Svensk-amerikansk superbil
Djevelske Devon GTX
Amerikanske Devon Motorworks har bygget en ordentlig superbil. Her er de første bildene av den ferdig bilen. Den debuterer på Pebble Beach i California denne uken.
Det er den svenske bildesigneren Daniel Paulin, med bakgrunn far blant annet Ford C-max, som har ansvaret for designet på Devon GTX.
Bilen skal utstråle en blanding av fortid og fremtid. Og GTX er minimalistisk, noe designeren selv sier er for å binde føreren enda tettere til bilen.
Se også: E-type gjenfødt
Tung pengesekk
Devon Motorworks har tung pengesekk i bakhånd og lang racingerfaring på høyt nivå, og de har fått med seg et universitet for å finslipe aerodynamikken og den tidligere Le Mans-vinneren Justin Bell for testing og understellsjobbing.
Bell er for øvrig sønn av Derek Bell og har kjørt racing sammen med faren, for dere som er interessert i racing.
Devon hadde opprinnelig planer om å kjøpe Viper-varemerket fra Dodge-konkursboet. Men nå ser det ut til at Fiat har fått med Viper i overtakelsen.
Se også: Ringenrekord med Viper
V10 og 600 hk
Likevel blir vi ikke overrasket om det blir nettopp en Viper-motor under panseret på Devon GTX; en 8,4-liters V10 på 600 hk burde fungere greit.
Den motoren tåler dessuten trimming ganske greit, så om de vil ha 1000 hk i stedet går det også an å fikse med litt tvangsmating.
Se også: Venom GT med 1000 hk
1,5 av 2 mål oppnådd
Produsenten hadde planene klare: Først skulle de sette rundetidsrekord på den beryktede Nürburgring i juli. Deretter var planen at bilen skal presenteres for publikum på den prestisjetunge bil-skjønnhetsoppvisningen Concours d'Elegance på Pebble Beach i California som åpner denne uken.
Ringenrekorden har de åpenbart utsatt inn til videre. Til gjengjeld har de etter egen opplysning akkurat satt runderekord for produksjonsbiler på Laguna Seca med tiden 1.35.075. Ikke verst erstatning.
Så får vi se, da, om det blir født en ny stjerne, eller om Devon GTX går inn i historien som enda en drømmebil som forblir drømmebil.
Les også: Her er ekspertenes drømmebiler
Denne saken ble første gang publisert 12/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.