Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:
Topplederbil med rabatt
Vi tester spareversjonen av Audi A6.
Audi A6 er en flott bil. Nå har den fått en midtlivsoppdatering, uten at det egentlig er så mye som synes. Mange deler er fornyet, men de fleste bare litt. Resultatet er en bil som ser litt mer moderne ut, uten at den ikke-ansiktsløftede utgaven plutselig er blitt gammel.
Det samme gjelder interiøret; Audi A6 er litt finere her og der, den er enda lettere å bruke, men det meste er som før. Og det er på mange måter godt.
Sedanutgaven, som vi har testet her, er den som har fått de største eksteriørmessige endringene. For hekkpartiet er nytt, med ny bakluke og andre baklys. Ikke det at den skriker så voldsomt om oppmerksomhet om det, heller.
Testbilen bærer etternavnet -e, noe som er Audis betegnelse på forbruksoptimaliserte modeller. Endringer på motor, bakkeklaring, aerodynamikk og annet gir lavere forbruk og dermed lavere CO2-utslipp, noe som har direkte innvirkning på avgiftene.
Ellers i konsernet finner du blant annet Volkswagens BlueMotion-modeller og Skodas Greenline-serie. Svært mange andre bilprodusenter har liknende forbruksoptimaliserte modellvarianter i programmet.
Nygammelt forbruksfrieri - Les test av VW Passat BlueMotion her.
Tsjekk forbruket - test av Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline her.
Audi A6s nærmeste konkurrenter er BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. 5-serie er en ordentlig kjøreglad bil, med herlige motorer uansett hva du velger. Tester av folkelige varianter finner du her:
Fortsatt herlig - test av BMW 520dA Touring
E-klasse kommer nå i en helt ny utgave, og vi har prøvesittet. Bilen er flottere enn før, den skal være sikrere og mer komfortabel, den har enda mer avansert utstyr, og den har et knippe motorer som antakeligvis vil komme godt ut i avgiftssystemet vårt.
Se video og les alt om nye E-klasse her!
Kjøreegenskaper: 4
Tekniske data
Motor: R4, 1968 ccm
Girkasse: Sekstrinns manuell
Effekt: 136 hk v/4000 o/min.
Dreiemoment: 320 Nm v/1750 o/min.
Forbruk: 0,53 l/mil -D
CO2-utlipp: 139 g/km
0-100 km/t: 10,3 sek.
Toppfart: 210 km/t
Lengde: 4927 mm
Bredde: 1855 mm
Høyde: 1459 mm
Bagasjerom: 546 liter
Egenvekt: 1550 kg
Pris: 419.000,- kr
Audi har vanligvis posisjonert modellene sine et sted mellom BMWs utpregede kjøreglede og Mercedes-Benz´ herlige komfort. Generelt er det også tilfellet med den oppgraderte A6; den gir en fin kombinasjon av det komfortable og det sporty.
Med 16-tommers piggfrie vinterdekk har den ikke voldsomt med styrefølelse; servostyringen er lett, og vi skulle ønske den ga litt bedre tilbakemeldinger. Særlig på glatt føre - da merkes det også godt at bilen bare trekker på forhjulene, og er relativt tung i snuta. For den har en klar hang til understyring, på tross av et velfungerende antispinn- og -skrenssystem.
Den forbruksoptimerte e-utgaven har sportsunderstell som standard. Dette gir nær 20 millimeter lavere bakkeklaring enn standard-A6, med stivere fjærer og dempere. Det har A6 strengt tatt ikke godt av; selv om det er artig med en stiv bil når man vil kjøre aktivt på svingete, fine veier, blir det lett ubehagelig. Og en A6 2,0 TDI-e er ingen sportsbil. Ikke engang særlig sporty.
Motor: 4
En toliters dieselmotor med 136 hk og 320 Nm er ikke voldsomt i en såpass stor bil som Audi A6. Den veier tross alt 1550 kg. Men motoren er fin, støysvak og behagelig. Og selv om den er en liten dieselmotor i en stor bil, gjør motorens fine kraftkurver at du får følelsen av tilstrekkelig med effekt. I hvertfall om du bruker girkassa og turtallsregisteret aktivt. Men man får aldri opplevelsen av kraftoverskudd, noe en slik bil gjerne har - og som vi så gjerne vil ha i en stasbil som dette.
Motoren er i tillegg nøysom. Bivirkningen av motorstyringsendringene og alt det andre på -e-modellen er et hyggelig forbruk; den store bilen skal nøye seg med 0,53 liter på mila. Dette gir 139 gram CO2 per kilometer, noe som må kalles anstendig.
Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilen her.
Ytelser: 3
Audi A6 2,0 TDI-e har 136 hk ved 4000 o/min og 320 Nm mellom 1750 og 2500 o/min, fordelt på 1550 kg bil. Prestasjonene er da heller ikke voldsomme; 0-100-sprinten skal ta 10,4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 208 km/t.
Men i praksis er den sterk nok. Jo da, du må regne med å gire litt - noe girskiftindikatoren også gjerne vil få deg til å gjøre. Men girskiftet på den manuellsjaltede sekstrinnskassa er lett og herlig.
