Bilpleie

Forbered bilens ytre på en lang og kald vinter

Slik gjør du bilens ytre klar for vinter og høst, med smart egeninnsats.

VASKETID: Høst- og vintertid utsettes lakken for mye på kjenning. Du gjør det lettere for bilen med litt forberedelse. FOTO: Terje Haugen
VASKETID: Høst- og vintertid utsettes lakken for mye på kjenning. Du gjør det lettere for bilen med litt forberedelse. FOTO: Terje Haugen
Først publisert Sist oppdatert

Budsjett

Budsjettet totalt for såpe, avfetting, lakkrens, kombi-polish og voks, håndkle, poleringsduker og påføringsvamper kom på cirka 1000 kroner hos Meguiar`s. Prisbildet endres ikke radikalt om du velger andre produsenter

Detailing

Alle punktene i denne guiden kan utvides til det ekstreme. I engelsk språkdrakt går dette gjerne under navnet Detailing, hvor formålet er å få bilen til å se helt strøken ut på alle bauger og kanter. Er du spesielt opptatt av temaet kan du trygt oppsøke for eksempel www.detailersclub.no. Men en liten advarsel hører med: Det er fort gjort å bli hekta, og lommeboka kan støvsuges i rekordfart.

Om ikke lenge står dekkskifte for tur. Da passer det fint med en ytre høst- og vinterklargjøring av bilen også. Og om du vil legge lista litt høyere enn standardvasken, så kan du lese videre.

Vi opererer med et budsjett på maks 1000 kroner til produkter og toppen to til tre timer til disposisjon i tillegg til dekkskiftejobben. Det vil også si vanlig vaskebøtter, en vanlig hageslange og ingen poleringsmaskiner, samt noen relevante tekstiler.

Utgangspunktet vårt er rett og slett å se på hvordan du raskest forbereder bilen på en lang og kald vinter, uten at det tipper helt over på entusiastens domene - samtidig som finishen blir god nok.

Vinteren sliter på bilen

Ingen årstid sliter mer på bilen enn vinterhalvåret. Store temperatursvingninger, salt på veiene og børsting av bilen med snøkost, bidrar til sammen til at lakken på bilen får ganske røff behandling.

- For å beskytte lakken så godt som mulig gjennom vinteren er det viktig at man har gjort en god jobb på høsten for å beskytte lakken best mulig for de utfordringene den står overfor, sier salgs- og markedssjef Birger Stuve hos Panvulk, som representant for Meguiar`s her til lands. Merket er USAs største merkevare for bilpleiemidler,

Her er det viktig å være klar over at mange andre produsenter av bilpleiemidler anbefaler en lignende fremgangsmåte, bare under litt andre navn og med litt andre produktkombinasjoner.

Han forteller at moderne bilvaskemaskiner etter hvert blitt svært gode og vasker bilene både skånsomt og uten å etterlate seg riper, så lenge børstene er rene og godt vedlikeholdt.

Bilen blir ren men svært få bilvaskemaskiner er i stand til å rense, polere og påføre beskyttende voks på lakken, på en tilfredsstillende måte. Her trengs det rett og slett litt godt gammeldags manuelt arbeid.

- Et godt råd er å vaske, polere og vokse bilen i forbindelse med hjulskift, hver høst og vår. Da er du klar for neste sesong.

Fem trinn

Før du starter er det smart å ta av seg ringer og klokker så unngår du å lage riper i lakken. Bruk gjerne et stort forkle så slipper du at klærne dine kommer i kontakt med bilen. Det beste er å vaske bilen i skyggen. Da får du best resultat. Alle produktene du trenger til de forskjellige trinnene koster fra kr 100 - 200 pr stk. Dette kan kanskje virke dyrt, men brukt på riktig måte er de som regel svært drøye og varer lenge. Husk bare å sette produktene inne etter bruk, ikke alle tåler frosten.

