Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken

BMW 3-serie Coupé er vakker, kjøreglad og eksklusiv, og da har vi ennå ikke kommet til det beste:

I BØTTE OG SPANN: BMW leverer kjøreegenskaper i toppklasse som forventet, og xDrive-systemet er perfekt for norske kjøreforhold.
I BØTTE OG SPANN: BMW leverer kjøreegenskaper i toppklasse som forventet, og xDrive-systemet er perfekt for norske kjøreforhold. Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

BMW 320d xDrive Coupé

  • Lengde, cm: 458
  • Bredde, cm: 178
  • Høyde, mm: 140
  • Egenvekt, kg: 1 530
  • Motor: R4, 1995 ccm
  • Effekt, hk: 163 v/ 4000 o/min
  • Dreiemoment: 350 v/1750 o/min
  • 0-100: 8,5 sekunder
  • Toppfart: 220 km/t
  • Forbruk, l/mil EU-mix: 0,59
  • CO2-utslipp, km: 156
  • Pris testbil, fra: 499 300 kroner

Endelig er nemlig firehjulsdriftssystemet xDrive tilgjengelig sammen med en avgiftsgunstig tolitersdiesel - dermed er den også en underholdningsvinner på vinterføre.

For ikke lenge siden kom Audi på banen med sin A5, som også er tilgjengelig med Quattro-firehjulsdrift. I likhet med BMWs coupé byr også den på glimrende kjøreegenskaper pakket inn i et lekkert og sporty skall, dog til en noe høyere pris en sin konkurrent.

Ellers blir den kommende E-klasse Coupé en utfordrer litt i samme gate. Riktignok litt større og tyngre, og hvordan den er å kjøre, gjenstår å se til når den kommer.

Kjøreegenskaper: 6

BMW 3-serie er en favoritt når det kommer til kjøreglede. Styrefølelsen er direkte som på en sportsbil. Bilen er velbalansert, og understellet akkurat så presist det burde være for å underholde doning.

Den i utgangspunktet bakhjulsdrevne BMW-en må på mange måter kjøres som nettopp en slik bil, siden det er akselen bak som i standardmodus får 60 prosent av momentet. Dersom det detekteres hastighetsforskjell på de to akslene, det vi si at bakakselen roterer fortere enn akselen foran, fordeles mer krefter til forhjulene.

Faktisk kan inntil 100 prosent av kraften overføres til hjulparet med mest grep.

Bilen er i stor grad overstyrt som en BMW skal være med sine sportslige og kvikke kjøreegenskaper, men samtidig sørger firehjulsdriften for god framkommelighet.

Litt for brede hjul satte på vår bil en liten stopper for de mest underholdende kjøreturen siden grepet i fronten da blir redusert. At xDrive-systemet er blant de mest underholdende på markedet, er det likevel ingen tvil om.

Bilen kjennes bitte lite tyngre enn en bakhjulsdrevet variant, men dette virker å ha lite innvirkning på kjøregleden denne bilen gir.

Les mer om hvordan ulike typer firehjulsdrift fungerer her!

Motor: 4

GRRRR: Fronten er sint og dynamisk, selv om coupèmodellen ikke har fått den samme visuelle faceliften som sedan- og stasjonsvognen.
GRRRR: Fronten er sint og dynamisk, selv om coupèmodellen ikke har fått den samme visuelle faceliften som sedan- og stasjonsvognen. Foto: Andreas Handeland

Tolitersdieselen på 163 hester og 350 Nm er en velkjent kraftpakke i BMW-sammenheng. I Coupé gjør den en akseptabel jobb uten å imponere voldsomt i forhold til andre oljebrennere på markedet i det samme effektleiet.

Den leverer bra med effekt forholdsvis lineært, men både bråker og vibrerer mer enn konkurrentenes nyere motorer.

Vår bil var utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Fortsatt ville vi valgt bilen med manuelt gir siden den er såpass glad i lek og moro.

Likevel framstår girkassen som en av de beste tradisjonelle automatkassene på markedet. Den girer kjapt og mykt, og er med på notene under aktiv kjøring - spesielt i S-modus.

Hvis du vil dra den helt, ut finnes verstingen M3.

Ytelser: 4

Med såpass mye dreiemoment som denne bilen har, oppleves den selvsagt som meget sterk i de fleste turtallsområder. Derimot er den ikke sprekere enn det man forventer i en underholdende sportscoupé.

Sprinten til hundre gjøres unna på 8,5 sekunder, som er kjapt for en dieselbil, men i praksis føles ikke ytelsene spesielt voldsomme.

Men som forventet er draget i mellomakselerasjoner fra 2000 omdreininger og oppover meget bra - i kjent dieselstil.

Vi kjørte en Audi A4 på en 11 000 kilometers langtest.

