STOR TEST: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes-Benz GLK
Danker ut konkurrentene på komfort
De koster mer, men føles verdt det. Vi tok med tre herlige SUV-konger til fjells for test.
Nylig tok vi for oss folke-SUV'er. Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Mazda CX-5 sto til pers, og kunne alle vise til klare forbedringer. Isolert sett ga de tre bilene et veldig godt inntrykk, og spesielt CX-5, der vi rullet terningen til seks etter endt test. Den typiske kompakt-SUV-en er ikke lenger trang, dyr, tørst, har kjedelige kjøreegenskaper og dårlig komfort. Den er blitt mer personbilaktig i oppførselen og er betydelig mer praktisk. Og godt er det.
Det som likevel slår oss, er den merkbare forskjellen til de tre SUV'ene vi nå har hatt under lupen: Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK er tysk premium-kompakt-SUV på sitt beste.
Du må ikke nødvendigvis sette deg bak rattet for å få godfølelsen. Kast et blikk på bilene, og den kommer snikende. De utstråler en soliditet og kjøredynamikk de rimeligere SUV'ene kan se langt etter. De har en helt annen «stance».
Følelsen bare forsterkes innvendig. Hardplasten er byttet ut med polstrede paneler eller børstet stål, stolene er bedre å sitte i, ergonomien perfekt, støynivået lavere, utstyrsnivået høyere, finishen bedre og kvalitetsfølelsen til å ta og føle på. Det koster penger, men det er tydeligvis noe vi har nok av her på berget. BMW X3 ble Norges fjerde mest solgte SUV i 2012, med en snittpris på godt over 700.000 kroner!
Image og følelser
De tre SUV-ene er så bra at det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Mye dreier seg om image og følelser. BMW X3 og Audi Q5 er ganske like, begge med et sportslig image og pakket med moderne utstyr og teknikk. GLK er ikke langt bak, men det er helt tydelig at komfort veier tyngre hos Merce-ingeniørene.
Over fin asfaltvei oppfører de seg eksemplarisk alle tre. Q5 virker størst og tyngst på veien, med X3 hakk i hæl rent størrelsesmessig. X3 er uten tvil gokarten i gjengen, mens GLK gir mest personbilfølelse med sin enestående fjæringskomfort.
Det merkes spesielt godt på dårlig underlag. Selv med sine 20-toms hjul takler GLK alt fra telehiv til fjellveiens vaskebrett på eksemplarisk vis. X3 derimot, er i andre enden av skalaen og oppleves stump på de brå ujevnhetene - selv med hjul i 17-toms dimensjon. Q5 (med sportsunderstell!!) med 18-tommere klarer seg fint ute på veien, men sliter der det er tett mellom de mellomstore ujevnhetene. Uten å være utpreget stump hopper den rundt som en urolig tenåring.
Tryggheten selv
Selv om X3 er mest sportslig, betyr ikke det at Q5 og GLK kjører dårlig. Begge to har veldig gode kjøreegenskaper, godt veigrep og god framkommelighet. I våre dynamiske tester, denne gang med snø under hjulene, får vi kjenne på bilenes balanse og firehjulsdriftsystemer. Og forskjellen fra en bil til en annen er definitivt merkbar.
Til tross for en kraftfordeling på 40:60 (40 foran, 60 bak) har Quattro-systemet i Q5 mest framhjulsdrevet karakter. GLK er trekløverets mest overstyrte og lekne med ESP slått av, mens X3 understyrer mer enn forventet til det faktisk slipper bak. Takket være gode tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler klarer man som oftest å hente seg inn, og alt i alt er også X3 en morsom lekekompis på glatta. Felles for de alle er at de oppleves trygge på veien uansett føre. I tillegg har de velfungerende antiskrenssystemer som jobber smidigere enn i de billigere SUV'ene.
Firesylindrede dieselmotorer med 163-170 hk er det som sitter under panseret i trekløveret. Audi og BMW med sine velkjente tolitere, og Mercedes med deres like kjente 2,2-liter.
Audi-dieselen finnes i en rekke Skoda, Volkswagen og Audi-modeller, og er sammen med dobbeltklutsjkassa S tronic en av markedets aller beste motor/gir-kombinasjoner. Motoren trekker jevnt, er kultivert og støysvak, og har i likhet med BMW-motoren fullt dreiemoment ved 1750 o/min og maksimalt antall hestekrefter ved 4000 o/min.
2,2-literen til Mercedes skiller seg ut både på papiret og i bruk. Fullt dreiemoment er på plass allerede ved 1400 omdreininger (!), mens hestene er fulltallige mellom 3200-4000 omdreininger.
Og det merkes. Motoren er kjempefleksibel og har vesentlig bedre bunndrag enn i X3 og Q5. Girkassen utnytter dessuten dreiemomentet på bunn og girer ikke like ofte som åttetrinnskassa i X3 og syvtrinnskassa i Q5. Noe som igjen øker komforten.
