Ladbar hybrid:

Vi har testet 10 ladbare hybrider

Ladbare hybrider klatrer på norske salgslister. Her er ti du kan kjøpe nå.

Først publisert Sist oppdatert

Det er bare noen få år siden de første ladbare hybridene kom på markedet i Norge. Først var en ladbar utgave av Toyota Prius i 2010 og Opel Ampera i 2012. Ingen av dem solgte nevneverdig. Men utviklingen gikk videre. Først i små drypp, så i det som kan kalles et lite slipp i 2015.

På rekke og rad kom flertallet av bilene du finner i denne oversikten. I år vil det fortsette, med nyheter fra blant annet BMW, Mercedes og Audi. I tillegg er Volvo XC90 T8 på vei til dem som har bestilt den.

Det kan bli litt mindre lokal forurensning av at ladehybridene kan gå på strøm, men det er neppe tvil om at det er gunstige avgifter som er den store fordelen som trekker kundene. I mange av de ladbare hybridene får du mye motorkraft for pengene.

Det finnes ulemper

Noen ulemper følger med, og de er felles for mange av de ladbare hybrider som hittil er kommet:

- Hybridsystemet stjeler bagasjeplass og gjør bilene tunge.
- Batterikapasiteten holder i mange tilfeller til skuffende få kilometer, særlig når det er kaldt.
- Om du slurver med ladingen, øker forbruket kraftig.
- Noen av dem kan ikke trekke henger eller har lavere tillatt hengervekt enn «normalutgaver».

Grundige tester

Vi har som mål å teste alle de viktige bilnyhetene på det norske markedet. Våre grundige tester inneholder blant annet en fastsatt testrunde for å måle faktisk forbruk, fysiske mål og GPS-måling av ytelser.

Temperatur teller

Akkurat som for elbiler, blir el-rekkevidden tydelig påvirket av temperatur. Regn gjerne med at en tredel eller mer av sommerrekkevidden forsvinner om vinteren. Av bilene i denne oversikten kan Audi A3 e-tron og VW Passat GTE tjene som eksempel. De har samme batteri og hybridsystem (rett nok med ulikt effektuttak), men Passaten kom lengst, selv om den er større og tyngre. Passaten ble nemlig kjørt en mild septemberdag, Audien i januar.

Plug-in-hybridene kjøres gjennom den samme 20 mil lange testrunden som tradisjonelle biler med diesel- og bensinmotor. Plug-in-hybridene kjøres også gjennom en 84 kilometer lang testrunde for å kartlegge elektrisk rekkevidde.

Generelt ser vi at plugin-hybridene har et lavt forbruk sammenlignet med tilsvarende motoriserte biler som kun går på bensin eller diesel. Avgiftsfordelene de får gjør også at de ofte blir gunstige sammenlignet med sine mer tradisjonelle søsken.

I listen under finner du kortfattet test av ti aktuelle ladbare hybrider i dagens marked. Bilene er sortert alfabetisk etter merke.