Vi brukte til sist 2-3 timer til jobben med en stor familiebil fra 2008, før resultatet ble bra der og da. Etter 1 200 km på telleren ble siste trinnet (vedlikehold) også utført igjen med greit resultat, før en liten vask.

VASK: Etter avfettingen er det håndvask som gjelder. FOTO: Terje Haugen
VASK: Etter avfettingen er det håndvask som gjelder. FOTO: Terje Haugen Foto: Terje Haugen
MÅ VASKES: Det ser rent ut etter avfetting, men vannet legger seg i flak. Lakken trenger derfor beskyttelse. FOTO: Terje Haugen
MÅ VASKES: Det ser rent ut etter avfetting, men vannet legger seg i flak. Lakken trenger derfor beskyttelse. FOTO: Terje Haugen
SLIK: At vannet perler av indikerer god vask med riktig produkt. FOTO: Terje Haugen
SLIK: At vannet perler av indikerer god vask med riktig produkt. FOTO: Terje Haugen

Trinn 1: Vask

MER TØRK: Mikrofiberkluten bruker du til å tørke av de ulike produktene med. FOTO: Terje Haugen
MER TØRK: Mikrofiberkluten bruker du til å tørke av de ulike produktene med. FOTO: Terje Haugen

Det første du gjør er å vaske bilen med en god bilshampo. Ikke bruk Zalo eller andre produkter du finner i kjøkkenbenken. Husk at en bilshampo er spesielt utviklet for vask av bil på samme måten som Zalo er spesielt utviklet for å ta seg av oppvasken.

Det er ikke nødvendig med høytrykkspyler. En hageslange med godt trykk gjør samme nytten. Spyl bilen godt for å få bort løs skitt. Start deretter å vaske bilen for hånd, ovenfra og ned.

Det beste for lakken er at du bruker en vaskevott i tykk microfiber. Denne samler skitten inne i microfiberet og er mer skånsom mot lakken enn den tradisjonelle bilsvampen.

Bruk to bøtter med vann. Den ene er til såpevann og den andre er til skylling av vaskevotten. På denne måten har du alltid ren vaskevott og reduserer faren for riper i lakken. Når en begrenset del av bilen er vasket for hånd skyller du godt med hageslangen. Arbeid deg systematisk rundt bilen til alle flater er vasket og skyllet.

Bilen tørker du med best resultat ved hjelp av et 100 prosent frottè bomullshåndkle eller håndkle i microfiber. Dette er mer skånsomt og har betydelig bedre absorberingsevne enn det tradisjonelle pusseskinnet som mange har sverget til i alle år.

Dette er oppskriften på en skikkelig håndvask og vil i de fleste tilfeller gi deg et betydelig bedre resultat enn de fleste bilvaskemaskiner.

Trinn 2: Lakkrens

DOBBEL: Om du ikke har spesialbøtte, bruker du alltid to bøtter til bilvasken. En til såpevannet, den andre til å skylle med. FOTO: Terje Haugen
DOBBEL: Om du ikke har spesialbøtte, bruker du alltid to bøtter til bilvasken. En til såpevannet, den andre til å skylle med. FOTO: Terje Haugen

Det finnes to typer "lakkdefekter". Den ene er defekter som ligger på lakkens overflate. Den andre er defekter som sitter dypere nede i lakken.

SMØRING: Før du bruker clay, bør det brukes smøremiddel. Dette følger som regel med. FOTO: Terje Haugen
SMØRING: Før du bruker clay, bør det brukes smøremiddel. Dette følger som regel med. FOTO: Terje Haugen
PÅFØRING: Clayen varmes opp i hånda, før du stryker den lett over lakken. FOTO: Terje Haugen
PÅFØRING: Clayen varmes opp i hånda, før du stryker den lett over lakken. FOTO: Terje Haugen

Hvis du stryker hånden over lakken vil du noen ganger kunne kjenne ujevnheter og "nupper" i lakkens overflate. Dette er urenheter som vi ofte finner langt nede på bilen, f.eks på dører, skjermer og kanaler.

