Nye varebilregler
Strengere varebilregler
Fra og med 29. april neste år blir det slutt på å bygge om varebiler til personbiler. I tillegg forsvinner en del modeller fra markedet.
Fra og med 29. april neste år blir det store endringer i varebilreglementet. Det fører til at noen modeller som i dag er populære varebiler ikke lenger vil være tilgjengelig med grønne skilter. Det gjør også at muligheten man nå har for å bygge om biler i Norge, samt å bygge dem tilbake igjen til personbiler senere, i praksis forsvinner.
Det er et nytt EU-direktiv rundt godkjenning som står bak de nye reglene. Det sier at alle varebiler skal være godkjent som dette fra fabrikk - såkalt kjøretøyklasse N1.
Med de gamle reglene kunne biler som i utgangspunktet ikke er godkjent for dette, og som kommer til landet som personbiler (klasse M1), bygges om og få en såkalt nasjonal typegodkjenning.
- Den nye forskriften om godkjenning av bil og tilhenger trådte i kraft 15. september i år, men biler som har fått nasjonal typegodkjenning før dette kan fortsatt registreres som varebil i en overgangsperiode, sier Unni Augland Eik hos Vegdirektoratets seksjon for kjøretøyteknikk.
Forsvinner fra markedet
Konsekvensene av de nye reglene blir at en del biler som i dag er varebiler forsvinner fra markedet.
Kanskje enda viktigere for mange er at muligheten for å bygge bilene tilbake igjen til personbil med fem eller syv seter også forsvinner - eller at det blir uforholdsmessig dyrt, siden disse må gjennom en omfattende ombyggings- og godkjenningsprosess.
I dag er det mange varebilkjøpere som får med baksetene når de kjøper bilen. Og ettersom engangsavgiften reduseres med ti prosent hvert år, kan man bygge den om til personbil igjen gratis etter ti år (eller til redusert pris før dette). Dermed har man et mye større marked når man skal selge bilen igjen.
De som allerede har en varebil trenger imidlertid ikke bekymre seg for mye.
Biler som er godkjent som varebil etter de gamle reglene skal fortsatt kunne bygges tilbake igjen til personbil som samme måte som tidligere.
Noen forsvinner fra markedet
Topplisten over solgte varebiler hittil i år domineres stort sett av biler som er bygget som varebil eller pickup fra fabrikk, men på tiende plass finner vi Volkswagen Touran og på ellevteplass Toyota Land Cruiser. Disse bilene er det solgt henholdsvis 681 og 507 av hittil i år.
Informasjonsansvarlig hos Volkswagen-importøren Harald A. Møller, Jan-Erik Haugen, kan fortelle at Touran sannsynligvis vil bli solgt som varebil også etter at overgangsperioden er over. Alt er ikke helt klart enda, men det ser altså ut til at de får en Touran som varebil fra fabrikken.
Også Land Cruiser vil fortsette som varebil etter at overgangsperioden er over i slutten av april, får vi opplyst hos Toyota. Ford er også blant merkene med relativt populære modeller som selges som både vare- og personbil. De har S-Max og Galaxy i stallen, men slik det ser ut nå er det bare sistnevnte som fortsetter i varebilform. S-Max er såpass liten at det krever mer ombygging for å få plass til "statskassa", og derfor blir det sannsynligvis for dyrt.
R og GL forsvinner
Hos Mercedes-importør Bertel O. Steen forsvinner to varebilalternativer. Dagens generasjon av gigant-SUV-en GL har blitt solgt som varebil siden introduksjonen. Den har vært relativt populær blant de som ønsker seg en luksuriøs bil til en forholdsvis billig penge, men som ikke har behov for mer enn to seter. Nå er det imidlertid en ny modell på trappene, og informasjonssjef Reidar Holtedahl kan fortelle at denne ikke blir mulig å registrere som varebil. Det gjelder også den store MPV-en R-klasse.
- Dette er et særnorsk fenomen, og fabrikken ser ikke noen grunn til å typegodkjenne GL som varebil. Siden overgangsperioden er såpass kort, har vi valgt å ikke selge neste generasjon GL som varebil i det hele tatt, sier han.
Hvis du vil ha en varebil med mulighet for å bygge den tilbake igjen til personbil senere, gjelder det altså å handle relativt raskt. Bilene som allerede har nasjonal typegodkjenning må nemlig være i landet før 29. april for å kunne registreres på de gamle reglene.
Les også:
Oslo er Nordens bilkø-versting