Seat Tarraco 2,0 TSI 4Drive
Denne SUV-en kan kun kjøpes på nett
Ingen trodde det ville bli lett å introdusere Seat i Norge for 3. gang. Men at det skulle bli så vanskelig?
Jeg har vært i bilgamet så lenge at jeg godt husker de to første rundene med Seat-introduksjoner. Den første, på slutten av 80- og begynnelsen av 90-tallet var den beste. En modellrekke med litt spesielle egenskaper og om minnet ikke bedrar, attraktive priser.
Selges kun på nett
De fleste vet at VW-konsernet står bak Seat og at modellene er en del av den samme tekniske og produksjonsmessige plattformen som tilsvarende biler fra VW, Skoda og til dels Audi.
I Norge selges bilene utelukkende på nett, med showroom i Oslo og Trondheim, samt serviceavtale med 20 VW-verksteder. Det skulle passe hippe norske bilkjøpere perfekt. Vi handler jo elbiler vi ikke har sett med et tastetrykk og legger inn femsifret depositum uten å mukke?
Langt unna suksess
Men så langt uteblir suksessen fullstendig. Seat er nummer 27 på merkestatistikken per april 2019.
Med 86 solgte biler ligger de bak Porsche og foran Dacia. Og testbilen jeg kjører har Seat solgt fem av så langt i 2019.
Godt produkt
Vel, det går i alle fall ikke an å skylde på selve produktet. Seat Tarraco er en stor, praktisk og tidvis ganske gedigen SUV. En toliters bensinturbo på 190 hk gjør en fin figur sammen med syvtrinns automatgir.
Fjæringen balanserer tekkelig mellom smidig komfort og tilstrekkelig presise veiegenskaper.
Syvsetersversjonen har brukbare ekstraseter og stor bagasje- og bakseteplass når du bruker den som femseter. Det hele minner ikke så rent lite om Skoda Kodiaq. Eller kanskje det minner altfor mye om Skoda Kodiaq?
For alle praktiske formål er det ikke mye som skiller Tarraco og Kodiaq. Det finner jeg ut når jeg studerer testresultatene for de to 2,0 TSI-versjonene vi har kjørt. Det er det små touch i interiøret og ulikheter i utvendig design som skiller.
Ladbart på vei
Testdata
0–100 km/t, sek: 8,8
60–100 km/t, 5. gir: 10,1
60–100 km/t, kickdown: 4,7
80–120 km/t, kickdown: 6,2
Støy tomgang, dBA: 41,0
Støy 50 km/t, dBA: 59,5
Støy 80 km/t, dBA: 63,5
Støy 100 km/t, dBA: 67,0
Testforbruk, l/mil: 0,8
Forskjellene er ikke er store nok til å bevege de som kjøper en slik bil fra trygge Skoda til det langt mindre velrenommerte Seat.
Særlig når prisforskjellene mellom Skoda og Seat er relativt små. Vi snakker om biler i 600 000-kronersklassen. Da er ikke noen tusenlapper her og der nok til å vippe vektskålen i Seats favør. Skal du ta en sjanse, må gevinsten være vesentlig større enn som så.
Det hjelper heller ikke at Seat enn så lenge står helt uten ladbare biler i modellprogrammet. De som kjøper biler med bensin- eller dieselmotor bor neppe i nærheten av Trondheim eller Oslo. Der er det ladebiler som gjelder.
Men rundt hjørnet lurer seks ladbare modeller med lansering innen 2021. Blant dem en Tarraco ladehybrid. Sannsynligvis dukker den opp i 2020 med ytelse på 210 hk.
Salgsstatistikken de siste årene har jo bevist at folk kjøper nesten hva som helst, bare det kan lades. Da er det håp – også for Seat.
I vekst
Det labre salget i Norge bekymrer neppe Seat-ledelsen. Merket er det som vokser raskest i Europa. Salget på 517 600 biler er opp 10,5 % i forhold til 2017. I 2018 leverte man det beste resultatet noensinne: 300 millioner euro etter skatt.
Denne saken ble første gang publisert 21/05 2019, og sist oppdatert 21/05 2019.