Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi

Audi A5 Cabriolet er en flott bil på mange områder, men det koster å være kar.

BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere.
BUNNEN: Ønsker du deg en bil som ikke skal ofte på verksted, er Audi A5 et definitivt sistevalg, ifølge rapporter fra britiske bileiere. Foto: FOTO: Egil Nordlien/ HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data

Motor: R4, 1984 ccm

Girkasse: Trinnløs automat (Multitronic)

Effekt: 180 hk.

Dreiemoment: 320 Nm v/1500-3900 o/min.

Forbruk, blandet: 0,74 l/mil

CO2-utslipp: 174 g/km

0-100 km/t: 8,1 sek.

Toppfart: 226 km/t

Lengde: 4625 mm

Bredde: 11854 mm

Bagasjerom: 320/380 -750 liter

Egenvekt: 1730 kg

Pris, fra: 546 700 kr.

Pris, testbil: 647 550 kr.

Når sola skinner og fuglene kvitrer, er det få ting som er bedre enn å kjøre takløst. Audi har lenge hatt flere modeller på markedet, og siste tilskudd på stammen er en takløs versjon av kupeen A5.

Den viser seg å by på en god blanding av sportslighet, komfort og flott utseende - dessverre til en pris som er høyere enn mange er villige til å betale.

Kjøreegenskaper: 5

Vår modell var utstyrt med sportsunderstell, noe som gjorde den ganske så underholdende å kjøre på svingete veier.

Forhjulstrekkere har ofte en tendens til å understyre, men Audis elektroniske differensialsperre er med på å redusere dette til et minimum i A5. Forhjulene biter seg fast i asfalten og drar deg gjennom svingen på en imponerende måte.

Chassiet kjennes stivt nok, og problemet vi kjenner fra eldre kabrioleter med at hele bilen "vrir seg" på grunn av det manglende taket er nærmest fraværende.

Du kjenner likevel at det er en tung bil vi snakker om. Den takløse versjonen veier 200 kilo mer enn kupeen, og det merkes gjennom svingene.

Les også:

Audi A4 2,0 TDI - Bedre og billigere

Audi A5 3,0 TDI - GT på tysk

BMW 320 DA X-drive Coupé - Underholdende lekkerbisken

Motor: 5

Nå om dagen er bensinbiler forholdsvis sjeldne. Da er det befriende å få kjøre en så flott motor som denne 2-literen. Turboen gjør at den har et dreiemoment på høyde med en dieselmotor, samtidig som den har mer enn nok krefter oppover registeret.

Støy er nærmest fraværende på tomgang og på lave turtall - selv om man kjører med taket nede. Likevel kan man lokke frem noe som kan minne om godlyd hvis man har en tung høyrefot.

Vi kjørte bilen med den trinnløse multitronic-girkassen, og det fungerer veldig bra her. Man er avhengig av litt krefter for at disse girkassene skal fungere optimalt, da man fort ender opp med å ligge på høyt turtall ofte i en motorsvak bil.

Ytelser: 5

Krefter har du alltid nok av, og selv om det aldri virker som noen muskelbil drar A5-en seg raskt opp i fart. Sprinten til hundre går unna på 8,1 sekunder, og det butter ikke før ved 226 km/t.

De 320 newtonmeterne som er tilgjengelig mellom 1500 og 3900 o/min gjør at du aldri trenger å jage turtall for å kjøre effektivt.

Eksteriør: 5

Audi A5 Cab
Audi A5 Cab Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

De aller fleste vi treffer er enige om at A5 er en vellykket bil rent designmessig. Det gjelder også kabrioletvarianten, men meningene er, som så ofte ellers, delte om hvilken av de som ser best ut.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

S line-pakken med bredere kanalskjørt og andre støtfangere gir bilen et litt mer sportslig uttrykk, men vi vet ikke om vi ville betalt 19.990 kroner for den.

A5 har i motsetning til de aller fleste nyere kabrioleter fått stofftak, og det gjør at den ser mer ut som en klassisk kabriolet enn et halvhjertet forsøk på en kupé slik noen av konkurrentene gjør.

Les også:

Spar tusenvis på verkstedregningen

Prøvekjørt: Audi TT RS - Kultbil på hestekur

Interiør: 5

Førerplassen og midtkonsollen er velkjent og lettfattelig i god Audi-ånd. Kvalitetsfølelsen er som alltid god, og det er ikke vanskelig å finne en god sittestilling i de elektrisk justerbare setene.

Fireseters kabrioleter er som oftest ment for to voksne og to barn, og det gjelder her også. En person av normal størrelse får plass i baksetet, og det er ikke ulidelig på kortere turer - så lenge taket er av. I dårlig vær er det alt for dårlig plass under taket til at noen over 160 centimeter kan sitte komfortabelt.

Bagasjeplassen er også som forventet - noe som vil si veldig liten. 320 liter med taket av, og 380 liter med taket på gjør at det ikke er plass til store greiene. "Oppbevaringsboksen" til taket tar også såpass mye plass at bagasjerommet blir veldig grunt.

Komfort: 5

Vi var i utgangspunktet litt skeptiske da vi så på utstyrslisten til denne bilen. S line sportspakke betyr sportsunderstell, og det er noe vi ikke har hatt alt for gode erfaringer med tidligere. Det viste seg derimot at man har muligheten til å velge mellom to forskjellige sportsunderstell i denne pakken. Det ene senker bilen 10 mm. Og er det vi har opplevd som alt for stivt for norske veier tidligere.

Her var det derimot et vanlig sportsunderstell som fungerer veldig bra. Det sluker ujevnheter på en imponerende måte, samtidig som det bidrar til å gjøre bilen sportslig nok til lek. Hvis du mener det er verdt pengene, er dette sportsunderstellet helt klart noe som anbefales.

Audi A5 Cab
Audi A5 Cab Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 5

Euro NCAP har ikke krasjtestet A5, men søstermodellen A4 er testet, og fikk fem av fem mulige stjerner. Disse bilene deler plattform, og A5 er i praksis en todørs A4.

A4 fikk en score på 93% på voksensikkerhet, 84% for barnesikkerhet og 39% for fotgjengersikkerhet.

ESP er standard, og det samme er kollisjonsputer for fører og passasjer, samt på sidene foran og bak.

Lurer du på hva ESP står for? Se vår oversikt over hva bilforkortelsene betyr her

Pris/utstyr: 4

Vår testbil med 180-hesters motor og multitronic er billigste alternativ, med en startpris på 546.700 kroner.

Det er omtrent på samme nivå som de to mest opplagte konkurrentene: Volvo C70 og BMW 3-serie.

Hvis du begynner å krysse av på utstyrslisten er det, som alltid hos premiummerkene, lett å bruke opp både femti og hundre tusenlapper.

Vindavviseren, som for øvrig burde vært standardutstyr, er laget i plast og finmasket netting. Den koster deg hele 4000 kroner ekstra.

Vår testbil var på ingen måte overdådig utstyrt, men med S line sportspakke til snaue 33.000 kroner, er det klart at prisen på utstyret fort havner over 100.000 kroner.

Audi A5 Cab
Audi A5 Cab Foto: Egil Nordlien HM Foto