Slik tegner du drømmebilen

Helt fra vi er småbarn tegner vi biler. De litt større kan bruke de profesjonelle designernes arbeidsmetoder for å tegne sine drømmebiler. Slik går du frem.

Først tegner jeg løst inn hjul og hovedlinjer på bilen, for å sette perspektivet. Jeg overdriver gjerne perspektivet litt, og forsøker å finne en vinkel som viser mye av designen. Samtidig vil man gjerne ha en viss dramatikk i perspektivet, for å få det til å se interessant ut.
Jeg tegner videre med verithinblyanter. Man kan gjerne gå litt kraftigere til verks på det området på bilen som er nærmest, og heller bare antyde hva som skjer på områdene lengst bort. På denne måten behøver man ikke tegne ut alt i minste detalj, og sparer tid. Se for eksempel på det bakerste hjulet mot framhjulet. Etter hvert bruker jeg også Prismacolor-blyanten, for å gi litt mer punch i linjene, og få nok kontrast. Jeg passer alltid på å veksle linjetykkelsen slik at det ikke blir like tykt over alt. Det gir ekstra liv i tegningen.
Nå er det tid for å legge marker på tegningen, for ytterligere å beskrive formen. På denne tegningen skal jeg legge en gråskala for å gjøre det enkelt, og fordi at hovedpoenget med denne skissen er å beskrive formen. Her bruker jeg en C1 refill fra Copic, og drypper blekk på tegningen og drar det utover med fingeren, for å fylle ut bilen med en basefarge. Her er det bare å kjøre på; det er ikke så farlig om man er nøye, og dette gir også en fin struktur og et spill i tegningen som gir et mer skisseaktig preg. Jeg forsøker alltid å minne meg selv på at det bare er en skisse jeg jobber med, og ikke bli stresset av at jeg kan gjøre feil.
Etter at basen er lagt med refillflasken og fingeren, begynner jeg med tusjene. Jeg starter alltid med de lyseste valørene i gråskalaen, og jobber meg ned mot de mørkere valørene. Steg for steg modellerer jeg fram skulpturer og former på bilen. Jeg forsøker å tenke tre hovedvalører; Lyst, mellom og mørkt, der lyst er den basen vi la med refillflasken i begynnelsen. Her pleier jeg også å dra på litt ekstra på de delene av bilen som er nærmest, for å gi ekstra dynamikk i skissen. De delene som er lengst bort, kan man bare gi litt tusj for å antyde formen.
Etter at formene er beskrevet, gjenstår det å tegne ut detaljer som lykter, felger og grill. I denne fasen kan jeg også finne på å legge inn en detalj med farge for å gi ekstra liv til skissen. I dette tilfellet er det oransje på blinklys. Når jeg gjør dette, passer jeg på at det ikke blir for mye. 3-4 detaljer fordelt rundt på bilen hjelper øyet å ”vandre” rundt på skissen. Her har jeg også så vidt antydet interiøret. Med hvit fargeblyant henter jeg opp enkelte områder som er litt for mørke. Helt til slutt bruker jeg hvit gouache – en vannbasert maling på tube til å legge highlights på skissen. Dette er tenkte punkter der solen reflekteres av hjørner på formen. Jeg passer på å ikke overdrive dette, da det ofte kan se merkelig ut. Husk å signere tegningen til slutt. Man kan også skanne den inn og justere på den i Photoshop hvis man føler det behøves, men jeg sier meg ferdig med skissen etter dette.
I dag er det ganske vanlig å fargelegge skissene på data. Dette er en rask og tidsbesparende metode siden man kan jobbe med layers og undo. Dette gjør at man kan prøve seg fram uten å ødelegge skissen om det skulle gå galt. I dette tilfellet har jeg skannet inn en skisse gjort med verithin svart fargeblyant, og jobbet videre med den i Corel Painter. Photoshop er også vanlig å bruke til dette. For å jobbe på denne måten forutsetter det at man har et digitalt tegnebrett. Jeg har brukt en A4 Wacom Intous på denne skissen. Metoden ganske lik den jeg bruker når jeg jobber med markers. Først legger jeg en mellomvalør over hele arket. Deretter lager jeg nye lag som jeg legger henholdsvis lysere og mørkere valører på, for å beskrive formen på bilen. Uttrykket på skissen blir litt annerledes enn når man jobber med markers. Det kan ofte bli litt mer klinisk. Jeg synes personlig at marker skisser ofte har litt mer sjel og tekstur men jeg bruker vel så ofte data for å fargelegge skissen pga. at jeg synes det er mer effektivt. Det kan være lettere å få til refleksjoner og highlights når man legger farge i datamaskinen i stedet for med markers. Mange jobber veldig nøyaktig med paths og selections for å gjøre illustrasjoner som nesten er fotorealistiske, men jeg foretrekker å jobbe litt mer fritt, for å beholde skissepreget og spare tid.
Publisert Sist oppdatert

Barn fødes med blanke ark og fargestifter, og snart tar de dem også i bruk. Først med primitive og proporsjonsløse streker, senere med litt mer stil og realisme. Men for de aller fleste er likevel de profesjonelle bildesignernes rålekre skisser uoppnåelige. Eller kanskje ikke?

