Prøvekjørt: BMW X6 M50d

Dette er faktisk et farvel

BMW X6 med fire turboer er en ingeniør-godbit. Derfor er det ekstra synd at produksjonen av mesterverket er stanset.

Pluss ikon
<b>TREDJE:</b> Dagens BMW X6 er tredje generasjon. 
TREDJE: Dagens BMW X6 er tredje generasjon. 
Først publisert Sist oppdatert

Da Dr. Norbert Reithofer, styreleder i BMW AG, i 2007 avduket en SUV formet som en coupé på bilutstillingen i 2007, var det mange som ristet på hodet. Meningene som X6-konseptet var mange, men allerede på tampen av 2007 startet BMW produksjonen av X6, designet av Pierre Leclercq, nå sjefdesigner i Citroën. BMW kalte den en SAC - Sports Activity Coupé, og en ny nisje var skapt. Mange mente ledelsen i BMW måtte han mistet forstanden da de ga dette formatet grønt lys, men en høyreist sportsbil viste seg å være etterspurt. Ifølge bmwblog ble 26 580 X6 solgte det første året. Siden produksjonen startet ved Spartanburg-fabrikken i South-Carolina er rundt 500 000 X6 produsert. Både Mercedes-Benz, Porsche og Audi har fulgt etter med lignende modeller.

– BMW gikk, som så mange ganger før, nye veier da BMW X6 ble lansert. Det er en bil som utfordrer det stereotypiske. I de senere årene har stadig flere bilprodusenter lansert tilsvarende konsepter og design, men BMW X6 er originalen, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.

<b>DIESEL-LOKOMOTIV:</b> X6 M50d er diesel-SUV på sitt ypperste. 
DIESEL-LOKOMOTIV: X6 M50d er diesel-SUV på sitt ypperste. 

Første M-modell med xDrive og automatgir

Det startet med et par bensin- og dieselvarianter, og da X6 M-versjonen kom i 2010 var den første M-modell med xDrive og automatgir. Rundt denne tiden slapp BMW også dieselkreftene løs i form av M50d med tre turboer, 381 hestekrefter og et dreiemoment på 740 Nm. Til Norge kom den først i M550d xDrive, noe senere i X6.

<b>TYDELIGE KONTRASTER:</b> Mørkt, men stemningsbelysning, aluminium og den rød bakgrunnsbelysning gjør at cockpiten ikke føles om en kullgruve. 
TYDELIGE KONTRASTER: Mørkt, men stemningsbelysning, aluminium og den rød bakgrunnsbelysning gjør at cockpiten ikke føles om en kullgruve. 
<b>EKSTRA:</b> Komfortsetene er ekstrautstyr til 13 500 kroner.  Plusser du på 8500 kroner, kommer de også med ventilasjon. For ytterligere 11 000 kroner får du også massasjefunksjon. 
EKSTRA: Komfortsetene er ekstrautstyr til 13 500 kroner.  Plusser du på 8500 kroner, kommer de også med ventilasjon. For ytterligere 11 000 kroner får du også massasjefunksjon. 

Og det er M50d vi har prøvekjørt i X6 sin tredje generasjon. Nå er det hentet ut litt mer av den sekssylindrede motoren, totalt 400 hestekrefter og 760 Nm. Der forrige generasjon M50d hadde to små pluss én stor turbo, har den nye versjonen hele fire turboer. Den ene store er erstattet av to mindre. Årsaken er at fire små turboer jobber raskere enn to små og en stor. Det er et stykke ingeniørkunst som omfatter et intrikat system av flertrinns turbolading og den nyeste Common Rail-diesel­teknologien. To av turboladerne er såkalte lavtrykksturboer. Den ene av de to høytrykksturboene er konstant aktiv, mens den andre kobles inn ved 2500 omdreininger. Kraftoverføringen besørges av en åttetrinns Steptronic-girkasse som skifter umerkelig. Det samme kan sies om turboenes samspill. Glem alt du har hørt om ketchupeffekt og turbolag.

Les også: Duell: Nye BMW 3-serie mot Tesla Model 3

Og apropos ketchup, å snakke pent om diesel i disse tider er vel omtrent som å gi ketchup positiv omtale i et kokkeprogram. Men det er virkelig en framifrå maskin. Motoren flytter den nesten 2,3 tonn tunge bilen fra null til hundre på 5,2 sekunder. xDrive-firehjulstrekk, firehjulsstyring, luftfjæring, elektronisk styrte støtdempere, som fortløpende justerer oljetrykket i demperne alt etter hvilket hjul som trenger mest grep, og hydraulisk styrte stabilisatorstag gjør at vekt og en bakkeklaring på 21,6 centimeter (den kan faktisk vade i 50 centimeter dypt vann) ikke føles som noe heft.

<b>BETJENING:</b> Skjermberøring, talekontroll eller gestikulering, likevel ender det som oftest med at vi betjener multimediaskjermen med det glimrende iDrive-systemet som ble lansert for første gang for 20 år siden. 
BETJENING: Skjermberøring, talekontroll eller gestikulering, likevel ender det som oftest med at vi betjener multimediaskjermen med det glimrende iDrive-systemet som ble lansert for første gang for 20 år siden. 

Trygg brumming

La oss bare konstatere med en gang at det selvsagt finnes elbiler som er mye raskere. Det er heller ikke poenget. Det er egentlig ikke noe poeng å sammenligne, for det er to vidt forskjellige fartsopplevelser. Der en konvensjonell motor med girkasse bruker tid på å bygge opp momentet, klasker elbilen til med umiddelbar respons. Det er det som gjør elbilene så morsomme. Men beveger vi oss inn på at gode bilopplevelser ofte handler om ikke-målbare følelser, så er det ikke alltid like morsomt at klimaks leveres umiddelbart.

