Test: BMW 530e xDrive TOURING
Nå er den perfekt for Norge
Det skal litt til å tilfredsstille norske ladebilkunder. Endelig har BMW løst oppgaven med sin 530e xDrive Touring.
Drømmebilen for den norske familien har vært et bevegelig mål de siste årene. Fra den stødige dieselbilen med 4WD – helst i SUV eller stasjonsvognsformat – til noe som for enhver pris kan lades. Så får det heller være underordnet med bilegenskapene og om konseptet er skreddersydd til formålet.
Men det blir enklere nå. Bilindustrien snur opp ned på det meste for å spytte ut modeller med batteri og ladekontakt. Mens elektrifiseringen av naturlige årsaker går raskt her i Norge, tar det lengre tid i resten av verden. Og ladehybridene framstår for mange som en attraktiv overgangsløsning.
Glimrende eksempel
Heller ikke her i Norge er det slik at elbil passer for alle. En god ladehybrid sørger for batteridrift i den daglige småkjøringen, og et lavt forbruk uten ladebehov de gangene det står langtur på programmet. En kombinasjon mange kan leve godt med.
Les også (+): Vi har testet diesel-hybrid Mercedes E 300 de 4Matic
Dessuten kommer mange av de nye ladehybridene i et kjent format. Her dreier det seg ofte om velprøvde, anerkjente modeller med et nytt motoralternativ. I så måte er BMW 530e xDrive Touring et glimrende eksempel. 5-serie har vært med oss siden 1972, og den syvende generasjonen kom i 2017.
Men det var først med den nylig gjennomførte faceliften at alt faller på plass for norske preferanser: Ladehybrid, firehjulsdrift og omsider – stasjonsvogn.
Les også (+): Test av BMW 530e xDrive
Laveste støynivå
Vi kjenner BMW som det sportslige bilmerket. Men de siste to generasjonene har spesielt 5-serie tatt kvantesprang når det gjelder komfort. Det er vår testbil et rullende bevis på. Ikke bare har den et av de laveste støynivåene vi noensinne har målt på motorvei i 100 km/t (64 dBA).
I tillegg har den en fjæringskomfort du sjelden opplever i en bil som fortsatt kjennes sportslig og underholdende på svingete veier. Svært behagelige seter, tilpasningsdyktig førerposisjon, samt fine instrumenter og betjening bidrar ytterligere til suveren totalkomfort.
Les også (+): Denne har vi ventet på - BMW 330e xDrive Touring testet
En annen viktig bidragsyter er samspillet mellom el- og bensinmotor. Her er det en toliters, firesylindret bensinturbo og sammen med elmotoren sørger den for svært kvikke 292 hk. En velavstemt 8-trinns automat sørger for god kraft lenge før du trykker gassen helt ned. Da blir bilen direkte sprek.
40 km i 10 minus
Det er rundt 10 minusgrader når vi kjører BMW 530e xDrive Touring på forbruks- og rekkeviddetest. Tøffe forhold for en ladehybrid på strøm, men bilen klarer likevel 40 km mot de oppgitte 52 km på eldrift. Det gir håp for de varme sommerdagene. Totalforbruket over 200 km havner på 0,6 l/mil og øker ikke mye utover det, selv om du kjører lengre i ren hybridmodus uten ladestrøm på batteriet.
Takket være gunstigere avgifter, er BMW 530e xDrive Touring cirka 50 000 kroner rimeligere enn basisutgaven 520d xDrive Touring med diesel. Da kan man leve med noen av de praktiske minuspunktene ladehybriden har. I første rekke at batteriet stjeler noe plass i bagasjerommet. Selv om gulvet er flatt, blir volumet redusert fra 560 til 430 liter. Heldigvis er hengervekten den samme med solide 2000 kg. Og dermed klarer BMW 530e xDrive Touring oppgaven som ultrakomfortabel familiebil med glans.
Dommen
Hvis du synes ladehybrid passer for deg, er det ikke mye å utsette på BMW 530e xDrive Touring. Den har de typiske BMW-egenskapene på plass, i tillegg til svært høyt komfortnivå.
TEKNISKE DATA
Bilmerke BMW
Modellbetegnelse 530e xDrive Touring
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 1998+EL
Effekt, kW/hk: 215/292
Dreiemoment, Nm: 420
Egenvekt, m/fører, kg: 2035
Tilhengervekt, kg: 2000
Lengde/bredde/høyde, cm: 496/187/150
Bagasjerom, liter: 430–1560
Standard dekkdimensjon: 245/45-18
Batterikapasitet, kWh: 11,2
Rekkevidde, WLTP km: 52
Rekkevidde i test: 40
Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,18
CO₂-utslipp, g/km: 41
0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,1
Toppfart, km/t: 225
Pris fra, kr: 624 700
TESTDATA
0–100 km/t, sek: 6,7
60–100 km/t, kickdown: 3,6
80–120 km/t, kickdown: 4,4
Støy 100 km/t, dBA: 64,5
Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,6
Denne saken ble første gang publisert 11/03 2021, og sist oppdatert 11/03 2021.