Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren

Vanvittig komfortabel, kjøreglad og egenartet er tre ord som kan beskrive BMWs nye 5-serie GT.

Først publisert Sist oppdatert

Er den stygg? Eller er den egentlig litt pen? Hva ser den egentlig ut som? BMW 5-serie GT er helt klart noe for seg selv, og er dermed vanskelig å definere. Den fremstår som en hybrid mellom deres egen X6 og en firedørs kupé. BMW mener selv at dette er en bil for de som vil ha luksusen og komforten fra en sedan, den praktiske biten fra en SUV og samtidig de elegante linjene til en kupé.

Vi ser likevel hva denne bilen kan brukes til: Kontinentkryssing. Og der ser den ut til å gjøre en bedre jobb enn noen annen bil vi har kjørt tidligere. Så dersom du kjører mye og langt, og samtidig har mye penger, er det ingen tvil om at 5-serie GT er blant de beste bilene du kan velge.

Kjøreegenskaper: 6

Når du først setter deg bak rattet i en 5-serie GT, virker bilen enorm. Og det er jo ikke til å komme fra at det er en stor bil heller. Likevel endrer det inntrykket seg når du kommer ut på veien. Den har de trygge egenskapene som en storbil skal ha, og finner ikke på noen uventede sprell. Du styrer inn i svingen, og bakenden gjør resten av jobben. Presser du den litt ekstra, kommer baken ut i en lettkontrollert sladd.

Understellet gjør en flott jobb med å kamuflere at bilen veier noen hundre kilo mer enn det som godt er. 530d GT veier nemlig hele 2035 kilo - en vekt vi har opplevd at mange andre har slitt med å eliminere problemene høy vekt gir på en like god måte.

Les alle våre BMW-tester her

Motor: 6

Teknsike data

MOTOR, CM3:2993

EFFEKT, HK VED O/MIN:245/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/1750-3000

EGENVEKT, KG:2035

TILHENGERVEKT, KG:2100/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:500/190/156

BAGASJEROM, LITER:

DEKKDIMENSJON:245/50-18 R

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,65

CO2-UTSLIPP, G/KM:173

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,9

TOPPFART, KM/T:240

PRIS FRA, KR:848 400

PRIS TESTBIL, KR:1 223 140

Under panseret på vår testbil, befant det seg en 3-liters dieselsekser på 245 hester og 540 newtonmeter. Det er mer enn nok til å gi bilen det kraftoverskuddet den trenger - og litt til. I kombinasjon med BMWs nye 8-trinns automatkasse fra ZF blir dette nærmest en demonstrasjon av sømløs og voldsom kraft.

Sekssylindrede dieselmotorer har en tendens til å gå en hel del penere enn sine søsken med kun fire sylindre. Denne motoren er intet unntak, og det er verken noe støy eller vibrasjoner det er verdt å snakke om.

Ytelser: 6

Sprinten til hundre tar 6,9 sekunder. Det er i grunn imponerende nok i seg selv for en bil på to tonn. Det som er mest imponerende er likevel mellomakselerasjonen. I fjerdegir går øvelsene 60-100 og 80-120 ifølge våre målinger unna på henholdsvis 4,60 og 5,25 sekunder. Det er på linje med små SUV-er med omtrent samme motor - som for eksempel Audi Q5 3,0 TDI og Mercedes-Benz GLK 320CDI.

Det stopper ikke før du når 240 km/t, og disse ytelsene er akkurat det man ønsker seg i en bil som dette. Det er mer enn krafitg nok til alt man kan tenke seg å finne på, men det er heller ikke så mye krefter at det rett og slett blir bortkastet andre steder enn på bane.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Eksteriør: 3

Vi har fortsatt til gode å treffe en person som syntes 5-serie GT er en vakker bil. Den forsøker å være elegant, men bommer rett og slett på grunn av størrelsen. Silhuetten kan minne om X6, men der SUV-coupeen har tøffe detaljer er GT mer flytende. Det gjør at den heller ikke har det barske utseendet som kunne reddet eksteriøret.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR:4,2

60-100 KM/T, 4. GIR:4,7

60-100 KM/T, 5. GIR:6,2

60-100 KM/T, 6. GIR:9,2

60-100 KM/T, KICKDOWN:4,5

80-120 KM/T, 4. GIR:5,4

80-120 KM/T, 5. GIR:6,3

80-120 KM/T, 6. GIR:8,5

80-120 KM/T, 7. GIR:11,2

80-120 KM/T, KICKDOWN:5,6

STØY TOMGANG, dBA:41,5

STØY 50 KM/T, dBA:54,6

STØY 80 KM/T, dBA:59,5

STØY 100 KM/T, dBA:62,7

TESTFORBRUK, L/MIL:0,9

Den brede fronten er forholdsvis vellyket, men fra B-stolpen og bakover ser det ut til at ting har gått litt for fort. Den høye og store hekken er ikke direkte pen, og gir assosiasjoner til kombikupeer fra tidlig 90-tall.