I tillegg gir Mercedes-dieselen raskere akselerasjon og produserer mindre støy (se testdata) enn de to andre. X3 er nesten like rask, men har den dieselmotoren som gir klart mest traktorfølelse av de tre - et rakleverk når den er kald. Sett bort ifra tregest akselerasjon og høyest drivstofforbruk, har vi lite vondt å si om selve drivlinja i Q5.
Godt utnyttet plass
I mange tilfeller erstatter/velges SUV framfor en stasjonsvogn for familien. Hvor godt plassen er utnyttet er derfor særdeles viktig.
Det er ikke utenkelig at de tre produsentene har snikkikket litt på hverandre i byggeprosessen, for beinplassen i de tre SUV-ene er mistenkelig lik. Med en normalperson i framsetet skiller det kun én centimeter på beinplassen i baksetet. Samtidig bidrar førerseter med gode justeringsmuligheter til at det aldri føles trangt på fremste seterad - uansett bil.
Størrelse og plass
GLK ser minst ut utvendig og er minst innvendig. Med sine 4,54 m i lengden er den 9 centimeter kortere enn Q5 og 11 centimeter kortere enn X3. Q5 er bredest (190 cm), men også lavest (2 cm skiller de tre). GLK måler 184 cm i bredden er klart smalest både innvendig og utvendig. Våre mål avslører at X3 har størst bagasjerom etterfulgt av Q5 og GLK, noe som stemmer overens med oppgitte VDA-volum på henholdsvis 550, 540 og 450 liter.
Det betyr ikke at volumet er det samme. Audi har klart størst kupébredde både foran og bak og best takhøyde, og er den bilen som egner seg best om fem skal på tur. GLK er smalest i baksetet og har klart minst bagasjerom, mens X3 ligger et sted midt imellom i bredden og har trioens største bagasjerom.
Uansett er en gjengs oppfatning at SUV er best for fire - stasjonsvogn best for fem. SUV-ene kan fortsatt ikke matche stasjonsvognenes bakseteplass og bagasjeromsvolum.
For de teknofrelste
Det skorter ikke på moderne utstyr i de tre bilene. Ikke på utvalget i alle fall. Av testbilene skiller GLK seg ut med minst duppeditter i midtkonsoll og dashbord. Alle tre har skjerm i dashbordet med tilhørende dreie/trykke-hjul i midtkonsollen som styrer menyen, men funksjonene er færre i GLK. Det har selvfølgelig med pris å gjøre.
I GLK er tre girkasseinnstillinger det du har å velge mellom, mens du i X3 og Q5 kan skreddersy kjøremodus etter eget ønske. Spesielt imponert er vi over Drive Select-systemet i Q5. Her velger du enten mellom forhåndsinnstilte kjøremoduser, eller du kan velge «Induvidual»og justere dempere, girskift, styring og gassrespons etter eget ønske. X3 er ikke mye dårligere. En knapp ved siden av girspaken lar deg velge forskjellig kjøremodus som påvirker både styring og dempere, og motor/gir-respons.
Felles for de tre er at systemene har den teknologien og brukervennligheten vi forventer av biler i denne prisklassen. Enklest å forstå seg på er Q5, mens X3 krever mest tilvenning. Vi snakker om detaljer her. For har du først fått det i fingrene, så går det lekende lett i alle tre.
Ytelser og forbruk
I våre akselerasjonsmålinger er GLK raskest fra 60-100 og 80-120 km/t. Faktisk så mye som et sekund raskere enn Q5 fra 80-120 km/t. Samtidig føles GLK-dieselen sterke og er ikke like avhengig av å gire ned som i Q5 og ikke minst X3 (8-trinns automat). Tolitersdieselen til BMW har flere enn én gang bevist at den er gjerrig, og den gjør det igjen. 0,63 l/mil er rett og slett imponerende. GLK følger hakk i hæl med 0,65 l/mil. Q5 er uten tvil mest tørst, og slurper i seg hele 0,75 l/mil.
Helstøpt følelse
Vi nevnte innledningsvis at premium-SUV'ene føltes verdt merprisen i forhold til folke-SUV'ene. De tre japanske kostet fra 434.000-565.000 kroner, med CX-5 som billigst og CR-V som dyrest. Vi skal ikke gjøre noe nummer ut av det, for de tre tyske koster vesentlig mer. Og dette er ingen sammenligningstest mellom billig og dyr.
Premium-SUV-ene gir en følelse folke-SUV-ene ikke er i nærheten av. Vi snakker om den helstøpte følelsen der alt er i orden og det ikke er tatt snarveier i byggeprosessen.
