test: bmw 530E IPERFORMANCE

Ladbar luksus

Ladehybriden BMW 530e iPerformance er rask og deilig, men sedanen har et par typiske ulemper knyttet til drivlinjen.

Pluss ikon
UBESKJEDEN: Den brede fronten sender tankene til 7-serie. Denne bilen får mange menn til å snu på hodet. (FOTO: Martin Jansen)
UBESKJEDEN: Den brede fronten sender tankene til 7-serie. Denne bilen får mange menn til å snu på hodet. (FOTO: Martin Jansen)
Sist oppdatert

BMW i Norge venter at den ladbare hybriden 530e vil stå for halvparten av sedansalget. Hadde den kommet med firehjulsdrift, hengerfeste og som stasjonsvogn (mer om det etter hvert), tror vi at motorversjonen kunne stått for det aller meste av 5-seriesalget.

Hvorfor? Fordi ladbar hybrid er brennhett i Norge på grunn av avgiftssystemet vårt. Og ikke minst fordi ladbarheten funker, litt bedre for hver nye modell som kommer.

Med 530e kjører vi nemlig lenger på batteriet enn vi har gjort i andre ladehybrider fra BMW. Bilen har 50 km elrekkevidde etter den ubrukelige NEDC-normen. I den virkelige verden greier bilen 37 km med normal landeveiskjøring under ganske ideelle forhold (15 grader). Deretter virker systemet som en vanlig hybrid, der strøm som gjenvinnes og genereres fra motoren, blir brukt når det er mest hensiktsmessig for å spare drivstoff.

Godt resultat

TEKNO: Bytter visning når du skifter kjøremodus. 5-serie fås dessuten med det beste headup-displayet vi har sett. (FOTO: Martin Jansen)
TEKNO: Bytter visning når du skifter kjøremodus. 5-serie fås dessuten med det beste headup-displayet vi har sett. (FOTO: Martin Jansen)

Sett i forhold til at 530e er en stor og tung bil med sterk motor – nesten 5 meter lang og 1845 kg – er 0,55 l/mil et godt resultat i testrunden på 20 mil. Det er i samme område som VW Passat GTE, mens Golf GTE brukte pene 0,44 l/mil. En like stor og sterk bil med kun bensinmotor ville normalt ha forbrent minst en desiliter mer per mil.

Med totalt 252 hk og 420 Nm er det ingenting å si på ytelsene. 3,4 sekunder for 60 til 100 km/t betyr rikelig med forbikjøringsressurser. Ikke minst er responsen svært god.

VALG: Kjøremodusene endrer karakteren til bilen. (FOTO: Martin Jansen)
VALG: Kjøremodusene endrer karakteren til bilen. (FOTO: Martin Jansen)

Storbilvibber

Vårt første møte med nye 5-serie var en 520d xDrive. Testen fortalte oss at BMW hadde greid å ta vare på kjøregenene.

I 530e er det en anelse annerledes. Framdriften er enda mer sømløs, og lyden fra bensinmotoren høres bare når vi gir på godt med gass. Den går enda litt mer i retning stor luksusbil i kjøreopplevelse, kanskje på grunn av den ekstra vekten (150 kg sammenlignet med 520d xDrive). I middels krappe svinger er veigrepet fantastisk, men i krappere kurver og når vi kjører dobbel unnamanøver, merkes vekt og størrelse.

RASK: Denne hekken vil forsvinne fort foran deg om sjåføren gir gass. (FOTO: Martin Jansen)
RASK: Denne hekken vil forsvinne fort foran deg om sjåføren gir gass. (FOTO: Martin Jansen)

Kvalitetsopplevelsen er høy, og du kan få ekstrautstyr du ikke ante eksisterte bare du er villig til å betale BMWs delvis ufine utstyrspriser.

Kun sedan, ikke 4x4

530e kommer ikke som stasjonsvogn. I hvert fall «ikke pr. i dag», som BMWs informasjonssjef svarer når vi spør. På vanlig norsk pleier det å bety at det jobbes med noe, men at de ikke har lov til å si noe om det. Det vi kan si, er at en stasjonsvognutgave vil bøte på sedanens ene svakhet, nemlig det kronglete bagasjerommet der hybridsystemet har stjålet av høyden.

For dem som er opptatt av muligheten for hengerfeste, så serverer informasjonssjefen enda et «ikke pr. i dag». Og firehjulsdrift? Riktig gjettet, «ikke pr. i dag».

Denne saken ble første gang publisert 04/10 2017, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også