Test: BMW 518d Touring aut. og Volvo V70 D3 aut.
BMW 518d mot Volvo V70 D3
Mange tall forteller at den nye, «rimelige» BMW 518d og den nyoppussede Volvo V70 D3 er temmelig like. Det er de ikke.
Når vi har gjort det vi skal i en biltest, sitter vi igjen med store tabeller med tall. Det handler om tekniske data på nerdenivå og om test- og måleresultater i lange Excel-baner.
Når vi setter regnearkkolonnene for BMW 518d Touring aut. og Volvo V70 D3 aut. ved siden av hverandre, er det veldig lett å se likheter. Motorene er på to liter. De er like sterke målt i hk (136), og jevnbyrdige i dreiemoment (360 Nm for BMW, 350 Nm for Volvo).
Ifølge fabrikkene er de omtrent like raske, og bare dråper skal skille i forbruk. De er i praksis like store; det Volvoen ligger etter i lengde, tar den igjen ved å være litt høyere.
Videre er bagasjerommet oppgitt til å være nesten nøyaktig like stort, selv om målebåndet vårt forteller at det er bredest i V70. Når vi tar våre faste mål av interiøret, får vi forskjeller som er neglisjerbare.
Selv maksimalytelsene, målt med vårt hypernøyaktige GPS-utstyr, er i praksis identiske.
Det er imidlertid én rad i tabellen der forskjellen er stor, og det er i pris. Volvo V70 D3 med automat starter på 424 400 kroner. BMW 518d Touring aut. koster fra 509 700 kroner. 85 300 kroner forskjell, altså. Så er vel Volvo det innlysende valget?
Nei. Så enkelt er det ikke.
Og hvorfor ikke?
Fordi det handler om biler som oppleves som mye mer forskjellige enn de mange tallene burde tilsi. Det handler mest av alt om kjøreopplevelse, men også om følelsen av modernitet.
Ikke minst handler det om hvordan en ser på disse bilene: Er begge trygt plassert blant de store statusbilene? Eller danner Volvo et mellomsteg mellom folkebilene og den ettertraktede tyskertrioen Mercedes E-klasse, Audi A6 og BMW 5-serie? Slike oppfatninger skal ikke undervurderes.
Volvo V70 ble introdusert i 2007. Faceliften den nå har fått, ser du godt i fronten. Grillen har fått fire tversgående kromlister, og det nedre luftinntaket er trukket ut i frontens fulle bredde. Krom finner man under lyktene bak også, og selv om formen på lyktene er lik, har Volvo flyttet litt på de ulike lysene.
Innvendig er den i hovedsak som før, men bakseteryggen deles nå i 40/20/40, og det gir bedre mulighet til å få med både lange gjenstander og baksetepassasjerer. Den kan også fås med enda mer utstyr enn før.
En rimeligere versjon
BMWs store stasjonsvogn kom på markedet for tre år siden, og i sommer fikk den en liten oppgradering. Foran har den fått nye tåkelys og endret form på det nedre luftinntaket. En teknisk nyhet er en rullemodus der drivverket kobles ut når man slipper gassen, og hensikten er selvsagt å spare drivstoff.
En rimeligere versjon er også kommet; 518d. Du får den drøyt 25 000 kroner billigere enn 520d, mot at du gir avkall på 27 hk og 20 Nm dreiemoment. (Det finnes også en variant av 518d med 143 hk.)
Flere forskjeller
Forskjeller merkes allerede før du starter motoren. Du sitter relativt høyt med etter dagens standard ganske store vinduer rundt deg i Volvoen. 5-serie en bil man i langt større grad kler på seg.
I BMW-en står førersetet lavere, dashbordet er nærmere og dørsidene høyere. Interiøret i bilen fra Bayern gir den bombesikre følelsen av soliditet som kjennetegner ekte statusbiler. Dashbordskjermen er stor, betjeningen gjennomtenkt.
I Volvoen er det åpnere og lysere, og da snakker vi ikke bare om effekten av den lyse innredningen i testbilen. Materialbruken i vår tungt utstyrte testbil er av den særdeles fristende typen, men likevel føles den ikke fullt så godt "pakket" som 5-serie. I Volvo bruker vi mer tid på å bli vant med menybetjeningen.
Vi tok feil
Når vi starter motorene, merker vi med en gang at vi tok feil da vi innbilte oss at nye dieselmotorer var en del av oppgraderingen. De varslede motorene (fire sylindre, 2,0 liter) kommer først mot slutten av året.
I stedet er det den grove lyden fra fem sylindre vi hører. Motoren raller rufsete, og i lave hastigheter og under hardt gasspådrag er det for mye lyd fra den til å stå i en luksuriøs storbil i 2013.
Ketchupeffekt og strupt BMW
Heller ikke BMW-motoren er europamester i lydbilde, men både ører og støymåler er enig om at motorstøyen er bedre dempet.
Det er mer ved drivverket som forsvarer at BMW-en er dyrere. Her har automatgiret åtte trinn, og kassen sjalter nærmest umerkelig mellom dem.
