Test: BMW 750Li, 2009
Ekstrem luksus fra BMW
Det tar ikke lang tid å venne seg til alle luksusvibrasjonene i BMW 750Li. Det er abstinensen som er problemet.
BMW 7-serie kom i ny versjon sent i 2008 og er BMWs toppmodell.
Den konkurrerer i hovedsak mot Mercedes S-klasse og Audi A8, men også Lexus LS 600h er en verdig utfordrer til BMWs luksussedan.
Bilen leveres i flere varianter. Den rimeligste versjonen er BMW 730D med seks-sylindret dieselmotor på 245 hk til 1 050 000 kroner. Dernest følger 740i med seks-sylindret bensinmotor på 326 hk, og på topp finner du 750i med bensin V8 på 407 hk.
De to sistnevnte finnes også i lang versjon, med 14 cm lengre karosseri og akselavstand. I denne testen er det den lange versjonen vi kjører.
Kjøreegenskaper: 5
2055 kilo egenvekt gjør sitt til at BMW 750Li ikke oser av dynamikk på småveier. Godt hjulpet av en lengde på 5,21 meter og akselavstand på hele 3,2 meter er det litt av en doning å baute rundt med.
Likevel fighter BMW-teknologien effektivt tilbake, med ekstrautstyr som Integral Active Steering samt Dynamic Drive som regulerer bilens systemer i fire grader fra komfortabelt til meget sportslig.
Sportsrattet gjør at du snart glemmer bilens voldsomme dimensjoner, og tar vare på den BMW-sportslige følelsen midt oppi all luksusen.
Den store overraskelsen kommer på vinterføre, der gigantbilen faktisk er ganske leken og sladdevillig når du kobler ut elektronikken. Riktignok må du huske at selv et lite vift med den svære hekken ser ut som en veisperring for de som kommer i mot.
Til alt overmål har bilen også brukbar fremkommelighet på vinterføre, noe vi ikke har vært altfor bortskjemt med på motorsterke bakhjulsdrevne biler.
Les også: Her er bajasbilene
Motor: 6
Tekniske data: BMW 750Li
MOTOR, CCM: V8, 4395
EFFEKT, HK VED O/MIN: 407
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 600
EGENVEKT, KG: 2055
LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM 521 x 213 x 148
DEKKDIMENSJON*: 245/50R18
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,14
CO2-UTSLIPP, G/KM: 266
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 5,3
TOPPFART, KM/T: 250
PRIS FRA, KR: 1.653.100
* Standarddimensjon
Bak 750-betegnelsen skjuler det seg en 4,4-liters V8-motor med 407 hk. Dreiemomentet på 600 Nm strekker seg hele veien fra 1750 til 4000 o/min.
Koblet opp mot et seks-trinns automatgir som vet hva det driver med, har en velfungerende sportsmodus og manuell funksjon, er dette en drivlinje som får munnvikene til å møtes i nakken.
Herlig gange, et passende åtter-snerr når du drar på og en sømløs kraftutfoldelse av turbinaktig karakter. Sukk...
Ytelser: 6
De tørre tall forteller at luksusbrakka fra Bayern bruker 5,3 sekunder på 0-100 km/t og når sin elektroniske sperregrense ved 250 km/t. Et velplassert høyrebein sørger for en eksplosjonsartet forbikjøringsakselerasjon, som sheriffer med lett avtrekker på laserpistolen vet å sette pris på.
Imidlertid finner du fort ut at bilens virkelige styrke ligger i det uanstrengte, kraftige draget når du nøyer deg med å røre på stortåa. Da er det så vidt automatkassen behøver å sjalte, mens 600 Nm løfter deg effektivt og behersket opp i det fartsområdet du måtte ønske.
BMW 750 Li slipper ut 266 gram CO2 per kilometer. Sjekk hvor mye din bil slipper ut her.
Eksteriør: 5
Uansett hvor svær BMW 7-serie måtte være i lang-versjon, er den ikke i nærheten av massen til en klumpete luksus-SUV.
Her får du diskré pondus gjennom en imponerende front, elegante, langtrukne linjer som nesten blir coupéaktige, og en tett, småfrekk hekk som minner om 7-seriens sportslige kvaliteter.
På vår bil fyller 19-tommers felger opp under skjermene på en muskuløs måte.
Interiør: 5
Du kan egentlig utgi en bok om alle store og små detaljer som befinner seg i en velutstyrt BMW 750Li. Det mest spesielle er at det sannsynligvis vil være mer attraktivt å være passasjer bak enn foran. Ekstremt god plass og utstyrsmuligheter som gjør bakseteturen til en ren luksusreise.
Kvalitetsinntrykket er svært godt, selv om enkelte detaljer fortsatt gir rom for Rolls-Royce-merket i BMW-stallen. Det som koster en toppkarakter, er en stor fremvekst i bagasjerommet som stjeler plass og minsker mulighetene til å utnytte plassen
Komfort: 6
BMW 750Li konkurrerer med de mest behagelige bilene på planeten, men hevder seg etter vår mening med glans.
Dynamic Drive i kombinasjon med demperkontroll som regulerer støtdemperne på inn- og utfjæring, gjør at du kan velge en fløyelsmyk fjæringskomfort. I tillegg er støy en ikke-eksisterende faktor under norske hastighetsbestemmelser.
Vår bil var påkostet med ytterligere lekkerbiskener som aktiv cruisekontroll (regulerer hastighet/avstand til bilen foran) og HUD som projiserer farts-, navigasjons- og cruisekontroll-informasjon på frontruten foran føreren.
Legger du til en nær perfekt førerplass med komfortseter i nappaskinn, med elektrisk ditt og datt samt aktiv seteventilasjon, tror jeg du ser poenget.
Sikkerhet: 5
EuroNCAP har ennå ikke testet den nye BMW 7-serie. Bilen har så å si alt du kan forlange av aktive og passive sikkerhetssystemer, i tillegg til at biler i denne størrelsesklassen erfaringsmessig er blant de sikreste på markedet.
BMW har bra resultater i EuroNCAP for øvrige modeller, uten at de utmerker seg utover det man bør forvente.
Les også:
Pris/utstyr: 2
Slår man sammen grunnpris på i overkant av 1,65 millioner med utstyr for drøyt 400 000 kroner, går det straks fram at dette ikke er transport for allmuen.
Sammenligner man den mot konkurrenter som Lexus 600hL, Mercedes S500 L eller Audi A8 W12 L, er den likevel ikke av de dyreste i klassen. Den største enkeltkostnaden er et antatt betydelig verditap som slike biler ofte får når nyhetens glans begynner å falme.
Det er gledelig å registrere at BMW har klart å bygge en effektiv luksuskrysser: Vårt testforbruk med overvekt av lande- og motorvei ga et snitt på 1,07 l/mil. Fabrikken oppgir et forbruk i EU-mix på 1,14 l/mil og et CO2-utslipp på 266 g/km.
Denne saken ble første gang publisert 28/04 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.