Dan Sevaldson er utdannet industridesigner, og jobber for Hareide Designmill i Göteborg. Nordmannen har lang erfaring med å tegne bilskisser.

- Det første du må tenke på, er å ha riktig utstyr. Kopipapir er billig og perfekt å tegne på for såkalte thumbnail-skisser. Med "thumbnail-skisser" menes små skisser, som lages raskt, og uten særlig mange detaljer.

- Jeg starter alltid med å lage mange små skisser for å utforske ideer, proporsjoner og design. Thumbnails kan være alt fra størrelsen på tommelfingerneglen din til størrelsen på en mobiltelefon.

UTSTYR Vanlig A4 kopipapir Copic skisseblokk (A3 eller A4) Kulepenn (gjerne Bic Krystall) Svarte fargeblyanter, Prismacolor og Verithin Markere og tusjer Hvit Prismacolor fargeblyant Hvit gouachemaling og tynn pensel

Kulepenn for "thumbnails"

Det er gjerne sånn at det går raskere jo mindre skissene er, så dette er en veldig effektiv måte å starte på. Det er også avslappende å vite at det ikke gjør noe om det ikke blir helt perfekt på dette stadiet, sier Sevaldson.

Når Sevaldson lager sine "thumbnails", bruker han helt enkelt en kulepenn - gjerne en rimelig Bicpenn, fordi de ikke kladder.

- Kulepenn er et genialt tegneinstrument. Man kan variere trykket på den, og lage kraftige streker eller svake linjer som så vidt synes. Og så slipper man å spisse den, noe du jo må gjøre med blyanter.

Slik designer du din egen T-skjorte

Etter at Dan Sevaldson har drodlet seg fram til et utkast, skifter han fokus og utstyr. Kopipapiret skiftes ut med en skisseblokk som er tilpasset bruk av tusj, og som har spesialpapir som gjør at blekket fra tusjen ikke trenger gjennom og "blør" utover.

Billigpennen byttes ut med blyanter og tusjer kalt markere. Markere er høykvalitetstusjer som er laget for profesjonelle illustratører. De er ganske dyre, men er nødvendige for å få et bra resultat.

I dette tilfellet bruker Sevaldson tusjer fra merket Copic, men bruker ellers også mye AD markers.

- Jeg har også tre refill-flasker til tusjene, og disse matcher fargene på tusjene jeg har valgt ut. Tusjen må nemlig alltid være fuktig, så når man merker at den er tørr, fyller man på fra en refill-flaske som passer. Jeg pleier også å bruke blekket rett på tegningen for raskt å fargelegge store felt som vil ta veldig lang tid å fylle inn med tusjene.

Blyant på kulepennskissen

Du kan få tusjer i flere hundre forskjellige farger, men Sevaldson bruker bare 4-5 gråtoner i vårt eksempel. Dette for å gjøre det enkelt og håndterlig.

- Husk også på at hvis man legger tusj på en kulepennskisse, vil man ofte oppleve at kulepennstreken renner utover i fuktigheten fra tusjen, og at skissen derfor blir ødelagt, advarer Sevaldson.

Tegnebrett for nybegynnere

Og anbefaler derfor at du på dette stadiet bruker blyant, siden streken fra den ikke blir dratt utover av spriten i tusjene. Selv bruker Sevaldson svarte fargeblyanter med to ulike kvaliteter.

- Verithin er en hard type som holder seg skarp lenge, mens Prismacolor er mykere og passer til å legge på mørkere og tykkere streker. Blyantene må holdes skarpe hele tiden, og jeg foretrekker å ha 5-6 ferdig spisset, slik at jeg slipper å spisse dem hele tiden. Jeg setter bare noen få streker med hver blyant før jeg legger den til side for å spisses. Elektrisk blyantspisser er en fantastisk oppfinnelse!, smiler han.

Basert på en av thumbnail-skissene går Sevaldson så opp i størrelse for å lage den ferdige skissen. Han foretrekker A3 som størrelse på papiret til denne delen av skisseprosessen. Og for Vi Menn Bil har han laget en skisse på en tøff, litt futuristisk GT.

DAN SEVALDSON

Dan Martin Fjørde Sevaldson er født i 1975, og var i 2002 ferdig utdannet industridesigner ved Arkitektur- og Designhøyskolen i Oslo. Han har arbeidserfaring fra Telenor og Abry Design i Norge, og fra Lego i Danmark. I 2006 begynte han i Einar Johan Hareides designstudio-filial i Göteborg.

Les også:

Dan Sevaldson

Heng en Bentley på veggen

Fremtidens norske designere

Design din egen Louis Vuitton-veske

Tegne en tegning