Eksteriør: 5

BMW 3-serie Coupé er en vakker bil med elegante linjer og friske detaljer. Modellen har i skrivende stund ikke fått den samme visuelle oppgraderingen som sedan- og stasjonsvognmodellen har fått, sannsynligvis siden coupémodellen kun har vært på markedet i drøyt to år.

ALIBI: Baksetet fungerer mer som et kjøpsalibi for ""sjefen"" i huset, enn som noe egnet sted for mennesker på lengre turer.
ALIBI: Baksetet fungerer mer som et kjøpsalibi for ""sjefen"" i huset, enn som noe egnet sted for mennesker på lengre turer. Foto: Andreas Handeland

Men den tidløse og dynamiske designen står ikke tilbake for noe særlig annet av den grunn.

Vår bil hadde M-sportspakke montert, som blant annet inneholder en aerodynamisk utvendig pakke. Pakken koster 31 500 kroner, men det gjør mye med bilens utseende, og sender tankene i retning av verstingmodellen M3.

Lexus IS er en lekker sak som skal stjele BMW-kunder.

Interiør: 4

BMW-interiøret forandrer seg ikke stort fra modell til modell - noen liker det klassiske, førerorienterte og enkle miljøet, andre ikke. Veldig spennende er det kanskje ikke, men et godt polstret ratt, god ergonomi og godt støttende sportsseter gjør trivselsgraden meget høy.

Den eksklusive følelsen er ikke helt på linje med det vi finner i en påkostet Audi, men materialvalgene og den generelle kvalitetsfølelsen er helt på topp.

Plass er nok neppe førstepri dersom du vurderer en bil med coupéform, for bakseteplassen er ikke egnet til noe særlig annet enn som nødseter på kortere distanser. Men hva ofrer man ikke for lekre former?

Komfort: 4

Sportssetene - en del av M-sportspakken - er på fasitnivå, dersom du liker litt hard støtte og god polstring vel å merke. Rattet kan justeres godt imot føreren, så de fleste vil også finne en god posisjon.

Understellet er selvsagt strammere enn på vanlige familiebiler, likevel blir det feil å kalle det ukomfortabelt. Til sammenligning har Audis S-line-understell en tendens til å drepe fjæringskomforten på en langt mer effektiv måte. BMW-en tilbyr på dette området et bedre kompromiss.

BAYERSK: Interiøret er umiskjennelig bayersk, men med sportsseter og plostret M-ratt blir trivselsfaktoren likevel helt på topp.
BAYERSK: Interiøret er umiskjennelig bayersk, men med sportsseter og plostret M-ratt blir trivselsfaktoren likevel helt på topp. Foto: Andreas Handeland

Når det gjelder støy, er det stort sett de brede dekkene og motoren som gjør litt nummer av seg, uten at det påvirker kjøreopplevelsen i nevneverdig grad.

Sikkerhet: 5

Det nærmeste referansepunktet vi har for hvor trygg 3-serie Coupé er i en kollisjon, er EuroNCAPs test av den vanlige 3-serien. Den fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet og fire av fem for barnesikkerheten.

Derimot er den lite skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe, her fikk den kun én av fire mulige stjerner.

ESP-systemet, på BMW-språk kalt DTC, fungerer meget godt. Det slår inn og hjelper til litt senere enn en del andre systemer på markedet. Det passer bilens karakter, lekne oppførsel og gode manøvrerbarhet godt.

Se alle våre BMW-tester!

Pris/utstyr: 4

Siden xDrive nå er tilgjengelig med tolitersdieselen, har inngangsbilletten for å få seg en firehjulsdrevet BMW blitt vesentlig billigere. På papiret er ikke startprisen på 469.700 kroner heller så ille sett opp mot A5 2,0 TDI Quattros prislapp på 481 900 kroner.

Problemet er bare at BMW-er, og tyske biler generelt inkludert Audi, nærmest er ribbet for utstyr som basismodeller. Samtidig er ekstrautstyret veldig kostbart.

Vår bil hadde som nevnt M-pakken, en Comfort-pakke, automatgir og noen andre småting og endte på 577.659 kroner. Flott bil som generelt sett holder seg godt i verdi, men likevel oppleves dette som dyrt for en trang fireseter med firesylindret motor og et gjennomsnittlig utstyrsnivå.

KJØREBIL: Bilen er sprek nok, men det er gortsatt egenskapene på svingete vei som imponerer mest.
KJØREBIL: Bilen er sprek nok, men det er gortsatt egenskapene på svingete vei som imponerer mest. Foto: Andreas Handeland
FIN MOTORSERIE: En rekke sterkere motorer er tilgjengelig, det hele toppes av M3-modellen med 420 turtallhester.
FIN MOTORSERIE: En rekke sterkere motorer er tilgjengelig, det hele toppes av M3-modellen med 420 turtallhester. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 24/04 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også