Test: 6000 km med Mazda 3 1,6D, 2009

Holder Mazdas løfter?

Den nye Mazda3 skal zoom-zoome det japanske merket mot sportsligere og mer prestisjefylte høyder. Vi har høye forventninger.

Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3:1560

EFFEKT, HK VED O/MIN:109/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:240/1750

EGENVEKT, KG:1335

TILHENGERVEKT, KG:1300/600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM446/176/147

BAGASJEROM, LITER:340

DEKKDIMENSJON:205/50-17 W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM:119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11

TOPPFART, KM/T:185

PRIS FRA, KR:231 000

PRIS TESTBIL, KR:256 000

Mazda er på god vei til å omdefinere seg fra å være en produsent av solide, men litt intetsigende og uinteressante familiebiler, til sportsligere og mer attraktive bilmodeller. En ting er å si det, en annen å gjennomføre en slik endring, med produkter som har de egenskapene man sier at de skal ha. Der har flere bilfabrikker tidligere lovet, men ikke levert.

Med den nye Mazda6 som kom til Norge i fjor, klarte Mazda å hevde seg mot de absolutt sterkeste konkurrentene i familiebilklassen. Da den nye Mazda3 debuterte her hjemme i sommer var Mazda enda litt tøffere, og kaller bilen en "s portskompaktbil". Det understreker at Mazda ikke lenger bare skal lage problemfrie biler, de skal også være spennende å kjøre.

Uansett hva Mazda kaller bilen, er den på alle måter solid plantet i det store feltet av kompaktbiler i "G olf-klassen". Prismessig er den på linje med storselgerne; VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris og Peugeot 308. Størrelsesmessig er den med sine 4,46 m betydelig lengre enn for eksempel VW Golf, som nøyer seg med 4,2 m.

De ekstra centimeterne har vært til god hjelp da Mazda-designerne ga den nye modellen form. Gjennom de snaue to månedene og ca. 6 000 kilometerne vi testet Mazda3, hørte vi ikke annet enn lovord om utseendet på bilen. "Stilig", " coupéaktig", "veldig tøff front" var de vanligste utsagnene. Ingen tvil om at Mazda3 skiller seg positivt ut blant de mange like fjesene i kompaktklassen.

Se årets viktigste bilnyheter her

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Smil om munnen

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 12,1

60-100 KM/T, 3./4. GIR: 7,1/9,6

80-120 KM/T, 4./5. GIR: 11,3/15,1

STØY TOMGANG, dBA: 46,2

STØY 50 KM/T, dBA: 64,9

STØY 80 KM/T, dBA: 68,75

STØY 100 KM/T, dBA: 70,75

FORBRUK I TESTLØYPE, L/MIL: 0,53

LANGTESTFORBRUK, L/MIL: 0,58

MAKS FORBRUK, L/MIL: 0,79

MIN FORBRUK, L/MIL: 0,5

På de mange langturene rundt omkring i Norge har Mazda3 også overbevist med patente og småsportslige veiegenskaper. Det er ikke bare langcruising på Europaveiene som har blitt Mazda3 til del: Vi har vært på Vestlandet, gjennom svingete småveier i Telemark og langs kystveier av ulik kvalitet.

"Morsom og utrolig fin bil å kjøre", sier en av sjåførene som har svingt seg over fjellet mellom Stavanger og Oslo, og reflekterer dermed den gjengse oppfatningen blant alle som har tatt plass bak Mazda3-rattet.

Bakgrunnen for de positive opplevelsene er flere; først av alt er bilen utrolig lettkjørt - gir, styring og pedaler bidrar til at det bare er å dure i vei uten at noe føles vanskelig eller komplisert. I tillegg har Mazda3 en fin kombinasjon av fjæringskomfort og presis styrefølelse.

Du føler hele tiden at du vet hvor du har bilen. Med 205/50-17 dekk som hører med i AdvancePlus-utstyrspakken på vår bil, skal du bli temmelig ivrig før du går tom for veigrep. Når det skjer, varsler bilen med å skyve over forhjulene - eller understyre som det heter på fagspråket. Også i unnamanøvertesten klarer Mazda3 seg bra, og har et ESP-system som ikke trer i kraft så tidlig at det dreper all kjøreglede.

Foto: Petter Handeland

Dermed er Mazda3 en bil du kjører med et smil om munnen, også fordi man har klart å beholde god fjæringskomfort. Den kjennes ikke unødvendig stiv eller ubehagelig på små ujevnheter eller ved bykjøring, samtidig som den svelger unna mye dårlig veibane før det virkelig merkes inne i kupeen.

Førersetet og sittestillingen bidrar ytterligere til den gode kjøreopplevelsen - spesielt på langtur. Enten du er kort eller lang, er det lett å finne en god og avslappet kjørestilling. Setet er godt polstret og byr på mer støtte i ryggen og under lårene enn det man er vant med på enkelte biler i denne klassen.

