Bilkrisen:
Som å ta tran
Kommentar: En, to – og kanskje alle tre – av de store amerikanske bilprodusentene står nå i akutt fare for å gå overende. Men vil vi egentlig savne dem?
Det finnes en håndfull ekte bilentusiaster i Norge som vil felle tårer dersom de amerikanske produsentene tvinges til å stenge dørene på nyåret. Også arbeidstakere i norske underavdelinger av de amerikanske selskapene risikerer å stå uten jobb.
Men helt ærlig - for 99 prosent av den norske befolkning er nyheten blitt fjern allerede i morgen.
I hvert fall helt til det eventuelt plutselig svir i egen lommebok. For tenk om langweekenden du har bestilt til bilbyene Detroit eller Chicago i februar må avlyses grunnet voldelige opptøyer?
Eller om garantien på din nye Saab eller Opel plutselig ikke gjelder lenger - det er ingen der til å betale regningen? Mer om det lenger nede i saken.
De langsiktige konsekvensene av eventuelle amerikanske bilkonkurser kan likevel være et gode. Med et lett filosofisk tilsnitt kan man tolke det som naturens måte å kurere den eskalerende forbruksfeberen som har ridd 2000-tallet hittil.
Med alle mulige forbehold selvsagt. Kreftene som er i sving, er så store at de kan svekke USA. Og dermed den globale maktbalansen.
Sjansene er derfor fortsatt til stede for at amerikanske politikere svelger noen kameler og redder bilindustrien likevel.
Hvis ikke? På kort sikt vil det skape uro og ubalanse i bilindustrien helt fra styrerommene i Toyota, via den enorme biltransportlogistikken rundt i verden, og ut til deg som skal kjøpe eller selge bil på AutoDB.
Noe vil bli dyrere, noe vil bli billigere (for eksempel bensinen og biler fra restlagerne til konkursselskapene), men det aller meste vil gå litt saktere.
Men allerede på mellomlang sikt - et år eller to fra nå - vil vi antagelig se tegn på at verden er blitt en sunnere og mer robust organisme. Salget vil dreie mot mer effektive biler, forbruket vil reguleres mot mindre unødvendig transport.
For om man kan skylde på at den globaliserte økonomien har lagt til rette for finanskrisen i verden, er det god grunn til å tro at de samme mekanismene - størrelse, hurtighet, fleksibilitet - også vil bidra til en hurtig løsning.
Riktignok skal verden kanskje bare produsere 80 % av normal mengde biler de neste par årene. Men det er fortsatt veldig mange. Og dersom GM, Chrysler eller Ford faller, så står det "gribber" fra hele verden klar til å plukke opp godbitene.
Hva godbitene er? Alle de lønnsomme og/eller høyteknologiske og framtidsrettede enkeltprosjektene som tross alt finnes hos gigantene. Ta Chevrolet Volt som eksempel.
Taperne er først og fremst amerikanske arbeidere og underleverandører som har satset ensrettet på å leve av den syke amerikanske bilindustrien.
Vinnere kan være resten av verden. Når bilindustrien ikke lenger er bøllet med av gjeldstyngede, vanstyrte giganter, da kan det åpne uventet raskt for nye, miljøvennlige og effektive teknologier.
Men i mellomtiden: Hva med Saab og Opel?
GM-konsernet har en rekke store merker. Det er likevel kun Opel og Saab som er av betydning på det europeiske og norske markedet. Heller ikke Chrysler har spesielt stor betydning i det norske markedet, med merkene Crysler, Dodge og Jeep.
Den tredje store som står i fare, Ford, skiller seg ut med for det første (tilsynelatende) å ikke være i fullt så akutt krise. Dessuten har Ford en friskere Europa-organisasjon med mindre tette bindinger mot hovedkvarteret.
Derfor er det i første rekke eiere av nyere Opel og Saab som bør følge situasjonen nøye.
Spørsmål nummer 1 er garantien. Svaret er at dersom GM forsvinner, vil i prinsippet ansvaret overføres til forhandleren du har kjøpt bilen av.
Problemet kan selvsagt være at forhandlere som lenge har solgt Opel og Saab kan være såpass svekket at også de må legge inn årene. Da stiller man svakere.
Spørsmål nummer 2 er bruktverdien. Dersom GM forsvinner, så vil den synke. Det er åpenbart at moderne biler uten et oppegående ettermarkedsapparat bak seg per definisjon vil være mindre verdt.
Hva skal du gjøre? Egentlig er det ikke så mye lurt man kan gjøre, annet enn å holde seg orientert om situasjonen, markedspriser og forhandlerapparat.
Du finner Forbrukerrådets tips her
Se også: Askeladden konkurs
Å bråselge bilen nå er neppe smart i et allerede tregt marked. Selv om Saab eller Opel måtte forsvinner, vil bilen etter all sannsynlighet fortsette å gå i mange år. Og i løpet av en viss tid vil situasjonen normalisere seg og løsninger finnes.
Å kjøpe ny Saab eller Opel akkurat nå er derimot potensielt risky business. For i likhet med finansmarkeder i store deler av verden falt børsen i Oslo kraftig etter at nyheten om den torpederte krisepakken ble kjent natt til fredag.
Og fallet kan grovt forenklet sies å være direkte relatert med forventet bruktpris på Opel og Saab i tiden framover.