Prøvekjørt: BMW 520d Touring

Kanskje den beste av dem alle

Vi roser ny BMW opp i skyene.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data: BMW 520d Touring

MOTOR, CCM: R4, 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/4000

MOMENT, NM VED O/MIN: 380/1900

EGENVEKT, KG: 1710

LXBXH, CM: 490X186X146

0-100 KMT, SEK: 8,3

TOPPFART, KM/T: 222

FORBRUK, L/MIL EU-MIX: 0,51

CO2-UTSLIPP, G/KM: 135

PRIS, FRA BILLIGSTE MODELL: 508 000

PRIS, FRA TESTET MODELL: 534 500

Som biljournalist er det en sjelden gang vanskelig å finne ut hvorfor du ikke så skal kjøpe bilen.

Det er kanskje ingen bombe at BMWs nye, og helt sikkert godt gjennomarbeidede, 5-serie er en slik bil. Men at en enkelt bilmodell skal framstå som så attraktiv på så mange områder, er ikke vanlig. Det er nok litt av grunnen til at de tre siste versjonene vi har kjørt på test her hjemme har endt opp med terningkast seks. Da snakker vi om sedanmodeller i et norsk marked der tre av fire vil ha stasjonsvogn.

Se vår komplette test av BMW 530DA 2010: Sannsynligvis verdens beste bil

Det går kanskje ikke an å kalle en bil med en prislapp som starter på over en halvmillion for en folkemodell. Men selvfølgelig er Touring-modellen med minste dieselmotor det flest velger, og BMWs viktigste modell her på berget.

Ikke nok med det. For selv om det er snakk om nettopp en innstegsmodell, vil de aller fleste få det meste de drømmer om i denne pakka.

Den har kanskje den beste kombinasjonen av kjøreegenskaper og komfort på markedet, greie plassforhold, lekkert design og oser eksklusivitet. Ok, du må klare deg med fire dieselsylindre i stedet for seks, og dertil litt mer støy og knatring, men hvem bryr seg? Det er nemlig ekstremt lite støy, både fra motor, vei og vind, som forplanter seg inn i den flotte kupeen.

Les alle våre grundige biltester her

Avgiftstrimmet

Bilen kommer etter hvert med en 163-hesters versjon av toliteren vi kjører her - spesielt tilpasset det norske og det belgiske markedet. "Vår" bil i dag har 184-hestersvarianten av samme motor tilkoblet en manuell girkasse, og sparker unna som bare det.

Med 380 Nm og en fleksibel kraftkurve har man bra med moment stort sett over hele linja, samtidig som BMW har latt det være litt sprut på toppen for at motoren skal stå i stil til BMWs dynamiske image.

Kjøreegenskapene kan på vår testbil tilpasses dagsform og formålet med kjøreturen. Et justerbart understell, som betjenes med en bryter ved siden av girspaken, har flere modier du kan velge mellom. Alt fra cruiseregenskaper i komfortmodus, til sportsbiloppførsel i Sport+. Da skjer det ting.

Styringen er flott og millimeterpresis, og ikke minst passe tung, understellet flott avstemt og balansen førsteklasses. Det koster kroner, men definitivt verdt det for en som elsker å kjøre bil.

Denne har ikke fullt så mye kraft å by på

Ikke plassvinneren

KJØREMESTEREN: Ingen over, ingen ved siden. I hvert fall ikke i familiebilklassen.
KJØREMESTEREN: Ingen over, ingen ved siden. I hvert fall ikke i familiebilklassen. Foto: Andreas Handeland

Selv om bagasjerommet med sine 560 liter er nokså rommelig, er 5-serie Touring ingen plassvinner. Audi A6 og Mercedes E-Klasse byr på mer plass, men BMW redder seg inn på praktiske detaljer og en fiffig bagasjeluke-løsning.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Først og fremst er det nok følelsene som veier tyngst når en herlig BMW skal handles inn, men 5-serien skal ha for at den er et rommelig og fullverdig familiealternativ. Ja, ikke bare et alternativ, men kanskje den beste av dem alle.

Dersom lommeboka er tykk nok, vel å merke. Men du får hva du betaler for - og vel så det.

Les om innstegsmodellen på bensinfronten

SMART ÅPNING: Skal du ha inn små gjenstander, holder det med å åpne vinduet bak. 560 liter er stort nok, men ikke størst i klassen.
SMART ÅPNING: Skal du ha inn små gjenstander, holder det med å åpne vinduet bak. 560 liter er stort nok, men ikke størst i klassen. Foto: Andreas Handeland