Porsche 911 Carrera 4

Sportsbil hele året

Nå er nye Porsche 911 Carrera 4 på plass. Med firehjulsdrift blir det en perfekt sportsbil både sommer og vinter.

CARRERA 4: For norske kjøreforhold er firehjulsdrift en absolutt fordel om du vil ha glede av 350-400 hk hele året.
CARRERA 4: For norske kjøreforhold er firehjulsdrift en absolutt fordel om du vil ha glede av 350-400 hk hele året. Foto: FOTO: Stefan Warter/Porsche AG
Først publisert Sist oppdatert

Porsche 911 skulle i følge puristene være bakhjulsdrevet og med hekkmotor. Punktum. Men siden 911 Carrera 4 dukket opp i 1989 med firehjulsdrift som standard, har drift på alle fire vært en naturlig og stadig mer respektert del av 911-konseptet.

Godt hjulpet av den gamle rallykjempen Walter Röhrl som gjerne har vist frem Carrera 4 i sideveis prakt på ulike Porschearrangement opp gjennom årene.

Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos Porscheimportør Autozentrum Sport AS, kan bekrefte at Porsche 911 Carrera 4 er perfekt for Norge:

- For 2013 regner vi med at rundt 70 % av 911-salget vil være Carrera 4, forteller Stenbo.

Dermed regner Stenbo med at trykket rundt den nye 911 vil holde en god stund til:

- I år ser det ut til at vi selger 50 nye Porsche 911. Og med Carrera 4 på plass skal vi matche de tallene i 2013, avslutter han.

Et kvantesprang

Da vi kjørte den nye Porsche 911 Carrera i bakhjulsdrevet versjon høsten 2011, var vi ikke i tvil: Den nye modellen er et teknisk og kjøremessig kvantesprang.

Og Porsche vil ikke være dårligere med den nye 911 Carrera 4. Du finner de samme tekniske fremskrittene som i den bakhjulsdrevne versjonen: Lettvektskarosseri, nytt hjuloppheng, lenger akselavstand og ikke minst de samme motorene.

Standardversjonen har en 3,4-liters boksersekser med 350 hk, mens 4S-versjonen stiller med en 3,8-liter på 400 hk.

ÅPEN MULIGHET: Den nye Porsche 911 Carrera 4 kommer både som coupé- og cabrioletversjon.
ÅPEN MULIGHET: Den nye Porsche 911 Carrera 4 kommer både som coupé- og cabrioletversjon. Foto: FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Bredere over hekken

Modellen vises for publikum første gang på den internasjonale bilmessen i Paris i slutten av september. Der kommer Carrera 4 både med coupé- og cabrioletkarosseri.

I følge Porsche er den eneste forskjellen mellom Carrera og Carrera 4 det som spesifikt dreier seg om firehjulsdriften.

Den viktigste visuelle forskjellen er det bredere hekkpartiet. Hjulhusene er 22 mm bredere på hver side i Carrera 4. Det gir plass til bakdekk som er 10 mm bredere enn på vanlig Carrera.

Innvendig sørger et eget instrument for å holde deg oppdatert om hvordan motorkraften blir fordelt til de fire hjulene. Og det kan kanskje behøves når nysnøen legger seg på polert asfalt.

Nesten i 300

FULL PAKKE: Innvendig balanserer Porsche 911 på en perfekt linje mellom sportslighet og luksus.
FULL PAKKE: Innvendig balanserer Porsche 911 på en perfekt linje mellom sportslighet og luksus. Foto: FOTO: Porsche

For direkte kraftløs er den nye Porsche 911 Carrera 4 definitivt ikke. 0-100 km/t går på 4,5 sekunder med 350 hk i hekken (4,7 for cabriolet).

Og velger du Carrera 4S med 400 hk, får du enda litt mer trykk i ryggen. Da er 0-100 km/t unnagjort på henholdsvis 4,1 og 4,3 sekunder.

Ønsker du å strekke på hjulene på tysk Autobahn blir du heller ikke regnet for noen sinke. Om ikke toppfart på 285 km/t i standardversjon, 282 km/t i den takløse varianten er nok, gjør Carrera 4S 299 og 296 km/t.

Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som...
Pluss ikon
Jeg hørte lyder fra soverommet på hytta og stivnet helt da jeg så hva som foregikk

Dyr, men ikke dyr

Internasjonalt har Carrera 4-versjonen av den forrige modellen gjort det bra. Andelen av det totale 911-salget har vært på 34 %.

S eller ikke: Porsche Carrera 4S kan skilte med 400 hk, men mange vil nok synes standardversjonen med 350 hk klarer seg.
S eller ikke: Porsche Carrera 4S kan skilte med 400 hk, men mange vil nok synes standardversjonen med 350 hk klarer seg. Foto: FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Her i Norge starter prisene for Carrera 4 på snaut 1 350 000 kroner, mens Carrera 4S begynner på rundt 1 470 000,-. For cabrioletversjon må du legge på rundt 120 000 til.

Les også:

Quiz: Gjenkjenner du bilene fra siden?

Pris USA: 330 000 kroner - pris Norge: 1,8 millioner kroner

BREDERE: Større dekk får plass under et 22 mm bredere bakbarti på Carrera 4-versjonen.
BREDERE: Større dekk får plass under et 22 mm bredere bakbarti på Carrera 4-versjonen. Foto: FOTO: Stefan Warter/Porsche AG

Knallbra bruktbilkjøp for familien

Fem kule veteranbiler du har råd til