Tesla

Tar Tesla noen skritt videre

Setene har verdensrekord i antall sittestillinger, ifølge produsenten.

Først publisert Sist oppdatert

Kunne du tenke deg en Tesla Model S som kjører selv mens du ser på film eller forbereder en powerpoint-presentasjon i baksetet?

Muligheten realiseres neppe med det aller første, men den sveitsiske bilutvikleren Rinspeed har tatt konsekvensen av at vi så smått begynner å se konturene av den selvkjørende bilen.

- Vi stiller spørsmålet: Hva skal man bruke tiden til i en førerløs bil? Det er ikke noe poeng å sitte og stirre på veien. Hvordan skal vi da utforme bilen innvendig slik at man kan benytte reisetiden optimalt, spør Rinspeed-boss Frank M. Rinderknecht.

Rinspeed er kjent for en rekke svært spesielle og temmelig eksentriske konseptbiler.

Verdensrekord i sittestillinger

Svaret ifølge Rinspeed er XchangE som er basert på Tesla Model S. Den har fått seter som minner om de man finner på businessklasse på interkontinentale flyvninger. Setene har over 20 alternative posisjoner, og er utviklet av Otto Bock Mobility Solutions, som er spesialist på blant annet proteser, rullestoler og setesystemer. Setene kan justeres i så mange ulike posisjoner at det kvalifiserer til verdensrekord, ifølge Rinspeed.

Sidejustert ratt

Rattet i de fleste av dagens nyere biler kan høyde- og lengdejusteres. Rattet i XchangE kan i tillegg sidejusteres slik at det ikke står i veien for personen som vil sitte foran å jobbe.

Rattet kan også håndgjenkjenne sjåføren. Et adgangskontrollsystem som bruker RFID-teknologi (Radio Frequency Identification) for å identifisere bilens eier, slår på de grunnleggende funksjonene i XchangE.

KOSTBART: Over den sidejusterbare rattet finnes et ekstremt kostbart Patravi TravelTec-armbådsur innglassert.
KOSTBART: Over den sidejusterbare rattet finnes et ekstremt kostbart Patravi TravelTec-armbådsur innglassert. Foto: FOTO: Gerard Chardonnens

Øverst på den justerbare rattstammen finnes - av en eller annen grunn - et ekstremt kostbart Patravi TravelTec-armbådsur innglasset. Er det en slags hilsen fra en mer mekanisk verden?

Dashbord i bredformat

Infotainment-systemet er levert av Harman, og er basert på den nyeste webstandarden HTML5 som skal ha bedre støtte for mobiltjenester og gjøre behovet for webapplikasjoner som Adobe Flash, QuickTime og Silverlight overflødige. HTML5 skal også være sikrere mot hacking.

Navigasjon, assistanse, underholdning og andre tjenester kan vises på fire skjermer i XchangE.

En 1,2 meter bred "stripe" foran fungerer som dashbord og fórer personene i bilen med den viktigste informasjonen i widescreen-format. Foran finnes også en espressomaskin.

Film på 32-tommers skjerm

SNURR FILM: Forsetene kan snus 180 grader. Da kan man hvile benene i baksetet og se en film på den 32-tommer store skjermen som er plassert bak i bilen.
SNURR FILM: Forsetene kan snus 180 grader. Da kan man hvile benene i baksetet og se en film på den 32-tommer store skjermen som er plassert bak i bilen. Foto: FOTO: Gerard Chardonnens

Bak i bilen finnes en 32-tommers berøringsskjerm med 4K-standard. Snus de marinefargede forsetene - i merinoull og silke - 180 grader kan man hvile benene i baksetet mens man nyter en film. Minority Report eller Total Recall burde være passende valg.

Med såpass mye tekno innvendig er det grunn til å tro at XchangE vil ha noe kortere rekkevidde enn Model S.

Les også:

Snart kommer bilen med laserlys

SNURR FILM: Turen til hytta blir aldri mer den samme.
SNURR FILM: Turen til hytta blir aldri mer den samme.

Denne bilen får alt annet til å virke gammeldags

BMW-en som endrer alt