Stasjonsvognsracet
Så gode må nye Toyota Avensis og Opel Insignia Sports Tourer være for å danke ut populære Mondeo og Passat.
Tusenvis av norske Toyota-familier går antagelig i disse dager med et nytent håp: Snart kommer nye Avensis - så kanskje kan vi fortsette med en trofast Avensis i stedet for å bytte med en Passat eller Mondeo?
Det er nok ikke fullt så mange Opel Vectra-familier som tenker det samme, siden den store Opelen ikke har solgt like godt som Avensis de siste årene. Men noen er det, og nye Insignia Sports Tourer har definitivt potensial.
Men hvor gode må nye Avensis og Insignia egentlig være?
Første artikkel om Toyota Avensis her
Første artikkel om Insignia Sports Tourer
Pris er alfa og omega
Image og kvalitet er egenskaper disse merkene allerede har skapt forventninger om. Toyota på miljø og kvalitet, Opel på rommelighet og tysk orden. Derfor handler dette først og fremst om pris og størrelse. Og litt miljø.
For begge modellene gjelder det at inngangsprisen må være barbert ned og godt under 340 000 kroner for den mest populære motorstørrelsen på 2,0 til 2,2 liter diesel med 140-150 hester. I tillegg bør begge kunne levere en "miljøbombe" til 300 000 kroner.
Det er nemlig disse prisene konkurrentene opererer med i dag. En 140-hesters 2,0 diesel-Passat koster nå fra rundt 340 000 kroner, og du får 125- til 130-hesters Mondeoer fra rundt 320 000-kronersmerket.
Men det bør ikke være vanskelig. Erfaringsmessig har nemlig bilprodusentene klart å holde omtrent like gode priser på nye som utgående modeller de siste årene. Det er bedre produksjonsteknologier (og tøffere konkurranse) som her kommer nybilkjøperne til gode.
Se oversikt priser alle biler her
Passat Blue Motion på 129 g/km
Lokalt for Norge vil vi dessuten komme godt ut av nyvinninger på teknologifronten som gjør at sterkere motorer yter mer og forurenser mindre.
Vårt avgiftssystem gjør at når nye Avensis og Insignia kanskje kryper ned 20-30-40 gram CO2 per kilometer, da nyter de godt av kraftig avgiftslette.
Til sammenlikning er den smarteste Ford Mondeo-versjonen i dag kanskje 1,8 125hk TDCI Trend. Den slipper ut 154 gram CO2 per kilometer og koster 315 000 kroner.
Enda bedre ut kommer nyeste Passat Blue Motion (som vises i Paris) med 2,0 common-rail-diesel og 110 hester til bare 300 000 kroner. Da forsaker du riktignok litt trekkraft i bakkene i forhold til de klassiske 140-hesterne, men til gjengjeld gir det god samvittighet at den ikke slipper ut mer enn 129 gram CO2 per kilometer.
Størrelse nesten like viktig
Samtidig er det helt klart at størrelsen teller. Mange med oss tror imidlertid at gedigne Mondeo nå har skapt et øvre mål for hvor stor en familistasjonsvogn trenger å være for flere år framover. Mondeos bokstavelig talt store force er et 179 centimeter langt bagasjerom (med nedfelte seter), som dessuten er 109 centimeter bredt i lukeåpningen bak og som har en behagelig lav lasteterskel på 56 centimeter. Det gir et lasterom på voldsomme 1745 liter når alt taes i bruk.
Det som er litt morsomt er at Passaten nesten er like stor. Oppgitt maks bagasjevolum er faktisk 1731 liter, selv om bilen er både kortere og smalere enn Mondeo.
Men først og fremst bredden
Så selv om Forden har sørget for at størrelseskravene er tøffe, trenger altså ikke de nye bilene nødvendigvis bli like lange og brede som Mondeo. Dagens Avensis er 471 centimeter lang, og vi tipper den nye holder seg under 480 centimeter (Passat er til sammenlikning 477 centimeter, mens Mondeo er 483 centimeter). Bredden på nye Avensis bør derimot øke betraktelig fra dagens smale 176 centimeter.
Og Insignia? Ja, den slekter som kjent på en allerede diger Vectra, som faktisk er like lang som Mondeo og som oppgis å ha større bagasjevolum. Sistnevnte kan vi ta med en liten klype salt, ettersom bilen også er oppgitt å være vesentlig smalere og noen millimeter lavere, men likevel.
Dermed tipper vi at Insignia Sports Tourer neppe vokser særlig i lengden i forhold Vectra, men at den nok kan bli 182-185 centimeter bred.
Stasjonsvogner på salg
På tide å tenke smart? Nå som vi vet at Toyota og Opel kommer med nye modeller, er det all grunn til å jakte på gode kjøp av utgående modeller. Les også vår artikkel "Frister med utstyrsflesk"
Les testen av Opel Vectra 1,9 CDTi stasjonsvogn her
Les testen av VW Passat BlueMotion stasjonsvogn her
Les testen av Ford Mondeo Flexifuel stasjonsvogn her
Men funksjon er selvsagt ikke alt. Ut fra foreliggende bilder er det helt klart at både Toyota og Opel jobber hardt med å heve premiumlooken på bilene. Begge har en sveipende og avtagende taklinje som er ment å gi coupéassosiasjoner i bilene.
Satser på dyre linjer
Det er dermed først og fremst Mondeo-profilen som får konkurranse. Merk imidlertid at dette er del av en generell trend - se blant annet bildene i denne saken om Mercedes-Benz' neste E-klasse.
Skal vi tolke bildene av nye Insignia og Avensis ytterligere, må det vel også være lov å si at Opel nok har kommet lengst når det gjelder stil og klasse, for den nye bilen har glatte og elegante linjer. De foreliggende Avensis-bildene viser fortsatt en Avensis, om enn noe mer i tråd med Auris. Men vi ser jo straks bilen i Paris, så følg med på endelig svar!
Nye Insignia skal prøvekjøres av norsk presse allerede i midten av oktober. Avensis blir ikke lanseringskjørt før i desember.