Fleip eller fakta?
Spar 70 000 på en ny Golf
Ny aktør frister med grisebillige nye biler. Bilimportørene mener prisforskjellen er overdrevet, og at det er tryggere å handle hos dem.
"Spar 71 000", er blant de mange tilbudene Ferdinand-Motor lokker med. Det tilbudet gjelder for en ny Golf 1,4 TSI med DSG-kasse og Highline utstyrspakke.
Bergensbaserte Ferdinand-Motor er en av mange aktører som driver med såkalt parallell-import utenfor det etablerte importør-kontrollerte forhandlernettet, og har i flere år markert seg som formidler og forhandler av sportsbiler. Men nå er selskapet på banen med et system de hevder er nytt for gråmarkedet.
- Andre på dette markedet er formidlere. De hjelper til med å skaffe kunder biler fra utlandet, og står ikke selv som formell part i handelen. Vi er forhandler. Vi skaffer rabatterte biler direkte fra utenlandske bilforhandlere, men står selv med de forpliktelsene overfor kundene som er nedfelt i forbrukerkjøpsloven, sier daglig leder Gunnar Birkenfeldt.
Rabatt gir lav pris
Vi møter ham i en nystartet filial på Høvik i Bærum, der Ferdinand-Motor har etablert seg for å komme tettere på sine kunder fra Østlandet. Birkenfeldt presiserer der at prissammenligningene er i forhold til veiledende priser, og at salgskampanjer og andre ting kan gjøre disse forskjellene mindre.
- Og det er heller ikke alltid vi kan tilby billigere modeller enn hva kundene finner hos de vanlige forhandlerne. Men lav nettopris, gode rabatter, gunstig valutakurs og lave kostnader er årsaken til at vi kan tilby lave priser på utvalgte modeller. Vi handler bare på bestilling fra kunder, og til å hjelpe dem med å sette sammen og bestille en bil har vi en svært god bilkonfigurator på nettsiden vår, sier Birkenfeldt - en konfigurator som for øvrig er den samme som brukes av mer etablerte dinbilpartner.no.
- Hva med garantier, service og utstyrspakker?
- Vi tilbyr fem års garanti, vinterpakker, finansiering - alt som vanlige forhandlere tilbyr.
Birkenfeldt erkjenner at en slik type business faktisk hviler på at de store etablerte aktørene finnes, slik at kunder kan få se og oppleve bilene de kanskje senere bestiller via Ferdinand-Motors konfigurator.
- Og vi har allerede flere ganger opplevd at noen henter priser hos oss for å bruke dem til å prute ned prisen et annet sted. Slik er det bare.
Ferdinand-Motor håper på å selge noen hundre biler årlig, noe som er mye for en liten forhandler - men lite i forhold til totalmarkedet. Slik sett burde kanskje ikke de etablerte forhandlerne frykte dem?
Advarer
VW-importør Harald A. Møller AS har registrert Ferdinand-Motors nye satsing, og sier de har studert VW-modellene som tilbys.
- Generelt bør kundene sjekke at de sammenligner like biler med hensyn til utstyr og spesifikasjoner, da det også vil være ulike tilbud i de forskjellige markedene til enhver tid, sier informasjonssjef hos VW, Jan Erik Haugen.
Han påpeker også dette med fem års garanti og kaldstartspakker, men her hevder altså Ferdinand-Motor at dette er på plass på samme måte som for biler solgt gjennom importørkjeder.
Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening har denne kommentaren:
- Sammenligningen med veiledende listepriser er vanskelig, og gir ofte et feil bilde av de reelle prisforskjellene. Den sterke konkurransen i det norske nybilmarkedet sikrer at det til en hver tid går kampanjer som legger inn for eksempel innbytte, utstyr, lavrente og serviceavtaler som gjør at biler fra norske merkeforhandlere kommer konkurransemessig godt ut mot importbiler. Besparelsene er derfor i praksis mye lavere enn det gråimportørene hevder. Spørsmålet man må stille er om man ønsker å ta en eventuell mindre besparelse og gi avkall på den tryggheten som kommer fra en ansvarlig merkeorganisasjon.
Andresen mener også at det er forskjell på garantier.
- Å velge en garanti som produsenten står bak mener vi vil være det tryggeste. Ved kjøp hos norsk merkeforhandler nyter kunden også godt av forhandlerens og importørens såkalte goodwill-budsjett. Dette betyr at en autorisert forhandler, i samarbeid med importøren, vil kunne strekke seg langt i tvilstilfeller og ved eventuelle problemer som oppstår utover garantitiden.
Les også:
De beste og verste bilene siden 1997