Tesla Model 3 i ny utgave
Tesla Model 3 har vært en tur i skjønnhetssalongen
Seks år etter at Tesla Model 3 snudde nordmenns bilkjøpsvaner på hodet, får den sin største oppgradering noensinne.
Vi har sagt det før, og kan gjerne si det igjen: Hvis noen i 2010 hadde hevdet at Norges mest solgte bil ni år senere skulle være en elektrisk amerikansk sedan, ville vedkommende sporenstreks blitt hentet av menn i hvite frakker og sendt bort til ukjent destinasjon.
Derfor er det neppe å ta i når vi sier at Tesla Model 3 har vært den mest betydningsfulle bilen på det norske bilmarkedet de siste årene, nå riktignok satt i skyggen rent salgsmessig av sin SUV-tvilling Model Y.
Viktige forbedringer
Etter seks år på markedet er det på tide med en teknisk og designmessig oppgradering. Tesla har vært flinke til å gjøre større og mindre forbedringer underveis, uten å vente til skifte i modellår, og derfor har Model 3 stått seg godt fram til nå.
De tidligere endringene har stort sett vært av teknisk karakter og derfor er nok det mest spennende denne gangen en tydelig modernisering av eksteriøret. Nye lykter foran og bak er nærmest standard når vi snakker om en facelift, og de skal i tillegg til andre tilpasninger gjøre Model 3 enda mer aerodynamisk.
Følger stilen i Model S
Dessuten får Model 3 to nye og mer spennende farger. Ultra Red er en intens, sukkertøyaktig flerlagslakk. Stealth Grey er ifølge Tesla en dynamisk mørk grå metallic som skal framheve linjene på Model 3.
Ut fra bildene Tesla har publisert, ser det ut til at Model 3 tar med seg mye av det oppdaterte interiørdesignet på Model S. En av de tingene vi biter oss spesielt merke til, er at Tesla sier de har lagt vekt på støyreduksjon innvendig.
For høyt støynivå, særlig på grov asfalt, har vært vår største innvending mot Model 3. Akustisk glass, forbedrede foringer i hjulopphenget, pakninger, støydempende materialer og støyoptimaliserte dekk har forhåpentligvis en merkbar effekt.
Levering fra senhøsten
Slik det sømmer seg en Tesla kommer den oppgraderte Model 3 med forbedringer på skjerm, lydanlegg, mobilnett og Wifi, samt andre detaljer av varierende viktighet.
Leveringene starter i slutten av oktober for den bakhjulsdrevne modellen, og Long Range med firehjulsdrift. Rekkevidde for sistnevnte er oppgitt til 629 km etter WLTP-normen.
Konfiguratoren til Tesla viser priser inkludert vinterdekk og levering fra ca. 411 000 kroner for den bakhjulsdrevne varianten, og ca. 502 000 kroner for Long Range.