

1,6 HDi-maskinen med 110 hester og 240 Nm, som vi kjenner fra en rekke Volvo, Peugeot og Ford-modeller også, passer C3 Picasso som hånd i fransk hanske.

Leveransen av kraft skjer jevnt og behagelig, og man får følelsen av å kjøre en over snittet sterk bil. Også girkassen med sine fem trinn er godt tilpasset motorens effektkurve.

Det vi ikke liker, er måten girspaken kan beveges rundt på samtidig som bilen står i gir. Det minner om å røre rundt med en sleiv i en grøtgryte, og tanken på hvordan den vil kjennes ut etter noen års bruk, er ikke god.

Hva skal man velge - bensin eller diesel?

Ytelser: 4

Med såpass mye dreiemoment (240 Nm) i en forholdsvis liten bil oppleves den som sterk, og savnet etter mer kraft opplevde ikke vi.

Det er bilen rett og slett ikke bygget for, for noe leken underholdningsmaskin blir C3 Picasso aldri.

Den bruker 11,2 sekunder til hundre og klarer 183 km/t hvis vær og trafikkregler tillater det.

Men som typisk i en dieselbil er det draget mellom 1700-2500 omdreininger som imponerer mest.

Eksteriør: 5

Er den sær, eller kul og annerledes?

Vi opplevde mange små kommentarer i dagene bilen sto til vår disposisjon, men selv om vi nordmenn generelt er trygghetssøkende og konservative, var de fleste positive til nykommeren.

Det er jo litt morsomt at enkelte bilfabrikker tør å gå sine egne veier, og derfor velger vi å tolke C3 Picasso som en vellykket liten krabat - et friskt pust i trafikkbildet.

Bak er bilen noe mer sivilisert, uten å gjøre skam på den friske snuta.

Interiør: 4

Innledningsvis stilte vi oss spørsmålet om C3 Picasso kan være en slags erstatning for en større familiebil i disse finansielle urolige tider.

Svaret er tja, for det kommer an på dine praktiske behov. Har du barn i bakovervendt barnesete og stor dypvogn som må med overalt, er svaret definitivt nei, til tross for at baksetene er lengdejusterbare.

Hvis de derimot har vokst fra disse tingene og har barn i typisk skolealder, vil du sannsynligvis kunne klare deg med en slik bil i hverdagen.

For plassmessig imponerer bilen - spesielt i høyden. Det betyr at man kan sitte mer oppreist og utnytte plassen i høyden selv om bilen er kort i lengderetningen. Bagasjeplassen på 385 liter er lett å utnytte, og baksetene kan selvfølgelig felles ned. Da får man 1506 liter til disposisjon.

Ellers er innsiden av C3 Picasso er hyggelig sted å være, takket være snertne detaljer og gode materialvalg. Delingen av A-stolpen gjør dessuten at bilen, som man også sitter høyt plassert i, er oversiktlig og gir storbilfølelse.

Komfort: 4

Hvis vi tar utgangspunkt i bilens beskjedne lengde, er C3 Picasso overraskende komfortabel i fjæringen, faktisk nesten litt for bløt.

Den forserer ujevnheter og humper uten at du legger spesielt stor merke til det, men som tidligere nevnt går det litt på bekostning av kjøreegenskapene på svingete vei.

Sittekomforten er ikke all verden. Det er synd, for setene i seg selv er helt greie, men sitteputen blir for kort, og kan ikke justeres nok opp under lårene.

I baksetet sitter man oppreist, men overraskende godt til i en liten bil å være.

Vi har også kjørt en annen praktisk familiefrakter fra Citroën

Sikkerhet: 3

Citroën er neppe fornøyd med de fire av fem stjernene C3 Picasso fikk tildelt i krasjtest hos EuroNCAP nylig.

Blant annet fikk bilen trekk for dårlig beskyttelse mot whiplash samt at førerdukkens bryst fikk skader etter kontakt med rattet. Det er for dårlig.

Det meste av forventet sikkerhetsutstyr er på plass, blant annet trepunktsbelter til alle passasjerer, pyrotekniske beltestrammere, ESP-system, seks kollisjonsputer, Isofix-barneseteløsning og automatisk låsing av bakdørene.

Pris/ utstyr: 5

Det er fort gjort å glemme en viktig ting i denne testen, nemlig prislappen. For den er nemlig lav i forhold til hva du faktisk får per krone.

To motorer er tilgjengelig, der det billigste valget er en 1,4-liters bensinmotor på 95 hester og 135 Nm. Den koster fra hyggelige 204 900 kroner, mens vår 110-hester diesel koster fra 232 900.

Dessuten har bilen masse utstyr som standard, og det lille som kan kjøpes i tillegg, koster ikke skjorta det heller.

Vår bil har følgende utstyr: Panorama-glasstak, 16-tommers hjul, digitalt klimaanlegg, elektriske vinduer, skinnratt, ryggesensor, regnsensor og metallic lakk. Den lander på 254 000 kroner - slettes ikke verst for en topp utstyrt nesten-familiebil.

Eller hva med litt ordentlig fransk finesse?