Test: BMW 320d xDrive Touring 2009
Den perfekte kjøreopplevelsen
Med X-drive og avgiftssnill diesel har BMW 3-serie parkert de siste innvendingene mot veiegenskapene: Oppførselen på vinterføre.
BMW 3-serie er en kjent og populær størrelse på det norske bilmarkedet. En bil som passer bra om du liker sportslig kjørefølelse, og trenger en familiebil uten at plassen er i klasse med Passater og Mondeoer.
I 2009-versjon har 3-serie fått en teknisk og kosmetisk midtlivsoppgradering. Vel så viktig for Norge er også en av de nye modellversjonene, X-drive firehjulsdrift i kombinasjon med en relativt avgiftsgunstig toliters dieselmotor. Samme drivlinje som har gjort SUV'en BMW X3 til en bestselger er endelig på plass i en vanlig personbilmodell.
Hovedkonkurrent til BMW 3-serie med diesel og firehjulsdrift er selvsagt erkerival Audi A4 med Quattro, men også Subaru Legacy kan være et rimeligere alternativ. Insisterer du på å sitte høyt, er prisforskjellen til for eksempel Audi Q5 og X3 ikke alt for avskrekkende, de ligger ca. 50 000,- høyere i basispris.
Kjøreegenskaper: 6
Selv om den har fått noen år på baken, er BMW 3-serie vår kjørefavoritt blant de sportslige familiebilene. Den er direkte og presis i tilbakemeldingene til føreren, og har et herlig bitt inn i svingene mens den klamrer seg til veien som en intim dansepartner.
Nå som X-drive er på plass, stemmer alt perfekt på vinterføre i tillegg: Den oppfører seg fortsatt bakhjulsdrevet, og gir bøttevis med kjøreglede og -underholdning. I tillegg klatrer den opp bratte, glatte bakker, og det er bare bakkeklaringen som setter begrensningene for fremkommeligheten.
Motor: 4
BMWs toliters diesel er velprøvd og solid, men er blitt frakjørt av de beste konkurrentene når det gjelder fin gange. Spesielt rundt 2000 o/min., der motoren oppholder seg mye av tiden, blir det litt mer vibrasjoner og dieselbrum enn hos de beste konkurrentene.
Til gjengjeld er den turtallsvillig, og vår bil var utstyrt med en sekstrinns automatkasse som gjør det aller meste riktig.
Ytelser: 4
Med sine 163 hk og solide dreiemoment på 350 Nm, har man forventninger til frasparket i BMW 320d xDrive. Og selv om det sparker bra unna, har du ikke mer enn det som trengs for å ta vare på BMWs sportslige image.
X-drive legger til 85 kilo på vekten i forhold til en bakhjulsdrevet modell, noe som ikke burde ha noen avgjørende effekt. Kjappest føles bilen i mellomakselerasjon, for eksempel på svingete, kupert vei eller ved forbikjøringer. Da sørger også et smart automatgir for å hente mest mulig krefter fra motoren.
Eksteriør: 4
Som mange andre BMW-modeller de siste årene, kreves det en viss tilvenningsperiode for 3-serie. Faceliften er liten, men bilen ser harmonisk og velformet ut, samtidig som linjene gir selv Touring (stasjonsvogn) et sportslig uttrykk.
Interiør: 3
Det er ikke plassforholdene som skal selge BMW 3-serie. Bagasjerommet er oppgitt til 460 liter, og det holder så lenge du ikke har den aller største og utstyrskrevende barneflokken.
Bakseteplassen er heller ikke så verst, i alle fall så lenge du styrer unna sportsseter foran, som tilsynelatende bygger mer enn standardsetene og tar verdifull beinplass. Betjening og instrumenter er BMW-nøktern, men funksjonell.
Komfort: 4
Sportslige understell er i vinden, og BMW 3-serie har et ganske stramt oppsett i grunnversjon. Vår testbil var utstyrt med M Sportspakke, men sportsunderstell kan ikke leveres til X-drive modeller. Dermed må et 17-tommers hjulsett med lavere profil enn normaldimensjonen ta hovedansvaret for merkbar på hjulstøy og middelmådig fjæringskomfort.
De store ujevnhetene går greit, men asfaltskjøter og skarpe ujevnheter smeller godt i ryggraden. Totalinntrykket heves av en svært god sittestilling og fine sportsseter i M-pakken.
Sikkerhet: 5
I 2005 fikk BMW 3-serie fem av fem mulige EuroNCAP-stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire for fotgjengersikkerhet.
Den har det sikkerhetsutstyret vi forventer av en ny bil, og selv om ESP-systemet tillater en smule slipp før det griper inn, fungerer det helt etter boka.
Pris/utstyr: 4
Det koster som vanlig å kjøre tysk prestisje - per mars 2009 starter BMW 320d xDrive Touring på 462 400 i manuell utgave og 492 000 for automat. Regn med 40.000-60.000 i ekstrautstyr for en bil som skal ha det rette utstyret, både for å gi deg glede underveis og være lettsolgt når det er på tide å bytte bil.
Fordelen er at 3-serie generelt, og biler med 4WD, diesel og automat spesielt, har holdt seg godt i verdi den senere tiden. Det trekker opp.
BMW er som vanlig optimistisk på forbrukstallene, og oppgir 0,49 l/mil ved landeveiskjøring og 0,8 ved bysyklus for automatversjonen. Vår erfaring var 1,03 l/mil ved kjøring i Oslo-området, mens to separate langtursmålinger ga samme resultat: 0,66 l/mil.