Prisen på Audi Q5 med testbilens motor/gir starter på 572.000 kroner. Fattige 700 kroner lavere enn X3.
GLK er dyrest med startpris på 594.900 kroner (GLK 200CDI fra 501.400 kr), men også billigst i gjengen ferdig utstyrt.
Mye vil ha mer
Vi nevnte tidligere at snittprisen på de X3-ene som blir solgt nye i Norge er på godt over 700.000 kroner. Etter en kikk i pris/utstyrslistene forstår vi hvorfor; ekstrautstyr koster flesk - uansett bilmerke. Og litt vondt gjør det at premiumprodusentene tar seg betalt for utstyr som er standard på langt rimeligere biler.
Vi skal ikke gjengi prisene på ekstrautstyret i bilene, for listene er lange som år. Men en fellesnevner er at prisene på ekstrautstyr varierer, men at ingen av de tre skiller seg ut i negativ retning.
Med litt mindre utstyr - uten at vi egentlig savner noe spesielt - er GLK trekløverets billigste. Med ekstrautstyr er prisen på testbilen nøyaktig 700.000 kroner. Til sammenligning koster BMW X3 759.000 kroner, mens Audi Q5 med ekstrautstyr for 233.000 kroner totalt på 805.000 kroner.
Pluss og minus:
BMW X3
PLUSS: Sportslige kjøreegenskaper, god bagasjeplass, nydelige seter, testens laveste forbruk, ok ytelser.
MINUS: Stiv og stump fjæring, pris på ekstrautstyr.
Audi Q5
PLUSS: Best plass i baksetet, stor og trygg på veien, lavest innstegspris, system-brukervennlighet.
MINUS: Ytelser, høyt forbruk, stusser på mellomstore ujevnheter, pris på ekstrautstyr.
Mercedes-Benz GLK
PLUSS: Best komfort (fjæring og støy), fine kjøreegenskaper, sterk og lettkjørt diesel, gode ytelser, lavt forbruk, gir mest premiumfølelse.
MINUS: Trangt bagasjerom, høyest innstegspris.
Tekniske data og testdata
BMW X3 |
Mercedes GLK |
Audi Q5 |
|
Motor, cm³: |
1995 |
2143 |
1968 |
Effekt, hk ved o/min: |
163/4000 |
170/3200 |
177/4000 |
Dreiemoment, Nm ved o/min: |
380/1750 |
400/1400 |
380/1750 |
Egenvekt, kg: |
1800 |
1880 |
1895 |
Tilhengervekt, kg: |
2400/750 |
2400/750 |
2000/750 |
Lengde/bredde/høyde, cm: |
465/1888/168 |
454/184/167 |
463/190/166 |
Bagasjerom, liter: |
550 |
450-1550 |
540-1650 |
Standard dekkdimensjon: |
225/60R17 |
235/45R20XL |
235/55R19 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,56 |
0,65 |
0,61 |
Testforbruk, l/mil: |
0,63 |
0,65 |
0,75 |
CO2-utslipp, g/km: |
147 |
168 |
159 |
0-100 km/t, fabrikk, sek.: |
9,2 |
8,8 |
9.0 |
Toppfart, km/t: |
203 |
205 |
204 |
Pris fra, kr: |
572 700 |
594 900 |
572 000 |
Pris testbil, kr: |
759 350 |
700 000 |
805 000 |
0-100 km/t, sek.: |
10,1 |
9,9 |
10,5 |
60-100 km/t, kickdown: |
5,7 |
5,1 |
6,1 |
80-120 km/t, kickdown: |
7,9 |
7,1 |
8, |
Støy tomgang, dBA: |
48,9 |
41,9 |
45,9 |
Støy 50 km/t, dBA: |
57,9 |
58,2 |
60 |
Støy 80 km/t, dBA: |
63,2 |
62,3 |
64,4 |
Støy 100 km/t, dBA: |
65,9 |
65,2 |
67 |
Vi Menn Bil Top Gear mener:
Ingen av de tre bilene vil skuffe deg. Dette er tre veldig komplette og godt gjennomarbeidede biler. Ønsker du sportslighet er BMW X3 det åpenbare valget, men komforten er et stykke bak GLK og prisen på ekstrautstyr veldig høyt. Audi Q5 er valget for deg med plassbehov. Ved siden av stort bagasjerom og best bakseteplass, føles størst på veien samtidig som den er veldig velkjørende.
Vårt valg faller på GLK. Dette takket være overbevisende kjøreegenskaper, overlegen komfort, effektiv og sterk dieselmotor og respektabelt pris/utstyrsnivå. GLK er totalt sett den beste allrounderen.
Les også:
Test: SUV-enes absolutte konge
Test: Lavpris-SUV-en har flere gode egenskaper
Test: Ford Kuga - n å er den fornuftig også
Den perfekte Golf-en for fjellet