Test: BMW 540d xDrive Touring
Silkemyk kraftpakke
Med 550d ute av spill er dette som sjefen i dieselstallen.
Treliters rekkesekser diesel, 340 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm fra 1750 omdreininger, kan det bli feil?
Helt stuerent er det antakelig ikke i disse dager, men som en kjøreopplevelse er det fullstendig korrekt.
Og helt uten miljøaspekter er BMW 540d xDrive Touring ikke. Den er tross alt en mild hybrid med 48 voltsystem og energigjenvinning.
Når BMW nå har sluttet å produsere sin vidunderlige 550d-modell med fire turboer, er det 540d med samme slagvolum, en men med kun to turboer som er toppmodellen i 5-seriens dieselutvalg.
Les også: Vi har kjørt BMW 550d xDrive Touring -dette er dommen
Rekkesekserens klang
Men dieselmotoren gjør vel at den bråker mye mer enn en elbil, tenker du kanskje, men nei. Ladbare 530e er blant de stilleste bilene vi har testet, og 540d er ikke langt bak. I stedet for det usjarmerende suset fra elbilen i høye hastigheter, varter 540d opp med rekkesekserens dype og vakre klang.
Les også (+): Test: BMW 530e - nå er den perfekt for Norge
Men den er nok mye tregere enn en elbil, tenker du kanskje? Jo, noe tregere enn de raskeste er den, men 0-100 km/t på 4,8 sekunder gjør den ikke akkurat til en sinke. Det er rimelig å hevde at det rekker i massevis.
Den er litt tregere enn en Tesla Model 3 Long Range AWD, men like rask som en Jaguar i-Pace. Og komforten er i en klasse for seg. Steptronic-kassa girer silkemykt, styring på bakakselen, understell med dynamisk demperkontroll, komfortsetene og kreftene gjør 540d til en kraftfull, men dønn presis og helt uanstrengt kjøreopplevelse.
Snart 50 år
5-serien er en av de mest tradisjonsrike BMW-ene. Den fyller faktisk 50 år i 2022. De seneste årene har den handlet om å videreutvikle et produkt som har funnet formen for lenge siden. Det er syvende og foreløpig siste 5-serie som nå har fått en oppgradering.
Den har fått noe skarpere linjer, som forsterkes av smalere frontlykter med annen lyssignatur. Laserlys, som tidligere var forbeholdt toppmodellene, tilbys nå til alle 5-serie modellene for 10 400 kroner ekstra.
De skal ha en rekkevidde på 650 meter. Med sportspakke følger større luftinntak noe som er blitt mulig fordi tåkelysene er fjernet.
Brukervennlig
Noen store rundkast innvendig er det heller ikke. Det vil først skje med en helt ny 5-serie. Infotainmentskjermen på 10,25 tommer (26 centimeter) er nå standard, men kan oppgraderes til 12,3 tommer (31 centimeter) om ønskelig. Det finnes dermed andre biler med mer imponerende skjermstørrelse enn 5-serien.
Men skjermen er sylskarp, utvalget av tjenester enormt og softwaren fjernoppdateres slik at innholdet holder seg fersk. I tillegg til berøring kan mange av tjenestene betjenes med stemmestyring. Du kan sågar be systemet om å rulle ned vinduet dersom du ikke orker å trykke på knappen.
Og heldigvis er iDrive-hjulet med sin vri- og trykkfunksjonalitet fortsatt på plass i midtkonsollen. I kombinasjon med den høyt plasserte skjermen gir det en sikker og brukervennlig betjening. Det er for øvrig 20 år siden i år siden iDrive-kontrollen ble presentert for første gang i fjerde generasjon 7-serie.
BMW iDrive 20 år
Betjeningssystemet iDrive ble introdusert i fjerde generasjon 7-serie i 2001, altså for 20 år siden. Mange av knappene på dashbordet ble erstattet av en fargeskjerm og et vri- og trykkhjul - kalt iDrive Controller - på midtkonsollen, som man styrte menyene på skjermen med. Alt fra underholdning til navigasjon ble styrt med iDrive-enheten. Det har vist seg som et svært vellykket betjeningssystem, som mange andre bilprodusenter har laget sine varianter av. BMW har videreutviklet iDrive-systemet trinn for trinn, og det er med videre i elbilen iX som kommer senere i år. Ifølge BMW var for øvrig 7-serie den første bilmodellen noensinne som tilbød stemmekontroll for utvalgte funksjoner.
330 300 kroner i ekstrautstyr
BMW 540d xDrive Touring er en stasjonsvogn i det absolutte toppsjiktet, og koster deretter. Utgangsprisen er 897 400 kroner, men på bilen vi testet var det utstyr for hele 330 300 kroner, deriblant utstyr som man gjerne vil ha, som dynamisk demperkontroll, ventilerte komfortseter, vinterpakke (13 000 kroner) med rattvarme og coupevarmer og hengerfeste (12 500 kroner).
Panorama soltak er fett om sommeren, men koster 17 700 kroner ekstra. På den annen side, er man i markedet for en stor diesel-femmer, så er det neppe 18 000 kroner det står om.
Dommen
Dersom stasjonsvogn med stor dieselmotor er greia, så er dette det opplagte valget.
TEKNISKE DATA
Skoda Octavia 2, TDI
Motor, cm³: 2993
Sylindre: 6 rekke
Gir: 8-trinn Steptronic
Effekt, hk o/min: 340/4400
Dreiemoment, Nm ved o/min: 700/1750-2250
Egenvekt, kg: 1925
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/187/150
Akselavstand, cm: 298
Bakkeklaring, cm: 14
Bagasjerom, liter: 560 - 1700
Standard dekkdimensjon:
Forbruk, WLTP l/mil: 0,59
CO₂-utslipp, g/km: 155
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,8
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 897 400