Test: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD V6

Terreng-tøffing

Betegnelsen "arbeidshest i finstas" passer godt for Jeep Grand Cherokee. Den har bedre terrengegenskaper enn det de fleste trenger, og motoren er råsterk. Men det koster, og du får med et knippe ulemper på kjøpet.

Først publisert Sist oppdatert

Kjøreegenskaper: 4

Jo da, en Jeep Grand Cherokee er både stor og tung - testbilen veier over 2,1 tonn. Den er bygd på ramme, har både lang fjæringsvei og et velfungerende firehjulstrekksystem, og gjør en svært god jobb i terrenget. Samtidig klarer den å henge godt på veien, selv når en har lyst til å gasse litt. Styrefølelsen er flott, understellet holder bilen i stram regi - med litt humping og risting som resultat, det er ikke særlig behagelig å kjøre denne bilen så fort som den faktisk er lysten på - og den ser gjerne at svingene kommer tett.

Motor: 6

På tross av at Jeep Grand Cherokee "bare" har en treliters diesel-V6 på 218 hk, oppleves den som ordentlig kvikk. Drivlinjen er hentet fra Mercedes-Benz, og motor og automatgirkasse fungerer svært godt sammen; du har alltid overskudd av kraft, og girkassa sjalter både kjapt og mykt. V6´en liker turtall, og kreftene kommer momentant samtidig som kraftutviklingen er jevn. Lyden er også på grensen til pen.

Ytelser: 5

Med 2135 kg å drasse på, har treliterssekseren i Jeep Grand Cherokee ingen enkel oppgave. Men bilen klarer fortsatt 0-100-sprinten på ni blank, og oppleves som enda kvikkere i praksis. Mellomakselerasjon er også en trivelig affære - det går unna!

Eksteriør: 5

Å kombinere det røffe terrengbilpreget med forfinet eleganse, uten at det bare ser dumt ut, kan ikke være enkelt. Vi mener Jeeps designere har klart jobben godt; Grand Cherokee er en elegant bil med tøffe toner. Designen begynner kanskje å dra på årene, men vi velger å kalle det klassisk, og liker det vi ser.

Interiør: 3

Selv om Jeep Grand Cherokee er en velvoksen bil, er den overraskende trang inni. Soltaket hjelper ikke akkurat på den innvendige takhøyden, og baksetet er både kort og har en lav sittepute som gjør at knærne står til værs. Bagasjerommet imponerer heller ikke. Men alt ser fint og flott ut, ergonomien foran er god - justerbart ratt og justerbare pedaler bidrar til å gi nær perfekt sittestilling. Vår test-topputgave er velutstyrt, men samtidig ser det hele spartansk, enkelt og aldrende ut. Knappene er store og gammeldagse, og hardplasten dominerer i stor grad.

Komfort: 3

Jeep Grand Cherokee er et behagelig selskap på fin vei, med lavt støynivå og en gedigen følelse. Ujevnheter er den mindre glad i; det faste understellet videreformidler det meste, det humper og det slår. Og samtidig vagger den sideveis. I tillegg er den overraskende trang innvendig, og har lav takhøyde og korte sitteputer.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Sikkerhet: 3

Da EuroNCAP kollisjonstestet Jeep Grand Cherokee i 2005, fikk den fire av fem stjerner for voksensikkerhet og tre av fem for beskyttelse av barn - på grunn av litt laber merking. Men mot fotgjengere er den direkte voldelig; den fikk null av fire oppnåelige stjerner. ESP-systemet lar bilen bruke litt ekstra veibane før det griper inn, men ryggekamera bidrar i hvert fall til å gjøre rygging litt tryggere.

Pris/utstyr: 2

Biler som dette er ikke spesielt billige her i landet. "Vår" Jeep Grand Cherokee begynner i skrivende stund på 953 000 kroner, men da får du riktignok en pen bil med herlig drivlinje og en god del utstyr. Den drikker så vidt over literen på mila, og Jeep har generelt et høyt verditap her i landet. Du kan også få ting som en fin BMW X5, en Mercedes-Benz ML eller en svært påkostet Volvo XC90 for de samme pengene. Da får du kanskje ikke helt de samme terrengegenskapene, men spørsmålet er hvor ofte du trenger det&