Test av plugin-hybrid og elbil
Disse bilene kutter bensinregningen
Se alle våre tester av plugin-hybrider og elbiler.
Med Volkswagen-skandalen rullende over verden og tegn fra flere politikere om at dieselmotor kan by på problemer for eierne i tiden som kommer, er det naturlig å ta en titt på alternativene som finnes der ute.
Takket være gode incentiver og satsing fra flere store fabrikanter (og Tesla) har elbilsalget nærmest eksplodert de siste årene. Mens det i 2010 ble registrert 355 biler med elektrisk drift her til lands, er tallet for januar til oktober i år nesten 22 000 nyregistreringer. De såkalte plugin-hybridene brukte lenger tid på å etablere seg i markedet, men nå har også disse kommet for fullt. For bare to år siden ble det solgt 328 plugin-hybrider i Norge, mens det hittil i år har blitt registrert nesten 6000 nye biler med denne fremdriftsløsningen.
17 biler i test
Vi har som mål å teste alle de viktige bilnyhetene på det norske markedet. Våre grundige tester inneholder blant annet en fastsatt testrunde for å måle faktisk forbruk, fysiske mål og GPS-måling av ytelser. Plug-in-hybridene kjøres gjennom den samme 20 mil lange testrunden som tradisjonelle biler med diesel- og bensinmotor. For elbilenes del er det kun Tesla Model S som har lang nok rekkevidde til å komme seg gjennom denne uten problemer. Derfor har de andre blitt kjørt i en egen elbiltestløype som måler 84 kilometer.
Generelt ser vi at plugin-hybridene har et lavt forbruk sammenlignet med tilsvarende motoriserte biler som kun går på bensin eller diesel. Avgiftsfordelene de får gjør også at de ofte blir gunstige sammenlignet med sine mer tradisjonelle søsken.
Totalt har vi testet 17 biler med elmotor - enten som eneste fremdriftskilde eller som et supplement til forbrenningsmotoren. De hybridbilene som ikke kan lades ved hjelp av stikkontakten har blitt holdt utenfor i denne sammenhengen.
I listen under er testene delt opp i plugin-hybrider og elbiler. Deretter er bilene sortert alfabetisk etter merke.