BMW xDrive
Slik virker moderne firehjulsdrift
Det er ikke bare-bare å kjøre en 2,2 tonn stor SUV på sleipt underlag. Men BMW xDrive og andre permanente 4WD-systmer viser at moderne teknikk kan være til god hjelp.
- Ooooops, her var det glatt.
De tiendelene forhjulene leter tilsynelatende forgjeves etter grep virker endeløse og sender pulsen opp på Northug-nivå før du får grepet tilbake.
I svære luksus-SUV-er slåss du ikke bare mot Newtons lover. Den fysiske avstanden til underlaget og måten bilene skjermer føreren fra veibanens ubehageligheter forsterker inntrykket av å bli tatt på senga.
Og når en tung bil først bestemmer seg for å følge en annen kurs gjennom svingen, føles den omtrent like lettmanøvrert som Kielferga i Drøbaksundet.
Ny stor-SUV
Vi har blant annet testet nye BMW X5, Mercedes-Benz ML og nye Range Rover Sport i vinter. Og nye Jeep Grand Cherokee.
Den nye BMW X5 føles sportsligere og et par knepp mer kjørbar enn de andre når svingene blir krappe. Det er en tendens vi også har merket tidligere, blant annet da vi for et drøyt år siden kjørte BMX X3 mot Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK.
Og selv om også de andre prestisjemerkene har utmerkede veiegenskaper og 4WD-systemer, ligger kanskje litt av forskjellen i innfallsvinkelen BMW har til sitt xDrive-system.
Skal gi bedre veiegenskaper
Hjertet i BMW xDrive er fordelingsgirkassen. Her sitter det en flerplateclutch som sørger for å dosere rett mengde motorkraft mellom for- og bakhjul. Utgangspunktet er 40 % til forhjulene og 60 % til bakhjulene.
Krever kjøresituasjonen en annen fordeling, gjøres det ved å justere flerplateclutchen. Jo større trykk på denne, dess mer kraft går til forhjulene. Er clutchen helt åpen, går all kraft til bakhjulene. En elektrisk motor justerer lynraskt spenningen i clutchen. Fra helt åpen helt lukket skal det bare ta 0,1 sekund.
Den elektroniske styringsenheten i xDrive-systemet er knyttet sammen med ICM-enheten (Integrated Chassis Management). ICM er sjef og koordinator mellom de ulike dynamiske systemene i bilen og gjør at xDrive eksempelvis kommuniserer med DSC (dynamisk stabilitetskontroll) om hvordan man best takler den aktuelle kjøresituasjonen.
Her hentes det inn mengder av informasjon om bilens kjøredynamiske tilstand; eksempelvis fart, hjulhastigheter, hvordan ratt og gasspedal betjenes. Dermed skal systemet tolke hva det er føreren ønsker å oppnå og fordele kraften slik at resultatet blir best mulig.
Tolke understyring
Basert på disse parameterne skal xDrive være i stand til å tolke om bilen for eksempel er i ferd med å understyre (svingbuen blir videre) og overfører mer kraft til bakhjulene, helst før du som kjører merker noe som helst.
I en slik situasjon vil ICM-enheten samordne aktivitetene i xDrive med reaksjonene til DSC og bestemme hvilke justeringer som skal foretas, og om det skal skje samtidig eller i rekkefølge. Er bilen utstyrt med aktiv styring, vil også den tas med på "rådslagningen" i ICM-hjernen. Ifølge BMW er systemet i stand til å prosessere 90 000 instruksjoner i sekundet.
Et trinn videre
Vil du ta xDrive et skritt videre, kan du gå for den såkalte "Dynamic Performance Control". Systemet kan leveres med de adaptive chassispakkene Dymanic eller Professional og virker på bakakselen. Da blir kraften regulert sømløst mellom hvert bakhjul. BMW sier at styrepresisjonen og stabiliteten øker med denne løsningen, også i de tilfellene der føreren slipper gassen.
Solberg x4
De gangene vi har kjørt BMW xDrive modeller på snø- eller isbane, merker du at mekanikk, elektronikk og sensorikk fungerer som en Petter Solberg med fire armer og ben.
Alle har sett rallyførernes ballerinaaktige omgang med gass og brems, samtidig som de ratter bilen gjennom svingene med uvirkelig presisjon.
Men uansett hvor raskt det foregår, klarer ingen å venstrebremse på hvert enkelt hjul, fordele drivkrefter dit de skal, samtidig som man holder orden på driftvinkel eller motorens kraftutvikling.
Har klare begrensninger
Selv om du merker at systemene hjelper deg til å kjøre bedre på glatt vei, har de sine klare begrensninger. Er det ikke nok friksjon mot underlaget, seiler du hjelpeløst i vei. Men systemet gjør veien til brøytekanten mye lenger.
I luftfart snakker man om at piloter kan komme til å stole for mye på flyets systemer og dermed overse potensielle faresituasjoner. Det er liten tvil om at det samme kan være tilfelle i veitrafikken. Etter hvert får bilene vi kjører flere hjelpesystemer - alt fra parkeringsvarsling til automatiserte kjøresystemer.
Konsekvensen er langt mindre om du rygger på en portstolpe fordi du trodde på systemet, enn om du ender i fronten på en trailer fordi du stolte blindt på 4WD og stabilitetskontroll, men overså den glatte veibanen.
Nyt teknologien, men gjør det med respekt for kjøreforholdene.
Les også:
Hvordan er en superbil med 4x4 på glatta? Få svaret her
De 40 beste bilene med firehjulsdrift
Se hvilken 4x4-stasjonsvogn som er best