Bil koster:
Spar tusener på bilholdet
Bilhold koster. Her er tipsene som sparer deg for tusenvis av kroner.
Bil er dyrt. Men det finnes mange måter å redusere en god del av utgiftene du må påregne i et langvarig bilhold.
Her er noen sparetips:
Smart repair: Rimelige reparasjoner av kosmetiske skader - små bulker og lakkskader. I artikkelen om små bulker finner du også en oppdatert liste over verksted som tilbyr smart repair.
Anbud: Legg verkstedjobben ut på anbud og press ned prisen. Kjente nettsteder som tilbyr dette, er mittoppdrag.no, riksanbud.no og mittanbud.no.
Drivstoff: Fyll drivstoff på de riktige dagene. Følg med i ditt mikromarked en periode. Observasjoner viser at drivstoff som regel er billigst søndag kveld/mandag morgen, samt torsdag morgen og formiddag.
Eco Driving: Kjør smart og spar kroner. Kjør på høye gir, utnytt motorbrems ved nedgiring, observer og planlegg, prøv å unngå stans, hold avstand.
Service: Mange vet ikke at frittstående verksteder kan utføre service på nyere biler uten at garantien berøres. Men det kan de, og ofte er slike verksteder billigst.
Parker smart: Hver tredje bileier har i følge en Storebrand-undersøkelse opplevd å bulke i P-hus. Ofte har andre skylden, og i 8 av 10 tilfeller stikker de av fra ansvaret. Tenk på hvor du parkerer neste gang du er i et P-hus.
Følger du disse rådene kan du fort redusere utgiftene til ditt bilhold med flere titusen kroner i løpet av noen år.
Smart repair
Smart repair er på fremmarsj i Norge. Men fortsatt er denne spesielle metoden for å reparere typiske " parkeringshus-skader", som små bulker og riper i lakken, ukjent for mange. Smart repair er langt rimeligere enn tradisjonelle reparasjonsmetoder, og det er ikke uvanlig at kunder sparer opp til 70-80 prosent i forhold til priser hos et vanlig karosseriverksted.
Sverre Mørck, for eksempel, sparte nesten 20 000 kroner på å reparere bilen sin på et smart repair-verksted.
- Et merkeveksted takserte en parkeringsskade på Golfen min, som hadde en liten bulk og noen skraper på skjermen, til 23 850 kroner. Men et smart repair-firma gjorde jobben for 4500 kroner, forteller Mørck.
- Riktignok hadde merkeverkstedet i regnestykket sitt med en ny felg, noe som var unødvendig. Likevel var jo forskjellen enorm!
Årsaken til at smart repair-verkstedene kan holde så lave priser, er kort sagt at de jobber på en kostnadsbesparende måte, for eksempel ved at en lakkskade flekk-lakkeres i stedet for at hele delen demonteres og lakkeres. Bulkes rettes opp uten lakkering, ved bruk av blant annet spesialbygde rettespaker.
Man kan hevde at smart repair er en mindre grundig metode enn tradisjonelle reparasjonsmetoder, men for de aller fleste med kosmetiske skader på bilen vil likevel reparasjonen være god nok. Det har gått ett år siden Sverre Mørck fikk bilen fikset hos Bilkosmetikk i Oslo. Og han er fortsatt fornøyd.
- I et visst lys, og fra en spesiell vinkel, kan du ane en ørliten nærmest udefinerbar forskjell der det er lakkert. Men dette er helt bagatellmessig, og for de aller fleste mer enn godt nok - særlig når man kan spare så store summer, mener Mørck.
Stadig flere bilforhandlere kjøper smart repair-tjenester for bruktbilparken. Stenshagen Bil, for eksempel, benytter seg av firmaet Skadevekk i Oslo.
- Jobben er raskt gjort, resultatet blir bra, og prisen er jo vesentlig rimeligere enn ved vanlig reparasjon. Vi har så vidt jeg vet ikke fått klager fra kunder på disse reparasjonene, sier daglig leder Joachim Sommerseth hos Stenshagen Bil.
Smart repair er likevel et spesielt håndverk, og erfaringene med det varierer antakeligvis. Ikke alle som tilbyr denne metoden er like dyktige. En liten sjekk på nettforum eller andre steder kan derfor være på sin plass, før du eventuelt bestiller besiktigelse og reparasjon.
Vær også oppmerksom på at smart repair ikke egner til større bulker og lakkskader. Metoden egner seg heller ikke spesielt godt til å lakkere liggende flater (panser og tak). Men på den annen side vet vi at såkalte parkeringsskader på skjermer og dører florerer, og koster bileiere et utall millioner kroner årlig.
Drivstoff
Drivstoff er ikke den økonomisk viktigste faktoren i bilholdet. Men det kan være tusenlapper å spare, her også. Prisene varierer nemlig ofte med mer enn en krone literen gjennom uka. Som forbrukerrapporten skriver - vi har " lavpris-dager" på drivstoff i Norge. Mange har allerede lagt merke til at drivstoff-prisene er lavest søndag ettermiddag og kveld, samt mandag morgen. Så øker de igjen mandag formiddag.
- Folk har god tid til å sammenligne drivstoffpriser og handle andre ting på stasjonene i helgene. Derfor er konkurransen tøffest og prisene lavest da, mener Knut Hilmar Hansen i Statoil.
Men også torsdag formiddag har vist seg som en god dag å hamstre drivstoff på. Oppjusteringen mandag etterfølges nemlig av en gradvis nedjustering etter som konkurransekreftene virker utover i uka. Så økes prisene igjen torsdag, før de begynner å synke igjen frem mot påfølgende mandag.
Men uansett hva du har betalt for drivstoffet, er det enda mer å hente på måten du forbruker det på. Å kjøre etter Eco Driving-prinsippet gan gi betydelige besparelser, både for miljø og egen lommebok. Smidig kjøring med "egg under gasspedalen" reduserer forbruket kraftig i forhold til rykk og napp-kjøring med uhemmet bruk av gasspedal.
Også på flere andre områder kan du spare mye penger. Verkstedbesøk kan legges ut på anbud, inkludert service på nyere biler. Og ved å ha fokus på å redusere sjansen for å få skader på bilen - for eksempel ved å parkere smart i P-hus - kan du slippe unna potensielt store utgifter.
Les også:
Håpløse miljøspørsmål til teoriprøven?
Steinsprutskaden fikser du gratis
Denne saken ble første gang publisert 30/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.