Flatt batteri og startvansker
Slik unngår du startvansker i kulda
Sjekk batteriet på bilen. Det kan spare deg for masse bryderi.

- Flatt batteri er den vanligste årsaken til at folk trenger starthjelp til bilen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver I NAF.
I vintersesongen 2010/2011 utførte NAF totalt 181 892 assistanser til sine medlemmer. Over 27 000 av utrykningene omhandlet flatt batteri.
Viking Redningstjeneste på sin side har rundt 120 000 assistanser i vintermånedene fra desember til mars.
- Flatt batteri og startvansker står for 34 prosent av alle assistanser i vintermånedene, forteller Ingvill Refsnes i Viking Redningstjeneste AS
Derfor tømmes batteriet
- Den vanligste årsaken til flatt batteri er selvforskylt. Man glemmer å slå av kupelyset, for eksempel, sier Engebretsen.
- Det man da skal være oppmerksom på er at dynamoen på bilen aldri greier å lade batteriet 100 prosent igjen. Det betyr at dersom du fikk stans med bilen i sommer på grunn av flatt batteri, så møter du kulda med et batteri med begrenset kapasitet. Og kulde svekker batteriet, forteller Engebretsen.
Husk også batterier er selvutladende. Står bilen din mye i ro, så påvirker det selvutladingen. Mye småkjøring i kulda - i kombinasjon med varmeapparater på full guffe, varme i seter, DVD-spillere og andre installasjoner som trekker strøm, hjelper heller ikke på batterikapasiteten.
- Ta derfor en vedlikeholdslading av batteriet med en batterilader, hvis du har det, eller oppsøk et verksted. Da reduserer du sjansene for å ende langs veikanten med flatt batteri i kulda, sier NAF-eksperten.
Vask batteriet
Kulde og snø er ensbetydende med salting av veiene. Bra for veifestet, men ikke for bil og batteri.
- Veisaltet er noe herk for bilen. Salt binder og er strømførende. Det forsterker selvutladningen av batteriet, sier Engebretsen som anbefaler av skikkelig vask av batteriet med jevne mellomrom
- Ta en bøtte med lunkent såpevann, en børste eller svamp og vask batteriet. Det er ikke farlig, du får ikke strøm i deg. Skyll batteriet med rent vann etterpå, sier Engebretsen.
Dette kan du gjøre for å vedlikeholde batteriet:

1. Vedlikeholdslading.
Dette gjør du hjemme med en hjemmelader - som er en god investering - eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.
2. Sjekk lading på bilen
Oppsøk NAF eller bilverksted for å måle om dynamoen lader godt nok - i Nordiske forhold bør ladingen være min. 14,4 Volt. Det er særlig smart å få sjekket dette hvis man har en bil som er noen år gammel.
3. Renhold
Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå, (til info; det finnes ingen fare for å få strøm i seg ved denne handlingen). På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm. Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm.
4. Sjekk kontakter
Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast.
5. Nivå på batterivæske
På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.
6 Gammelt batteri
Er batteriet fem-syv år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter, hvis bilen ikke brukes daglig. Kontroller ladespenningen på et bilverksted eller hos NAF.
Les også
Vinterbiler: 14 supre bruktbiler med 4x4