BMW 545e xDrive

Den deiligste ladebilen

Skal du ha bil med ledning, blir det knapt bedre enn dette. Årsaken finner du under panseret.

Pluss ikon
BMW 5-serie har alle egenskapene som kler den kraft­fulle drivlinjen.
BMW 5-serie har alle egenskapene som kler den kraft­fulle drivlinjen. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Det er noe med BMW og motorer. Bare navnet i seg selv forplikter: «Bayerische Motoren Werke» skaper forventninger om at noe helt spesielt lurer under panseret.

Mer enn noe annet definerer rekkesekseren den særegne karakteren vi forventer av en BMW. Ja, det har selvsagt vært sprek firer, bjørnesterk V8 og elegant V12 på programmet, uten at det har klart å bryte forbindelsen mellom det blåhvite merket og rekkesekseren.

BMW brukte rekkesekser før andre verdenskrig, men den moderne historien startet i 1968. Derfra har rekkesekseren alltid vært med, og i motsetning til andre produsenter aldri vært byttet ut med V6.

På 1970-tallet var den norske bilparken en ganske broket sammensetning av svært ordinære biler. De første BMW-modellene med store eksosrør, eksotisk lydbilde og betegnelser som 3,0 S eller 3,0 CSi førte til rene oppløpene i gata blant bilinteresserte gutter.

<b>2800 CS:</b> Sammen med sedanutgaven, var modellen fra 1968 den første med BMWs moderne rekkesekser. Den gangen med mange av de samme GT-egenskapene som dagens 545e.
2800 CS: Sammen med sedanutgaven, var modellen fra 1968 den første med BMWs moderne rekkesekser. Den gangen med mange av de samme GT-egenskapene som dagens 545e. Foto: Produsent

Ikke rart at noe av det første jeg gjorde som fersk motorjournalist i 1980, var å løpe til BMW Norge med en haug av gode unnskyldninger for å låne en 635 CSi og litt senere en M535i. I dag tror jeg det er vanskelig å skjønne den enorme forskjellen mellom min gamle VW Polo, og BMW-ene med 3,5-liters rekkesekser og 218 hester. Og aller best festet den umiskjennelige klangen fra motoren seg i hukommelsen.

<b>LANGTUR:</b> Kombinasjonen av kraftig bensinmotor, elmotor og høy komfort gjør dette til en ekte reisevogn.
LANGTUR: Kombinasjonen av kraftig bensinmotor, elmotor og høy komfort gjør dette til en ekte reisevogn. Foto: Terje Bjørnsen

Kjernen er den samme

Dommen

Vi er såpass nostalgiske at vi elsker legendariske forbrenningsmotorer. Politisk ukorrekt, men det får heller være når resultatet er ståpels av historiske dimensjoner.

Vi spoler raskt fire tiår fremover, og bak rattet på BMW 545e xDrive er det ikke vanskelig å vekke gode minner til liv. Selvsagt er teknologispranget voldsomt, men i bunnen ligger fortsatt den unike opplevelsen bare en rekkesekser kan gi. Nå er det tre liter, turbo, 286 hk og 450 Nm – pluss kreftene fra en elmotor. Til sammen blir det imponerende 394 hk og 600 Nm.

Men aller mest bruker jeg testturen til å lytte. For med den farten elektrifiseringen av nybilsalget har her i Norge, må man virkelig passe på å nyte anledningen til å kjøre en legendarisk forbrenningsmotor. Det er ikke godt å vite når det blir den siste.

For BMW representerer overgangen til elbil en utfordring. Der den tekniske ekspertisen rundt unike motoregenskaper har vært et stort merkefortrinn, forsvinner det meste av den opplevelsen med elmotorer. De høres og oppfører seg temmelig likt, enten det står BMW eller Nissan på bilen.

<b>GÅR BILLIG:</b> Selv uten hyppige ladestopp er det mulig å kjøre med forbruk på under 0,6 l/mil.
GÅR BILLIG: Selv uten hyppige ladestopp er det mulig å kjøre med forbruk på under 0,6 l/mil. Foto: Terje Bjørnsen

Flere muligheter

TESTDATA

Modellbetegnelse 545e xDrive - 530e xDrive

0–100 km/t, sek: 5,0 - 6,7

60–100 km/t, kickdown: 2,5 - 3,5

80–120 km/t, kickdown: 3,0 - 4,3

Støy 100 km/t, dBA: 66,5 - 67,0

Testforbruk, l/mil: 0,5 - 0,55

Misvisning 100 km/t: 96 - 97

Jeg kan gjenta meg til det kjedsommelige, men en godt utført ladehybrid er en fantastisk drivlinje. Den blir ikke dårligere av at elmotoren på 80 kW samarbeider med en av de aller beste bensinmotorene som er å oppdrive. Du finner tilsvarende kombinasjon i 7-serie og i X5, men sistnevnte har et vesentlig større batteri – 22 mot 11 kW. 5-serie kan du i tillegg også få som ladehybrid i 530e, men da er sekseren byttet bort mot en firer.

