Prøvekjørt: BMW 5-serie, 2010
Rå motor og maks komfort
Vi har kjørt den nye BMW 5-serie på norsk snø.
Sammen med biler som Audi A6, Mercedes E-klasse og Volvo V70 danner BMW 5-serie en eksklusiv og ettertraktet kvartett: De byr på litt mer enn de "vanlige" folkemodellene som VW Passat , Toyota Avensis og Ford Mondeo , og koster såpass mye at Hvermannsen ikke har råd.
I hvert fall ikke til en splitter ny bil.
I disse dager lanseres en helt ny BMW 5-serie - i første omgang kun som sedan. Stasjonsvogna er på plass først til høsten. Vi har kjørt tre motorvarianter av nyheten.
Mer luksusfølelse
Grunnoppskriften for den nye 5-serien er den samme som for den utgående. Panseret er langt, og forhjulene er plassert langt fremme. Hensikten er å skyve motoren så langt bak som mulig i motorrommet. Det kommer vektfordelingen til gode, og dermed kjøreegenskapene BMW er så kjent for.
Utvendig er det likevel mye som skiller. Snuten lener seg nå framover, som for å vise at bilen har det travelt. Mens den forrige modellen var temmelig glatt, har nye 5-serie mange linjer og buer i karosseriflatene.
Men den kanskje viktigste forskjellen finner vi innvendig. Mens BMW til nå har hatt en nøktern interiørstil sammenlignet med konkurrentene, kan en nå tydelig se at BMW er gått lei av å høre at interiøret i for eksempel en Audi gir et mer påkostet inntrykk.
Særlig gjelder det for de første bilene importøren har tatt inn til landet, og som er proppet full av alt tenkelig utstyr. Navi/infoskjermen er bred som ei låvedør, det er treverk og skinn overalt. Knapper er det mange av, men de er logisk plassert, med de viktigste nærmest sjåføren.
I baksetet sitter to av normallengde svært godt, mens beinplassen er litt knapp dersom en langbeint person sitter bak en annen med lange lemmer. Skal tre inn, blir det langt mindre komfortabelt i baksetet, ettersom sete og rygg har kraftige konturer.
Les også:
De beste og de verste (alle mod.)- What Car/WD (England) 2008
Komfort
Vi starter 530d i 11 minusgrader, men lyden av dieselknakking er ganske fraværende. Beistet under panseret har 245 hk og hele 540 Nm dreiemoment.
Med bakhjulsdrift og snøføre er det umulig å kjenne ordentlig på kreftene. Er du lovlydig, er det heller ikke på sommerføre mulig å kjenne på motorens virkelige potensial i Norge. At 0-100 km/t går på 6,3 sekunder, er én ting. Enda mer imponerende er måten motoren slynger deg opp i fart på når du trykker på gassen i 80 km/t.
Derfor blir det en øvelse i måtehold. Alt som kreves, er små pirk på pedalen. Tyngre tråkk betyr at bakhjulene med en gang begynner å spinne. Motoren skriker etter firehjulsdrift, men det kommer ikke før om et års tid.
Et knippe firehjulsdrevne BMW-er:
Om vi gjerne skulle kjent på musklene, er det likevel noe annet som imponerer. 5-serie har nemlig fått veldig god komfort. Understellet eter i seg issvuller og rugler. Åttetrinnsautomaten skifter så raskt og umerkelig at du ikke aner hvilket gir den har valgt.
Her kan en finne roen bare kombinasjonen av sterke krefter og god komfort kan gi i en bil. Og ifølge fabrikkens tall skal det være mulig å kjøre den på 0,63 l/mil - et meget bra tall for en så sterk bil.
Les også:
De dyreste bilene er dårligst - Which? (England) 2009
Sportslig nok?
Dermed blir spørsmålet om 5-serie greier å pleie sitt sportslige ry. Så ulogisk dette måtte høres, er det den per i dag minste motoren (kundefavoritten 520d kommer først til sommeren) som best kan gi svaret på det føret vi kjører på.
"Minste" er her ikke det samme som "liten". Den bensindrevne 523i har en treliters rekkesekser, 204 hk og 270 Nm. Det den mangler i dreiemoment, er aldri et savn på snøføre. I stedet er den jevne kraftutviklingen akkurat det som skal til for å kjenne bedre på bilen.
Les også:
Slik er den utgående 5-serien: Test av BMW 520dA
Og nei da, BMW har slett ikke rotet bort sportsligheten i jakten på mer luksus. Bilen har nemlig en balanse som gjør den særdeles lettkjørt. For den rolige sjåføren betyr det godt bitt i forhjulene når en svinger og god stabilitet overalt. For den aktive bilføreren gir det alle muligheter til morsom kjøring, med kontrollerte småsladder utført med full kontroll.
Riktig fin på vinterføre er BMW tretrinnsfunksjon for antispinn- og antisladd. Trinn to tillater mer hjulspinn og drift i bilen, men stepper hjelpende inn dersom sjåføren går for langt.
Les også:
BMW på topp - Autoindex (Norge) 2008
Råskap
Siste etappe skjer i 535i, en bensindrevet treliter med totrinns turbo, 306 hk og 400 Nm. Dette er en motor som kan settes i glassmonter på et teknisk museum for tysk ingeniørkunst.
Kreftene er formidable, nesten fra tomgang og helt opp til det butter i turtallssperra. Det gjør at gasspedalen blir et presisjonsinstrument en øvet sjåfør kan styre hele bilen med, og gjør gassdoseringen betydelig lettere enn i 530d.
Dette er maskinen der sterke krefter møter maksimal motorkomfort og herlig bensinseksersang. Dessverre er dette også bilen der milliongrensa passeres så fort du krysser litt på ekstrautstyrslista.