Test: BMW 530e xDrive TOURING

Nå er den perfekt for Norge

Det skal litt til å tilfredsstille norske ladebilkunder. Endelig har BMW løst oppgaven med sin 530e xDrive Touring. 

Pluss ikon
<b>KJENT STØRRELSE:</b> Den nye ladehybriden BMW 530e xDrive Touring byr på velkjent format og stødige bilegenskaper. 
KJENT STØRRELSE: Den nye ladehybriden BMW 530e xDrive Touring byr på velkjent format og stødige bilegenskaper. 
Sist oppdatert

Drømmebilen for den norske familien har vært et bevegelig mål de siste årene. Fra den stødige dieselbilen med 4WD – helst i SUV eller stasjonsvognsformat – til noe som for enhver pris kan lades. Så får det heller være underordnet med bilegenskapene og om konseptet er skreddersydd til formålet.

Men det blir enklere nå. Bilindustrien snur opp ned på det meste for å spytte ut modeller med batteri og ladekontakt. Mens elektrifiseringen av naturlige årsaker går raskt her i Norge, tar det lengre tid i resten av verden. Og ladehybridene framstår for mange som en attraktiv overgangsløsning.

<b>NØKTERN:</b> Moderne skjermteknikk er på plass, men ikke like overveldende som hos en del konkurrenter. 
NØKTERN: Moderne skjermteknikk er på plass, men ikke like overveldende som hos en del konkurrenter. 

Glimrende eksempel

Heller ikke her i Norge er det slik at elbil passer for alle. En god ladehybrid sørger for batteridrift i den daglige småkjøringen, og et lavt forbruk uten ladebehov de gangene det står langtur på programmet. En kombinasjon mange kan leve godt med.

Les også (+): Vi har testet diesel-hybrid Mercedes E 300 de 4Matic

<b>VIKTIG:</b> Permanent 4WD i xDrive-modellen gir svært gode vinteregenskaper. Fås også med bakhjulsdrift hvis du ikke trenger ekstra framkommelighet. 
VIKTIG: Permanent 4WD i xDrive-modellen gir svært gode vinteregenskaper. Fås også med bakhjulsdrift hvis du ikke trenger ekstra framkommelighet. 
<b>LETTLASTET:</b> Batteriet gir høyere bagasjeromsgulv, som fortsatt er flatt og lett å utnytte. 
LETTLASTET: Batteriet gir høyere bagasjeromsgulv, som fortsatt er flatt og lett å utnytte. 

Dessuten kommer mange av de nye ladehybridene i et kjent format. Her dreier det seg ofte om velprøvde, anerkjente modeller med et nytt motoralternativ. I så måte er BMW 530e xDrive Touring et glimrende eksempel. 5-serie har vært med oss siden 1972, og den syvende generasjonen kom i 2017.

Men det var først med den nylig gjennomførte faceliften at alt faller på plass for norske preferanser: Ladehybrid, firehjulsdrift og omsider – stasjonsvogn.

Les også (+): Test av BMW 530e xDrive

Laveste støynivå

Vi kjenner BMW som det sportslige bilmerket. Men de siste to generasjonene har spesielt 5-serie tatt kvantesprang når det gjelder komfort. Det er vår testbil et rullende bevis på. Ikke bare har den et av de laveste støynivåene vi noensinne har målt på motorvei i 100 km/t (64 dBA).

I tillegg har den en fjæringskomfort du sjelden opplever i en bil som fortsatt kjennes sportslig og underholdende på svingete veier. Svært behagelige seter, tilpasningsdyktig førerposisjon, samt fine instrumenter og betjening bidrar ytterligere til suveren totalkomfort.

Les også (+): Denne har vi ventet på - BMW 330e xDrive Touring testet

En annen viktig bidragsyter er samspillet mellom el- og bensinmotor. Her er det en toliters, firesylindret bensinturbo og sammen med elmotoren sørger den for svært kvikke 292 hk. En velavstemt 8-trinns automat sørger for god kraft lenge før du trykker gassen helt ned. Da blir bilen direkte sprek.

40 km i 10 minus

Det er rundt 10 minusgrader når vi kjører BMW 530e xDrive Touring på forbruks- og rekkeviddetest. Tøffe forhold for en ladehybrid på strøm, men bilen klarer likevel 40 km mot de oppgitte 52 km på eldrift. Det gir håp for de varme sommerdagene. Totalforbruket over 200 km havner på 0,6 l/mil og øker ikke mye utover det, selv om du kjører lengre i ren hybridmodus uten ladestrøm på batteriet.

<b>GEDIGEN:</b> Syvende utgave av BMW 5-serie byr på skikkelig pondus og luksusbilfølelse. 
GEDIGEN: Syvende utgave av BMW 5-serie byr på skikkelig pondus og luksusbilfølelse. 

Takket være gunstigere avgifter, er BMW 530e xDrive Touring cirka 50 000 kroner rimeligere enn basisutgaven 520d xDrive Touring med diesel. Da kan man leve med noen av de praktiske minuspunktene ladehybriden har. I første rekke at batteriet stjeler noe plass i bagasjerommet. Selv om gulvet er flatt, blir volumet redusert fra 560 til 430 liter. Heldigvis er hengervekten den samme med solide 2000 kg. Og dermed klarer BMW 530e xDrive Touring oppgaven som ultrakomfortabel familiebil med glans.

Dommen

Hvis du synes ladehybrid passer for deg, er det ikke mye å utsette på BMW 530e xDrive Touring. Den har de typiske BMW-egenskapene på plass, i tillegg til svært høyt komfortnivå.

TEKNISKE DATA

Bilmerke BMW

Modellbetegnelse 530e xDrive Touring

TEKNISKE DATA

Motor, cm³: 1998+EL

Effekt, kW/hk: 215/292

Dreiemoment, Nm: 420

Egenvekt, m/fører, kg: 2035

Tilhengervekt, kg: 2000

Lengde/bredde/høyde, cm: 496/187/150

Bagasjerom, liter: 430–1560

Standard dekkdimensjon: 245/45-18

Batterikapasitet, kWh: 11,2

Rekkevidde, WLTP km: 52

Rekkevidde i test: 40

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 0,18

CO₂-utslipp, g/km: 41

0–100 km/t, fabrikk, sek: 6,1

Toppfart, km/t: 225

Pris fra, kr: 624 700

TESTDATA

0–100 km/t, sek: 6,7

60–100 km/t, kickdown: 3,6

80–120 km/t, kickdown: 4,4

Støy 100 km/t, dBA: 64,5

Testforbruk, kWh/mil l/mil: 0,6

Denne saken ble første gang publisert 11/03 2021, og sist oppdatert 11/03 2021.

Les også