Les også: Tallenes tale: Slik tåler BMW iX3 sammenligningen med Audi e-tron og Mercedes EQC

Tvert imot. Det ligger en egen opplevelse i den noe tregere oppbyggingen av klimaks som forbrenningsmotoren leverer. I tillegg kommer lydopplevelsen, som en viktig for noen, uvesentlig for andre. Den susende lyden av en elbil som akselerer er uansett lite å skrive hjem om. Den trygge og gode brummingen fra en diesel-rekkesekser er noe ganske annet. Vi hører lite til vindsus eller vinterdekkene med dimensjonene 255/35 19 bak og 225/40 19 foran.

<b>MESTERVERK:</b> Diesel-rekkesekser med fire turboer. 
MESTERVERK: Diesel-rekkesekser med fire turboer. 

Farvel til M50d

BMW har stanset produksjonen av quad turbo M50d. Den erstattes av 40d med twinturbo og mild hybrid-system. Denne nye dieselmotoriseringen produserer 340 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 700 Nm, tilgjengelig mellom 1750 og 2250 omdreininger. Dieselmotoren støttes av et 48-volts mild hybrid-system som gir ekstra boost ved igangsetting og akselerasjon. BMW X5 xDrive40d skal greie 0-100 km/t på 5,5 sekunder 

20-årsjubileum

Interiørdesignen er ryddig og stram med tydelig kontraster. Hadde det vært finere med runde instrumenter på det helt digitale instrumentpanelet? Ja, synes vi, men la gå. Multimediasystemet kan betjenes med berøring, stemmebruk, noe gestikulering eller iDrive-hjulet - betjeningssystemet som ble lansert for første gang med 7-serie for 20 år siden. Det er et veldig brukervennlig system. Vri og klikk, enkelt og greit.

Les også: Langtur-duellen:BMW X5 xDrive45e og Mercedes-Benz EQC 400 4Matic

Formen på X6 sammenlignet med X5 gjør at en del bagasjeplass går tapt. X6 tar 580 liter mot X5s 650 liter. 580 liter er likevel ganske raust, og skulle det ikke være nok, så kan den trekke tilhengere på 3,5 tonn. Den største ulempen med X6 er sittehøyden bak.

Dommen

Dersom man føler seg for gammel og stiv til å sette seg ned i en sportsbil, så er X6 et åpenbart alternativ. Elsker du mange turboer og diesel som i en X6 M50d, så må du skynde deg. Snart finnes den bare på bruktmarkedet og i historiebøkene.

(Se tekniske data nederst i saken)

<b>KAN LYSE:</b> Nyregrillen har en helt særegen detalj: Den kan lyse. Grillen lyser opp når man åpner eller lukker dørene, men sjåføren kan også slå lyset av og på manuelt. Det er ifølge BMW klassifisert slik at lysgrillen kan benyttes under kjøring. Bilen vi prøvekjørte hadde ikke lysende grill, men derimot noe langt med nyttig: Laserlys. 
KAN LYSE: Nyregrillen har en helt særegen detalj: Den kan lyse. Grillen lyser opp når man åpner eller lukker dørene, men sjåføren kan også slå lyset av og på manuelt. Det er ifølge BMW klassifisert slik at lysgrillen kan benyttes under kjøring. Bilen vi prøvekjørte hadde ikke lysende grill, men derimot noe langt med nyttig: Laserlys. 
<b>BAGASJE:</b> Formen gjør at noe går tapt sammenlignet med med X5. 580 liter, 1530 liter med baksetene felt ned, er likevel ikke dårlig. 
BAGASJE: Formen gjør at noe går tapt sammenlignet med med X5. 580 liter, 1530 liter med baksetene felt ned, er likevel ikke dårlig. 
<b>UTSTYR:</b> Bilen vi prøvekjørte hadde ekstrautstyr for 326 500 kroner. Dyrest av ekstrautstyret er Adaptive M suspension Professional til 35 800 kroner.  
UTSTYR: Bilen vi prøvekjørte hadde ekstrautstyr for 326 500 kroner. Dyrest av ekstrautstyret er Adaptive M suspension Professional til 35 800 kroner.  
<b>SVAKHETEN:</b> Beinplassen er god, men det er verre med sittehøyden. 
SVAKHETEN: Beinplassen er god, men det er verre med sittehøyden. 
<b>FARVEL:</b> BMW har stanset produksjonen av M50d-motoren. Synd. 
FARVEL: BMW har stanset produksjonen av M50d-motoren. Synd. 

TEKNISKE DATA

BMW X6 M50d xDrive

Motor, cm³: 2993

Effekt, hk ved o/min: 400/4400

Dreiemoment, Nm ved o/min: 760/2000-3000

Egenvekt, kg: 2260

Tilhengervekt, kg: 3500

Lengde/bredde/høyde, cm: 494/200/170

Akselavstand, cm: 298

Bakkeklaring, cm: 21,6

Bagasjerom, liter: 580 - 1530

Standard dekkdimensjon: 275/40 R21 (foran) 315/35 R21 (bak)

Forbruk, WLTP, l/mil: 0,72

CO₂-utslipp, g/km: 190

0–100 km/t, fabrikk, sek: 5,2

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: 1.761.089 (ekstrautstyr for 326 500 kroner)

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr