Test av sykkelstativ

5 av 8 sykkelstativ er farlige

Stativene klipses på hengerfestet, og vips så kan du frakte to-tre sykler bakpå der. Men bare 3 av 8 testede sykkelstativer er sikre nok.

OOOPS! Ligger syklene strødd? Da har du enten festet dem for dårlig - eller du har ett av mange farlige sykkelstativer.
OOOPS! Ligger syklene strødd? Da har du enten festet dem for dårlig - eller du har ett av mange farlige sykkelstativer. Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert
SAKSEFESTE: Kjapt og enkelt.
SAKSEFESTE: Kjapt og enkelt. Foto: Haakon Førde

Sykkelstativer som festes på hengerfestet er den enkleste, raskeste og billigste måten å frakte sykler på. Og reneste.

Du kan selvsagt slenge sykkelen inn i bilen også, om bilen er stor nok. Men alle som har som faktisk har brukt terrengsykkelen sin i terrenget - eller på våt vei - vet at det medfører mer rengjøring enn det er sykkelglede verdt.

Og kanskje farligste.

Grundig svensketest

Ja, for en grundig laboratorietest viser at 5 av 8 testede produkter ikke tilfredsstiller en kommende ISO-standard for slike stativer. De fem farlige stativene tåler ikke en belastning som man må regne med at de vil bli utsatt for ved bilkjøring, og risikerer derfor å løsne i svinger eller over humper.

Testen er utført av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, på oppdrag for forbrukernettstedet testfakta.se. I følge en kommende ISO-standard, med koden ISO/DIS 15263-4, skal slike stativer tåle en belastning på 794 Newton i sideretning og 1104 Newton i lengderetningen.

Kraften større enn vekten av syklene

1104 Newton tilsvarer ca. 100 kilo. Merk at dette er kraften som virker på innfestningspunktet, og ikke vekten av syklene på stativet.

Selv om du har med deg to sykler som veier 30 kilo til sammen, som er en ganske vanlig anbefalt maksgrense for stativene, vil disse lett kunne gi en mye større kraft på innfestingspunktet, altså grepet rundt kulen på hengerfestet, når bilen er i bevegelse.

Fem av de testet stativene tålte ikke kraften sidelengs!

Disse må du passe deg for

Merk at ikke alle sykkelstativene i testen er i salg i Norge. Vi har derfor kun tatt med de tre som er relevante for Norge - og vinneren. Testen kan du lese i sin helhet hos www.testfakta.se .

  • Easy Fit - koster 219 kroner fra Clas Ohlson i nettbutikk i Norge.
  • Sykkelholder (enkel) - koster 99,90 kroner fra Biltema i nettbutikk i Norge, NB! Biltema selger også en ny og vesentlig kraftigere holder til 299 kroner. Denne tåler opp til 60 kilo og har plass til tre sykler.
  • Dura Pro - koster 238 kroner fra Mekonomen i nettbutikk i Norge. Mekonomen selger også Thule-produkter, se testvinner.

Komplett tabell med måledata finner du på PDF-fil fra testfakta.se her.

Hekta på tester? Sjekk Klikks svære testside av alt mulig.

Og vinneren er:

  • Thule Express - koster 492 kroner hos XXL nettbutikk. Thule-produkter selges hos en rekke forskjellige bil- og sportstilbehørsleverandører.

NB! Thules stativ er betydelig dyrere enn øvrige testede stativer. Denne journalisten har i flere år brukt det billigste stativet i testen - sykkelholder til 99 kroner fra Biltema - uten grunn til å klage. Verken liv eller sykler har gått tapt.

Husk at uansett er stativmerke og ISO-godkjenning, er det ditt ansvar som bilfører å sørge for at lasten er forsvarlig sikret.

Merk også at bilens registreringsskilt skal være synlig (og godkjent) selv om du bruker sykkelstativ. De fleste som selger stativ har også gode løsninger for skiltholdere til bruk med sykkelstativ.



BIRKENFEBER: Sykkelinteressen i Norge når en voldsom formtopp fra nå og fram til siste helgen i august. Se opp for birkebeinere som er så slitne at de glemmer å feste syklene etter trening og ritt.
BIRKENFEBER: Sykkelinteressen i Norge når en voldsom formtopp fra nå og fram til siste helgen i august. Se opp for birkebeinere som er så slitne at de glemmer å feste syklene etter trening og ritt. Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2009, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også