Rent fornuftsmessig er det lite å utsette på 530e. Den er mer enn kvikk nok, og snaut 100 000 kroner rimeligere. Lar du entusiasten i deg stå for argumentasjonen, er likevel følelsen i 545e verdt hver eneste krone. Det eneste minuset er at BMW foreløpig ikke har hostet opp noen Touringversjon av 545e.

<b>UTSTYRS­LISTE:</b> Du bør som vanlig gjøre noen smarte valg i utstyrslista. Da blir 5-serie en sportslig luksusbil.
UTSTYRS­LISTE: Du bør som vanlig gjøre noen smarte valg i utstyrslista. Da blir 5-serie en sportslig luksusbil. Foto: Terje Bjørnsen
<b>GODT VALG:</b> Vår bil var utstyrt med 19-tommere, det gir til­strekke­lig veigrep, behag­elig fjæring og moderat dekkstøy.
GODT VALG: Vår bil var utstyrt med 19-tommere, det gir til­strekke­lig veigrep, behag­elig fjæring og moderat dekkstøy. Foto: Terje Bjørnsen

Passer perfekt

Den første rekkesekseren

<b>TIL BEUNDRING:</b> Som regel er det lite vits å åpne et motorrom nå om dagen. Men vi gjør et unntak for BMWs rekkesekser.

Slutten av 1960-tallet var vinn eller forsvinn for BMW. Utdaterte modeller skulle skiftes ut, basisen for et vitalt og sportslig merke etableres. I den kampen ble den nyutviklede rekkesekseren med betegnelsen "M30" et avgjørende våpen. Den kom i 1968 i BMW 2500 og 2800, samt coupéversjonen 2800 CS. Bilene var forløpere for 7- og 6-serie og konkurrerte med Mercedes S-klasse. Senere kom motorene som 3- og 3,5-liter, også med bensininnsprøytning.

Spesielt viktig var de sekssylindrede motorene da den første 5-serie ble lansert i 1972. Særlig 528/528i ble et ikon blant sportslige sedanmodeller. 528i fra 1978 hadde 184 hk, 240 Nm og en toppfart på 208 km/t. Den siste versjonen av M30 ble faset ut i 1994.

Vil du ha det beste av BMW-egenskaper med denne drivlinjen er 5-serie det perfekte valget. Her faller de ulike bitene av BMW-­magien på plass. I sin nyeste
versjon har den fått mer prestisje, kvalitet og komfort – uten at det har gått nevneverdig utover den BMW-typiske evnen til å krympe straks den får snusen av en sving.

Enten du lener deg tilbake på motorvei med alle knappene i komfortmodus, eller du retter opp seteryggen og har det gøy med sportsinnstilling og spennende veier – 545e xDrive har egenskaper i toppklasse. Og motoren gjør opplevelsen komplett. Den behersker hele spekteret – fra smidig, sterk og umerkelig ved rolig kjøring, til et hestespark i ryggen når pedalen går i bunn.

545e xDrive flytter seg som om den har M-emblem, med 0–100 km/t på fem sekunder i vår testmåling, og lynrask forbikjøringsakselerasjon: 2,5 sekunder fra 60–100 km/t er i klasse med selv raske elbiler. Men de mangler den deilige klangen fra en rekkesekser.

TEKNISKE DATA

<b>SPREK I 1980:</b> I BMW 635 CSi hadde motoren 218 hk, og sørget for toppfart på 230 km/t. Det var ikke dagligdags for 40 år siden.

Bilmerke  BMW  BMW

Modellbetegnelse  545e xDrive  530e xDrive

Motor, cm³:  2998  1998

Effekt, kW/hk:  290/394  215/292

Dreiemoment, Nm:  600  420

Egenvekt, m/fører, kg:  2020  1970

Tilhengervekt, kg:  2000  1700

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/187/184 496/187/184

Bagasjerom, liter:  410 410

Standard dekkdimensjon: 225/55-17 225/55-17

Batterikapasitet, kWh:  11,2 11,2

Rekkevidde, WLTP km:  56  54

Rekkevidde i 200 km test:  41  40

Forbruk, WLTP l/mil:  0,17  0,16

CO₂-utslipp, g/km:  38  37

0–100 km/t, fabrikk, sek:  4,6  5,9

Toppfart, km/t:  250  235

Pris fra, kr:  689 000  592 200

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 47 2021