Og A6 er langbeint på girene - første og andregir kan dras mye lenger enn det den diskrete girskiftindikatoren hinter om, og gjør køkjøring til en behagelig affære. Og de lange girene gjør også at turtallet gjerne havner svært lavt, noe som er positivt for støy og forbruk.
Du må regne med å bruke gasspedalen aktivt, men på den annen side bidrar cruisekontrollen på en positiv måte; når du har den aktivert, og trykker clutchen for å gire og så slipper den ut igjen, fortsetter cruisekontrollen der den slapp. Litt uvant for de som er vant til at den avbrytes når du rører clutchpedalen, men veldig greit i denne bilen - siden det tross alt blir litt mer giring enn vanlig.
Nå høres det kanskje ut som om man stadig må gire i denne bilen. Det stemmer ikke. For 320 Nm er tilgjengelig over et bredt område, så du har stort sett krefter til overs. Selv med familien på tur klarer den seg fint.
Men noe råskinn, det er den absolutt ikke.
Eksteriør: 5
Audi A6 er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. De eksteriørmessige endringene ansiktsløftningen bar med seg har heller ikke gjort noe for dette. Det er greit. For den er elegant, stilren og ryddig fra alle vinkler.
Det at Audi ikke har gjort mer med eksteriøret i forbindelse med ansiktsløftningen, kan bero på flere ting. Men de har i hvertfall unngått å gjøre før-faceliftutgaven gammeldags over natta. Og det er jo som regel ingen grunn til å endre noe som fungerer.
Interiør: 5
Audi A6-interiøret er ganske enkelt deilig. Luksuriøst, med svært god ergonomi. Det er oversiktlig og lett å lære seg, og nå ser det enda bedre ut enn før. Mange funksjoner styres via kontrollknotten og den store fargeskjermen i midtkonsollen, og dette er også blitt enda enklere å bruke enn før.
Detaljer som nye hodestøtter som gjør det lettere å se bakover, massevis av interiør- og instrumentlys, og en omfattende standardutstyrspakke, gjør det også lett å trives svært godt her.
Plassmessig har Audi A6 også mye å by på. Både foran og bak er det godt med plass, selv om rattstammen kan komme i veien for de mest langbeinte, og selv om beinplassen på midtplassen bak er dårlig. Det er kanskje like greit å bestille A6 med to separate stoler bak, noe som er nytt for den ansiktsløftede utgaven.
Bagasjerommet tar 546 liter, og det er også anstendig.
Eksteriør: 5
Audi A6 er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. De eksteriørmessige endringene ansiktsløftningen bar med seg har heller ikke gjort noe for dette. Det er greit. For den er elegant, stilren og ryddig fra alle vinkler.
Det at Audi ikke har gjort mer med eksteriøret i forbindelse med ansiktsløftningen, kan bero på flere ting. Men de har i hvertfall unngått å gjøre før-faceliftutgaven gammeldags over natta. Og det er jo som regel ingen grunn til å endre noe som fungerer.
Interiør: 5
Audi A6-interiøret er ganske enkelt deilig. Luksuriøst, med svært god ergonomi. Det er oversiktlig og lett å lære seg, og nå ser det enda bedre ut enn før. Mange funksjoner styres via kontrollknotten og den store fargeskjermen i midtkonsollen, og dette er også blitt enda enklere å bruke enn før.
Detaljer som nye hodestøtter som gjør det lettere å se bakover, massevis av interiør- og instrumentlys, og en omfattende standardutstyrspakke, gjør det også lett å trives svært godt her.
Plassmessig har Audi A6 også mye å by på. Både foran og bak er det godt med plass, selv om rattstammen kan komme i veien for de mest langbeinte, og selv om beinplassen på midtplassen bak er dårlig. Det er kanskje like greit å bestille A6 med to separate stoler bak, noe som er nytt for den ansiktsløftede utgaven.
Bagasjerommet tar 546 liter, og det er også anstendig.
Pris/utstyr: 5
Å kalle en Audi A6 for en rimelig bil, er å ta litt vel hardt i. Men -e-utgaven, som er optimalisert for lavt forbruk og utslipp, har fått en hyggelig prislapp. For 419 000 kr får du en ordentlig flott og velutstyrt bil.
Og dette er en flott måte å kjøpe seg stor stasbil på uten at bankkontoen går på en skikkelig krise. Ekstrautstyrslista er som vanlig hos Audi - og de øvrige premiumbilprodusentene - særdeles omfattende. Og ting koster. Testbilen var ekstrautstyrt for 94 120 kr, der skinninteriør til nær 23 000 kr, metalliclakk til nær 11 000 kr og el-justering av forsetene til bortimot 12 000 kr sto for mye.
Kort sagt kan man vel si at det er lett å bruke mye penger på denne bilen på ting man egentlig ikke legger merke til før man står der uten. Men for oss frysepinner er det dumt at 2,0 TDI-e ikke kan utstyres med dieselbrennende parkeringsvarmer fra fabrikken.