Tesla
Tesla vil lade bilene med en automatisk ladearm
Men har du hørt om induksjonslading?
Når Elon Musk tvitrer, greier han ofte å gjøre mange nysgjerrige. Nylig hintet han i en twittermelding om at Tesla jobber med en automatisk ladearm. Armen skal bevege seg ut av veggen som en slange og feste seg til ladepunktet på bilen.
Det nye ladesystemet skal kunne brukes på allerede produserte utgaver av Model S, og selvfølgelig på kommende Tesla-modeller.
Musk er kjent for å være ganske åpen om hva selskapet hans driver med, og dermed har spekulasjonene startet om hvordan denne ladearmen vil komme til å fungere.
Siden Musk bruker ordet «slange», ser noen for seg en variant av det du kan se i videoen under.
Denne slangen bruker kamera, lys og laser til å «navigere». Som videoen viser kan den bevege seg i alle retninger. Dermed vil den kunne brukes på modeller med en annen plassering av ladepunktet enn Model S.
Spekulasjonsskaper
Andre mener at en slik løsning blir for dyr og unødvendig komplisert. En hengslet motorisert arm er kan gjøre dette like godt, men billigere, tror de.
Musk har imidlertid ikke sagt et kvitter om bruksområdet til armen. I de to meldingene hans om den automatiske laderen står det ingenting om den beregnet for Teslas superladere eller om det skal være en hjemmeladingsmulighet for dem som ikke orker å gå den lange veien bak til ladepunktet for få plugge inn kontakten selv.
Følgelig er alt spekulasjoner – akkurat slik Elon Musk er god til å skape.
Twittermeldingene sier heller ingenting om ladearmen er i stand til å tine opp et ladelokk som har fryst fast i kulda, slik vi opplevde da vi vintertestet Tesla Model S.
Induksjon
Mens Musks menn og kvinner utvikler en ladearm, sysler flere andre selskaper i stedet med induksjonslading. BMW og Mercedes fortalte om et samarbeidsprosjekt i sommer, og nå har også VW kunngjort at de utvikler en lignende løsning.
De to førstnevntes induksjonslading går ut på at bilen plasseres midt over et lite felt der ladingen skjer. Selve ladingen er ikke noe hokus pokus, for det er i prinsippet det samme som skjer mellom en induksjonskokeplate og en kasserolle.
Utfordringen ligger i å skape et lademiljø fritt for alle tenkelige gjenstander som kan ødelegge for trygg lading, og ikke minst å få plassert bilen helt korrekt over induksjonspunktet.
Denne saken ble første gang publisert 06/01 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.