Det som trekker 5-serie GT opp er ikke utseendet i seg selv, men heller nærværet den har - både på veien og når den står stille. Dette er en bil du legger merke til, og du skjønner med én gang at dette ikke er noen ordinær 5-serie.

Interiør: 6

Det virker som om ingeniørene fra Bayern har brukt mer tid inne i bilen enn utenfor. Her er det lett å trives!

Vår bil var riktignok spekket med ekstrautstyr (til nesten 400 000 kroner), men tidligere erfaring viser at komfortsetene til 25 000 kroner ikke er nødvendige for å trives bak rattet i en BMW.

Alt av knapper og brytere er logisk plassert, og det førerorienterte miljøet ser solid og eksklusivt ut.

Plassen i kupeen er et kapittel for seg selv. Bakseteplassen er enorm, spesielt med baksetene i bakerste stilling, og selv med undertegnede på 185 centimeter i forsetet er det nok plass til å strekke litt på beina. Man kunne kanskje forvente at den skrånende taklinjen ville ødelegge for plassen i høyden, men heller ikke det er noe problem. Her vil fire voksne helt klart ha nok plass til å trives i mange, mange timer.

Les også:

Komfort: 6

5-serie GT går utenpå det meste av andre biler når vi snakker om komfort. Den er minst like komfortabel som luksussedanen 7-serie, og det sier vel egentlig sitt.

Med Dynamic Drive Control kan du velge mellom fire innstillinger som spenner fra Comfort til Sport+. Med komfortinnstillingen aktivert, er dette nærmest den perfekte cruiser. Den normale innstillingen er også voldsomt komfortabel, og vil nok være den mest brukte. Da har du sportslige nok egenskaper til å leke deg på svingete vei, samtidig som komforten fortsatt er på topp.

Støy er tilnærmet ikkeeksisterende, og det gir oss det siste insentivet til å kalle 5-serie GT en av de mest komfortable bilene vi noensinne har kjørt.

Sikkerhet: 4

BMW 5-serie GT har ikke blitt testet av Euro NCAP enda. Det er disse krasjtestene vi bruker som referanse når vi vurderer en bils sikkerhet. Sedan-modellen ble riktignok testet da den var ny i 2004, men klarte den gang kun fire av fem stjerner.

Vi har fått opplyst at 5-serie GT har fått et redesignet chassis for å takle kollisjoner bedre. I tillegg har den de airbagene man forventer (front, side og vindusgardiner) som standard i en bil som dette.

Alt annet av sikkerhetselektronikk er på plass. ESP og ABS er selvsagt standard. Bremsene har et elektronisk system, som gjør at de alltid skal være klare for nødbrems. Dette skal ifølge BMW føre til kortere bremselengde.

Av annet sikkerhetsutstyr som er tilgjengelig på ekstrautstyrslisten finner vi blant annet nattkamera med persogjenkjenning og Head Up Display som projiserer informasjon om fart, navigasjon og cruisekontroll på frontruten

Vi har også testet BMWs andre nykomling - X1. Les testen av den her

Pris/utstyr: 4

Med en startpris som er 100 000 kroner over 530d Touring, er ikke GT noen billig bil. 848 400 kroner koster dieselmodellen i standardutførelse.

Du får riktignok en del mer utstyr som standard enn i stasjonsvognen, men prisen gjør også at denne bilen plasserer seg et lite stykke over den vanlige 5-serien på eksklusivitetsskalaen. Spesielt ettersom dieselmodellen vi kjørte var den billigste tilgjengelige modellen.

Utover startprisen hadde vår testbil det aller meste man kan drømme om, og en del ting man ikke hadde tenkt fantes, av ekstrautstyr. Det gjorde at prisen var en normal stasjonsvogn unna standardmodellen. Testbilen kostet nemlig 1 223 140 kroner. Det betyr at den hadde ekstrautstyr for vanvittige 374 740 kroner. Utstyret er ikke billig hos BMW, men det samme gjelder hos de to største konkurrentene - Audi og Mercedes.

Miljø: 4

Med et oppgitt utslipp på 173 gam CO2 per kilometer er ikke 530d GT noen versting. Motoren skal være uhyre effektiv, og til tross for sine 245 hester skal den kun drikke 0,65 liter på mila. Dette er tall som er lavere enn mange av konkurrentene med mindre motorer. Audi Q5 med 2-liters diesel på 170 hester slipper for eksempel ut 175 g/km, og er oppgitt til 0,67 l/mil.

Vår forbruksrunde viste av bilen endte opp på 0,9 liter per mil. Det er ikke avskrekkende mye, men det er også et stykke unna oppgitte tall. Noen biler har vist seg å være vanskelig å kjøre ned mot dette oppgitte forbruket. Hvis vi igjen sammenligner med nevnte Q5, så kjørte den vår testrunde med et forbruk på 0,91 l/mil.