Disse urenhetene kan være svært gjenstridige å bli kvitt med en vanlig lakkrens og du må kanskje bruke et spesialprodukt som Quick Clay. Dette er en type leire som du stryker over lakken og som fjerner urenhetene uten å lage riper.

Meget enkel å bruke for oss noviser, med overbevisende resultat.

Lakken på bilen er som huden din. Den trenger pleie. I lakkens overflate er det porer som over tid tar til seg forurensning og andre små partikler.

For å få en glatt og helt ren lakkoverflate bør man bruke en god lakkrens. Dette er et kjemisk renseprodukt som du påfører på et lite område av bilen.

Lakkrensen skal ikke tørke inn men fjernes mens den fortsatt er fuktig. Jobb deg rundt hele bilen og sørg for at alle flater har blitt renset.

Har du synlige riper i lakken finnes det en rekke spesialprodukter som kan gjøre ripene betydelig mindre synlige og i noen tilfeller fjerne dem helt hvis de ikke trenger for dypt ned i lakken.

Trinn 3: Polish

Når du føler at lakken er renset, fri for nupper og så ren som det er mulig å få den, er du klar for neste trinn, nemlig polish.

SPOR: Clayen fanger opp alt du ikke får med i avfettingen. Meget enkel å bruke for hånd. FOTO: Terje Haugen
SPOR: Clayen fanger opp alt du ikke får med i avfettingen. Meget enkel å bruke for hånd. FOTO: Terje Haugen
INGEN NUPPER: Etter at clayen har gjort jobben, er overflaten helt uten motstand eller nupper. FOTO: Terje Haugen
INGEN NUPPER: Etter at clayen har gjort jobben, er overflaten helt uten motstand eller nupper. FOTO: Terje Haugen

Dette er kanskje det morsomste trinnet for her ser du virkelig resultater av innsatsen din. En polering av lakken kan sammenlignes med å bruke balsam på håret.

Det du gjør er å tilføre lakken næring og glans. Bruker du en poleringsmaskin til denne delen av jobben vil resultatet bli enda bedre enn ved manuell polering, men i vårt tilfelle ble alt gjort for hånd.

Trinn 4: Voks/beskyttelse

Når du til slutt legger på et lag med voks bidrar dette til å beskytte lakken mot partikler og forurensning, samt bevare glansen i lakken.

Bruk produkter fra anerkjente leverandører. Som med så mange andre produkter får man gjerne det man betaler for.

HÅND: En god påføringssvamp trenger ikke store mengder for at den skal fordele godt. FOTO: Terje Haugen
HÅND: En god påføringssvamp trenger ikke store mengder for at den skal fordele godt. FOTO: Terje Haugen

Har du en ny flott bil med skinnende lakk er det dumt å spare 100 kroner på et billigprodukt som ikke gir lakken den beskyttelsen den fortjener.

TØRK: En skikkelig klut til å tørke av er halv jobben. Denne erstatter pusseskinnet. FOTO: Terje Haugen
TØRK: En skikkelig klut til å tørke av er halv jobben. Denne erstatter pusseskinnet. FOTO: Terje Haugen

Ved å påføre en god voks over hele bilen har du glede av jobben du har gjort mye lengre og bilen blir lettere å holde ren i månedene som kommer.

Polering og voksing kan også gjøres i en operasjon med kombinasjonsprodukter. Da sparer du tid og penger og resultatet blir mer enn bra nok for hverdagsbilisten.

Trinn 5: Vedlikehold

Vinteren er lang og selv om du har gjort et skikkelig stykke arbeid på høsten må jobben vedlikeholdes gjennom vinteren.

Dette kan du enkelt gjøre ved hjelp av en flaske voks som du sprayer på og tørker av, etter at du har vasket bilen. Denne gir lakken en beskyttende hinne og forsterker glansen.