TechArt GTstreet R 2016
Den villeste 911 til nå!
Vinneren i kategorien "årets mest hårete Porsche" går til den tyske tuneren TechArt og deres GTstreet R. Sjekk dette turbobeistet!
La oss starte med det mest iøynefallende, det limegrønne karosseriet med i nesten i overkant utstrakt bruk av karbonfiber.
For ikke bare er det et blikkfang av dimensjoner, men de forskjellige karosseripanelene er utformet for å gi lavere vekt og luftmotstand, og å bedre luftstrømmen til både radiator og oljekjøler.
I rekken av karbondetaljer stikker den enorme hekkspoileren seg uten tvil ut. Spoileren heves automatisk når bilens settes i "Performance Mode"-kjøremodus, og vinkelen justeres automatisk (opptil 15 grader) for å gi mest mulig marktrykk.
Summen av de mange eksteriøroppgraderingene skal ifølge TechArt gi GTstreet R et marktrykk på 321 kilo i 300 km/t. Jo høyere marktrykk, jo bedre veigrep og stabilitet, sies det.
Når vi snakker om fete karbondetaljer, må vi også nevne de fire eksosutblåsene. Til og med disse er laget i karbonfiber, nemlig.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Senterbolt og feite lisser
For maksimalt veigrep klarte ikke TechArt å la være å utstyre sitt Porsche-monster med nye felger og dekk. Felgene har – som skikkelige racerbiler skal ha – senterbolt, og er kledd med gummi dimensjonen 265/35ZR20 foran og 325/30ZR20 bak.
Skulle ikke det være bra nok, kan du huke av felger og dekk i størrelsesorden 265/30ZR21 foran og 325/25ZR21 bak. Feite lisser!
Porsche 911 Turbo S er langt fra en sinke i trafikken i standardutførelse. Det betyr ikke at TechArt har latt motoren være urørt. To effektversjoner tilbys, opp fra 580 til 640 eller 720 hestekrefter.
Det foreligger foreløpig mest info om 640-hestersversjonen, og det er ikke småtteri. Ikke bare får du 60 ekstra hestekrefter å rutte med i forhold til Turbo S, men dreiemomentet skyter i været. Opp fra 750 Newtonmeter i Turbo S til enorme 880 Nm i GTstreet R.
Det er sikkert kult å skryte til naboen om at du gikk for 720-hesterspakka. Men du vil neppe savne mer effekt dersom du går for 640-versjonen. Den er nemlig usannsynlig rask. 0–100 km/t blåses unna på kun på 2,7 sekunder og toppfarten er ikke mindre enn 338 km/t.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Gjennomført pakke

Det er ikke bare eksteriøret og motoren TechArt har lagt vantene på. Også interiøret har fått en god dose oppmerksomhet.
TechArt har gått all in, for GTstreet R er en showplakat som viser hva slags egenskaper og kvaliteter den tyske tuneren besitter.
Resultatet er rimelig heftig, spesielt i versjonen TechArt kaller "Clubsport", med bøttestoler med sekspunktsseler, veltebur og utstrakt bruk av både karbonfiber og alcantara, selvsagt med kontrastsømmer i bilens farge.
Den andre versjonen, Exclusive, er som navnet antyder et mer eksklusivt valg. Denne har ikke veltebur og bøttestoler, men skinnseter av det som skal være ypperste kvalitet.