Volvo V70 D3 aut.
PLUSS: Mer storbil for pengene, plassfølelse, sikt, gode seter, fjæringskomfort
MINUS: Gammelmodig motor/automatgirkombinasjon (blir snart erstattet), forbruk, føles tung ved aktiv kjøring
BMW 518d Touring aut.
PLUSS: Både sportslige kjøreegenskaper og god komfort, kvalitetsopplevelse, god automatkasse, moderne totalfølelse
MINUS: Litt slappe maksytelser, høy totalpris
Med Volvos sekstrinnskasse er girskift i lav fart tydelig merkbare. Samtidig er det en treghet i motor/girkombinasjonen: Svensken må snurre seg i gang før den kommer - en litt for gammelmodig ketchupeffekt (de nye Volvo-motorene skal pares med åttetrinnsautomater.) I testrunden bruker Volvoen 0,66 l/mil, som er et svakt resultat i dag.
Som nevnt er maksytelsene bortimot identiske. I denne øvelsen virker BMW-motoren som det den bokstavelig talt er: strupt.
Men ser vi nærmere på tallene, finner vi likevel enda en grunn til at Volvos motorbytte er tiltrengt.
I høye gir akselererer den tregere enn BMW-en - den mangler litt dragkraft på lave turtall. Ved siden av færre girtrinn og mer lyd, er det enda en grunn til at V70-drivverket ikke holder dagens storbilstandard. Det har faktisk mer enn nok med å holde tritt med det vanlige folkebilprodusenter kan levere.
Fjæringsforskjell
Også i kjøreegenskaper er forskjellene tydelige. BMW stikker inn i svinger som om den var en lett kompaktbil. Her kjennes Volvoen større og tyngre (selv om den er lettere), og den krenger mer. Den har rett og slett en komfortfart som ligger lavere.
Om det er viktig i de tusen sekstisoners hjemland, må du selv vurdere. Volvoen har noe bedre fjæringskomfort på riktig dårlig vei, men også BMW-en er behagelig.
Vi Menn Bil Top Gear mener:
Det er ingen tvil om hvilken bil vi liker best. BMW-en er tvers igjennom moderne, er kjørevillig og har høyt nivå på kvalitetsfølelse og komfort. 518d-motoren mangler det lille ekstra som 520d har. Med tanke på totalpris mener vi at det kanskje ikke er her en skal spare 25 000 kroner på en 5-serie.
Volvo V70 D3 har ikke motor og girkasse til å henge fullgodt med i storbilkampen. Den greier heller ikke BMW-ens spagat som omfatter både kjøreglede og komfort.
Vi ville ventet på de nye motorene dersom Volvo V70 var vårt valg. Fireren på terningen er svak.
Tekniske data
BMW 518d Tour. aut |
Volvo V70 D3 aut |
|
Motor, cm³: |
1995 |
1984 |
Effekt, hk ved o/min: |
136/4000 |
136/3500 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
360/1750 |
350/1500-2250 |
Egenvekt, kg: |
1805 |
1690 |
Tilhengervekt, kg: |
2000/750 |
1600/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
491/186/146 |
481/186/153 |
Bagasjerom, liter: |
560-1670 |
555/1580 |
Standard dekkdimensjon: |
225/55R17 |
205/60R16 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,49 |
0,51 |
CO2-utslipp, g/km: |
129 |
134 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
10,5 |
10,6 |
Toppfart, km/t: |
200 |
195 |
Pris fra, kr: |
509 700 |
424 400 |
Pris testbil, kr: |
664 990 |
590 100 |
Testdata
BMW 518d Tour. aut |
Volvo V70 D3 aut |
|
0-100 km/t, sek.: |
11,4 |
11,5 |
60-100 km/t, 3. gir: |
6,4 |
|
60-100 km/t, 4. gir: |
6,5 |
7,4 |
60-100 km/t, 5. gir: |
6,9 |
10,4 |
60-100 km/t, 6. gir: |
8,5 |
|
60-100 km/t, kickdown: |
6,6 |
6,5 |
80-120 km/t, 4. gir: |
8,7 |
|
80-120 km/t, 5. gir: |
8,7 |
11,3 |
80-120 km/t, 6. gir: |
9,6 |
15,9 |
80-120 km/t, 7. gir: |
11,3 |
|
80-120 km/t, kickdown: |
9,1 |
8,7 |
Støy tomgang, dBA: |
44,4 |
46,4 |
Støy 50 km/t, dBA: |
60,7 |
61,3 |
Støy 80 km/t, dBA: |
64,7 |
64,4 |
Støy 100 km/t, dBA: |
66,8 |
66,5 |
Testforbruk, l/mil: |
0,57 |
0,66 |
Les også:
Vanskelig valg: Mercedes E 250 CDI 4Matic T mot BMW 525d xDrive
To gode og billige stasjonsvogner
20 supre bruktbilkjøp med firehjulstrekk
Endelig: Vi har prøvekjørt Lamborghini Sesto Elemento
Denne saken ble første gang publisert 22/10 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.