Les også:

Disse bilene har flest feil

Verdensrekord i forbruk

Bilene som gir flest hestekrefter for pengene

Trenger turtall

Mazda3 kommer med fire motorer; 1,6- og 2,0-liters bensin på 105 og 150 hk, samt 1,6- og 2,2-liters diesel på 109 og 185 hk. Vår langtestbil var utstyrt med den minste dieselmotoren.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er en riktig "allbruksmotor" for den 1560 cm3 store fire-sylindrete turbodieselen finner vi igjen i massevis av modeller fra Ford, Volvo, Citroën og Peugeot. Dermed er det ingen overraskelser på motorfronten, og med et dreiemoment på 240 Nm ved 1750 o/min skal man i utgangspunktet være greit forsynt med krefter.

I kombinasjon med denne motoren er Mazda3 utstyrt med en fem-trinns manuell girkasse. Mellom 1600-4000 o/m trekker motoren bra, men blir litt grov og høyrøstet på høyt turtall. Dessuten lærer du deg fort å holde deg unna for lave turtall. Da dør motoren helt, og du må ned både ett og to gir for å få opp dampen igjen.

Ser du på akselerasjonsevnen (se tabell for testdata) er for eksempel 9,6 sekunder fra 60-100 km/t i 4. gir ikke spesielt kvikt, men helt akseptabelt i forhold til tilsvarende motoriserte konkurrenter. Noe forbikjøringslyn blir bilen aldri, og på svingete og bakkete veier savner du av og til litt ekstra pulver for å utnytte de gode veiegenskapene fullt ut.

I vår miljøorienterte tid, er det mye fokus på forbruk og utslipp. En langtest gir gode muligheter til å sjekke realitetene bak fabrikkstallene, og for Mazda3 er de i overkant optimistiske. Man oppgir et landeveisforbruk på 0,38 l/mil, mens vi ikke klarte bedre enn 0,5 l/mil som laveste på en ferielangsom E18-strekning.

Blandet forbruk, eller "EU-miksen" skal være et slags mål på hva du kan forvente ved normal bruk av bilen. Den er oppgitt til snille 0,44 l/mil fra Mazda, mens vårt snittforbuk for de 6 000 kilometerne endte på 0,59 l/mil. Om fabrikkstallene er for optimistiske, kan du stole ganske godt på forbruksmåleren i bilen. Den viste stort sett 0,02 l/mil for lite i forhold til det faktiske forbruket.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Foto: Egil Nordlien HM Foto

SUVene vi elsker

De beste brukte stasjonsvognene

Kvinner best bak rattet

En bra pakke

Mazda3 leveres i fire utstyrsversjoner, der tre av dem (Go, Advance og AdvancePlus) er aktuelle for de minste motorene, mens den fjerde (Sport) kun leveres til de to største. I tillegg leveres det en fem-trinns automat til den to-liters bensinmotoren med AdvancePlus-pakke.

For 1,6D koster modellvariantene henholdsvis 234 500,-, 244 500,- og 259 000,- for "vår" AdvancePlus-versjon. Vi synes Go-modellen virker vel ribbet, mens Advance og AdvancePlus er fornuftig utstyrt. I forhold til Advance-modellen, satt vi spesielt pris på 17-tommers hjul, parkeringssensor bak, regnsensor for vindusviskerne, og ikke minst det meget velfungerende automatiske klimaanlegget.

Selv om Mazda3 er ganske lang i forhold til mange av konkurrentene, gir ikke det synlige utslag når det kommer til plassforholdene. Riktignok har du rikelig plass og justeringsmuligheter i forsetet, mens bakseteplassen er så vidt passelig med fire voksne på drøyt 180 cm i kupeen. Da berører knærne nesten forseteryggen, mens klaringen til taket er akseptabel. Bagasjerommet holder med 340 liter klassestandard, og er kvadratisk utformet uten fremspring, noe som letter jobben med å utnytte plassen best mulig.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

6 000 kilometer er ikke nok til å avdekke hvordan Mazda3 vil stå seg mot tidens tann, men gir noen klare indikasjoner. Først og fremst oppsto det ingen feil eller mangler, og kvalitetsinntrykket er bra - ingen skrangling eller "løse" lyder, og en struktur som virker solid.

Imidlertid kan Mazda gjerne jobbe mer med den opplevde kvaliteten inne i bilen. Selve instrumentgruppen foran føreren er pen og ryddig, men materialene i dashbordet og i dørene virker billig i forhold til de beste europeiske konkurrentene. Betjeningen av radio/CD og klimaanlegg er bra, men utseendet på de digitale skjermene som bl.a. viser kjørecomputer på den ene og informasjon om klimaanlegg og radio/CD på den andre, ser ut til å stamme fra midten av 90-tallet. På slike områder må Mazda bli bedre, om de virkelig vil skubbe seg på de absolutte toppene i denne bilklassen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto