Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke

Mercedes er i skuddet og treffer innertier med nyheten Shooting Brake – verdens vakreste stasjonsvogn.

Først publisert Sist oppdatert

CLS Shooting Brake er først og fremst et autobahn-lokomotiv, laget for å tilbakelegge store distanser på kort tid. Autobahn-egenskapene fikk vi prøvd ut på lanseringen av bilen sent i 2012 - til tjue i stil. Vi synes den er smellvakker. Det er vi ikke alene om å mene. Den ble nylig kåret til verdens vakreste familiebil av det tyske magasinet Auto Zeitungs lesere. I tillegg vant CLS Shooting Brake hovedprisen, "Årets Vakreste Bil 2012".

Spørsmålet var om den ville imponere i like stor grad med norsk jord (les: snø og hålke) under hjulene.

Kjøreegenskaper: 6

At en bil "vokser på deg", er et uttrykk vi bruker ofte. Med Shooting Brake føles det annerledes. Den er så stor og kjører så bra, at det føles mer naturlig å si at den krymper på deg. Jo fortere du kjører, jo mindre, lettere og ikke minst nettere føles bilen.

Til tross for vekten (1970 kg) har Shooting Brake en herlig snert gjennom svingene. En snert vi sjelden har kjent maken til i tilsvarende store biler. Det har mye med vektfordeling å gjøre, men også understell, bremser, styring, drivlinje og antiskrenssystem spiller inn, og de elementene er alle av ypperste klasse.

Resultatet er intet mindre enn fantastisk. Komforten er enestående og kjøreegenskapene av ypperste klasse. 4Matic firehjulsdrift spiller også inn. Systemet fordeler i utgangspunktet kraften med 45 % til forhjulene og 55 % til bakhjulene, men kan ved behov sende inntil 70 % til de hjulparene som trenger det mest.

HELT RÅ: Shooting Brake er til størrelsen sjeldent god i svingene. Samtidig er komforten helt nydelig.
HELT RÅ: Shooting Brake er til størrelsen sjeldent god i svingene. Samtidig er komforten helt nydelig. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Motor: 6

Vi kjenner Mercedes' treliters V6-diesel fra en lang rekke modeller. Den er selve eksemplet på en real dunderdiesel, med effekt på 265 hk og lokomotivaktig dreiemoment på 620 Nm mellom 1600-2400 o/m.

Kraftpakken er koblet opp til en nydelig syvtrinns automatkasse. Dermed sier det seg selv at kjøreopplevelsen blir fløyelsmyk, med smidige girskift og en nærmest ustoppelig kraftstrøm.

Ytelser: 5

Den firehjulsdrevne versjonen av CLS 350 CDI er 60 kilo tyngre enn den vanlige bakhjulsdrevne versjonen. Shooting Brake er nesten hundre kilo tyngre enn denne igjen, men det har ikke mye å si på ytelsene. Den kraftfulle dieselen gir uansett et overflod av krefter.

0-100 km/t feies unna på 6,7 sekunder, men det er i mellomakselerasjon den imponerer aller mest. Som festet i en gigantisk gummistrikk med voldsom strekk, slynges man avgårde i takt med høyrefotens press mot gasspedalen. Forbikjøringer er gjort i et jafs, og distansen fra en sving til neste alltid kort - uansett gir.

I våre målinger dundrer den fra 60-100 km/t på 3,8 sekunder, mens 80-120 km/t er tilbakelagt på 4,7 sekunder.

Eksteriør: 6

HYTTEBILEN: Litt lav taklinje til tross - Shooting Brake har et oppgitt bagasjeromsvolum på 590 liter. Med firehjulsdrift er den en perfekt hyttebil.
HYTTEBILEN: Litt lav taklinje til tross - Shooting Brake har et oppgitt bagasjeromsvolum på 590 liter. Med firehjulsdrift er den en perfekt hyttebil. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ingen over, ingen ved siden. CLS Shooting Brake er bilen for deg som tenker form OG funksjon. Deg som velger eleganse og sportslighet, og synes tradisjonelle stasjonsvogner ser ut som bokser på fire hjul.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

"Verdens vakreste stasjonsvogn" kalte vi den etter lanseringen i Firenze, og det står vi for enda. At Mercedes i det hele tatt presterer å få et så godt resultat ut av det helsprøe påfunnet å lage stasjonsvogn ut av en svær firedørs kupé, er helt utrolig. Vi lar bildene tale for seg i bildegalleriet i toppen av artikkelen. Godt jobbet!

Interiør: 5

Da vi kjørte vanlige CLS sist, var vi ikke helt tilfreds med bakseteplassen, men i Shooting Brake er visa en helt annen. Benplassen er så å si den samme, men takhøyden er vesentlig bedre. Og to seter er blitt til tre. Riktignok to store og et nødsete i midten.

Ikke overraskende har også rommet der bak blitt større. Det lange bagasjerommet har et oppgitt VDA-volum på 590 liter, og kan leveres med amerikansk cherrywood-panel i gulvet. Det slitesterke treverket er praktisk for den som laster stort og tungt, men prisen på 44.000 kroner er vanvittig. Og da er vi brått inne på ankepunktet med denne bilen, nemlig prisen.

Og om det trenger å nevnes; CLS Shooting Brake er like feiende flott innvendig som CLS.

Komfort: 5

Airmatic luftfjæring (19 000 kroner) er noe du skal ta deg råd til i denne bilen. Da kommer en førsteklasses komfortfølelse virkelig til sin rett. Bilen svever over ujevnheter uten å forstyrre roen i kupeen nesten uansett fart.

HØY KLASSE: Mercedes gjør mye riktig for tiden. Kjøreegenskapene er blitt mer inkluderende og førermiljøene har fått et mer sportslig preg, og som vanlig er materialkvaliteten topp.
HØY KLASSE: Mercedes gjør mye riktig for tiden. Kjøreegenskapene er blitt mer inkluderende og førermiljøene har fått et mer sportslig preg, og som vanlig er materialkvaliteten topp. Foto: FOTO: Handeland, Petter

VI måler et noe høyere støynivå i Shooting Brake enn vanlige CLS, men det er aldri sjenerende. Det skyldes antagelig dekkene, for motorstøy er det ikke snakk om. Eneste vi hører fra motoren er en kraftfull og dyp vellyd når du gir gass.

Vår testbil hadde aktive multikonturseter der sidestøtten reguleres under svingkjøring og du kan få massasje om sittestillingen blir statisk underveis. De koster 14 260 kroner og står absolutt på listen over utstyr som underbygger komfortfølelsen.

Sikkerhet: 3

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic er ikke testet av EuroNCAP og får derfor standardkarakter 3 her. Ser vi på slektninger i Mercedes-familien som eksempelvis E-klasse, er det grunn til å tro at sikkerhetsnivået ligger nær toppen.

Dessuten kan Mercedes by på mye bra aktivt sikkerhetsutstyr; blindsonevarsler, filholder, adaptiv cruisekontroll og nattkamera som eksempler. Disse finnes i utstyrspakker til en relativt fornuftig pris.

Forbruk:5

Stor, tung og sterk motor. Du skulle kanskje tro sekserdieselen i CLS Shooting Brake slurpet i seg litervis på mila, men det gjør den ikke. Motoren er så sterk på lavt turtall, og girkassen vet å utnytte dette, at den aldri trenger å anstrenge seg for å holde farten oppe. Du sklir nærmest rundt på tomgang. Det gir lavt forbruk.

Mercedes lover 0,67 l/mil, mens vi lander på 0,68 l/mil i vå faste forbruksrunde på 20 mil - og det på krevende vinterføre. Tatt størrelsen og ytelsene i betraktning er det et meget godt resultat.

DRIVERS CAR: Shooting Brake ""krymper på deg"". Du merker ikke mye til vekten på nesten to tonn når du sitter bak rattet.
DRIVERS CAR: Shooting Brake ""krymper på deg"". Du merker ikke mye til vekten på nesten to tonn når du sitter bak rattet. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 2

776.000 kroner er hva du må legge på bordet for rimeligste sort CLS Shooting Brake. CLS 250 CDI heter den, og har en 2,2-liters firesylindret diesel på 204 hk og 500 NM under panseret. Ønsker du firehjulsdrift er testbilens motorisering rimeligste alternativ med en startpris på 999.900 kroner.

Men det er ikke alt, for i premiumklassen koster ekstrautstyr penger. Godt med penger. Airmatic luftfjæring øker komforten og føles verdt 19.000 kroner ekstra. Det samme gjør multikonturseter med aktiv sidestøtte og massasjefunksjon i korsryggen til drøyt fjorten tusen.

AMG sportspakke, kjøreassistentpakke, webasto tilleggsvarmer, en rekke aktive sikkerhetssystemer, elektrisk soltak, varme i baksetene, Harman/Kardon stereoanlegg, parkeringsassistent, sotede ruter, DAB-radio, adaptive bixenonlys med mer, gjør testbilen til en fullspekket luksusbil. Ekstrautstyr for opp mot 300.000 kroner er ikke uvanlig for biler i denne klassen, ei heller en totalpris på ca. 1,3 millioner kroner.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det å lage en svær stasjonsvognkupé er kanskje vågalt, men med Shooting Brake treffer Mercedes´ blink. Det er ene og alene prisen som gjør at CLS 350 CDI Shooting Brake faller ned fra en sekser til en femmer på terningen, ikke de praktiske kvalitetene. Så har du penger nok kan du tolke femmeren som en sekser.

Les også:

GODSTOG: Dieselsekseren er råsterk og gir CLS SHooting Brake meget gode ytelser. Sjansen er derfor stor for at det er hekken du vil se oftest.
GODSTOG: Dieselsekseren er råsterk og gir CLS SHooting Brake meget gode ytelser. Sjansen er derfor stor for at det er hekken du vil se oftest. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Quiz: Kjenner du igjen bilene - Mercedes spesial?

En av årets viktigste stasjonsvogner

Her er de beste stasjonsvognene

Fersk kvalitetsrapport: De beste bilene