Prøvekjøring: BMW 3-serie
Slik er nye BMW 320d
Vi har prøvekjørt den.
Sjette generasjon BMW 3-serie oppleves som en svært dynamisk sportssedan, med god komfort og klassisk BMW-design.
Den kommer hit i januar. Og BMW-fansen vil neppe bli skuffet. Sjette generasjon av 3-serie leverer nemlig varene og vel så det!
Når motorjournalister inviteres på prøvekjøringer av nye modeller, vet vi aldri hvilket opplegg som møter oss. I verste fall foregår store deler av kjøringen i kø gjennom byer, og det hender vi lurer på om det er noe produsenten ønsker å holde skjult for oss.
Ikke så med BMW. De har åpenbart ingenting å skjule, men tvert i mot mye å ville vise oss, når det inviteres på prøvekjøring av nye 3-serie. Derfor er kjøringen lagt til milevis med fantastiske fjellveier i Montserrat utenfor Barcelona. Og krones med syv runder på Formel 1-banen Circuit de Catalunya.
Vi får lagt fingrene på to modeller. En 320d med en velkjent dieselmotor som leverer 184 hk (her vil også den såkalte Belgia-versjonen med 163 hk bli tatt inn, men forskjellene er ikke veldig store - og dreiemomentet er det samme), samt 328i som har fått den nær ikoniske rekkesekseren skiftet ut med en ny turbomatet firesylindret toliters Twin Turbo-motor som yter 246 hk.
Eco eller sportslig
Begge bilene leverer til de grader, for den som er opptatt av kjøreglede. Vi tror ikke mange vil savne rekkesekseren, for å si det sånn. Dessuten får blodfansen viljen sin med 335i, som fortsatt skal ha rekkesekser (306 hk).
Du sitter godt, styringen er presis og gassresponsen er kjapp. På begge modellene hadde vi BMWs nye åttetrinns automatiske girkasse i sportsversjon med girhendler på rattet, mens sekstrinns manuell er standard. Automatkassen koster cirka 20 000 kroner ekstra (25 000 i sportsversjon), og er noe du absolutt bør vurdere.
Opp- og nedgiringene gikk raskt og presist, og det var en sann fryd å skvette opp og ned langs Montserrat-fjellet. Dette er i sannhet en sportssedan!
Men 3-serie er også en svært komfortabel bil, og nå har Pirelli etter alt å dømme fått skikk på sine run flat-dekk som kommer som standard på BMW. I hvert fall fungerte de ypperlig i Barcelona-regionen, men det skal sies at veiene der er av en helt annen standard enn her i Norge.
Graden av bilens sportslighet endres gjennom innstillinger av gassrespons, motorstyring, styring og innstillingene av de elektroniske støttehjulene. Dette gjøres gjennom systemet Driving Experience Control, som er standard (det samme er Start/Stopp). Der kan du velge mellom Eco Mode, der du kan se hvor mye du har "spart" ved å kjøre øko-vennlig. Eller du kan velge innstillingene Comfort, Sport eller Sport+.
Vi testet samtlige innstillinger grundig, og det er svært så lett å merke forskjellene fra forbruksvennlige Eco Mode, der alt nærmest av seg selv går silkemykt og forsiktig, til Sport+, der flesteparten av de elektroniske støttehjulene er skrudd av og alt er innstilt på "kjapt".
Selvsagt er 328i en langt mer dynamisk og rask bil enn 320d. Men sistnevnte motor imponerer fortsatt, og kommer jo til å bli storselgeren i Norge - men altså i 163 hk-versjon. Da, hevder BMW, er forbruket på usle 0,41 l/mil, og utslippet av CO2 er på 109 g/km.
Det er ikke så lenge siden "109 g/km" betydde 62 hk, som en av BMW-sjefene påpekte. I dag får du hundre til.
Utstyrspakker
Også BMW satser nå på utstyrspakker. Der nye 1-serie gir deg valget mellom Urban Line og Sport Line i tillegg til standard oppsett, kan du med nye 3-serie velge mellom tre utstyrspakker - Modern Line, Luxury Line og Sport Line. M-Sport kommer først i juli neste år.
Hver av de tre pakkene har sin egen vri på interiøret og materialvalget der. Også eksteriørmessig kan du se forskjell på de tre versjonene - særlig i fronten, med designforskjeller i grill og støtfanger.
Vår 328i var i Sport Line-versjon, med sportsdesign på instrumentene, røde sømmer i skinnet, dashbord-detaljer i børstet aluminium og lister i rødfarget aluminium. Samt så mye annet stæsj, at den nok ville ha kostet over 700 000 kroner i Norge.
320d-bilen var i Modern Line-versjon, med et pent, men noe mindre spektakulært interiørdesign.
Det leveres også ut forskjellige typer nøkler til forskjellige utstyrspakker. Så nå kan kjenneren se hvilken versjon en BMW-eier har, bare ved å se på bilnøklene.
Som vanlig er godteripakken voluminøs, fristende og dyr hos BMW. Våre testbiler hadde en haug av dette; hva vi kanskje merket oss mest var det nyttige head up-displayet som gir viktig nøkkelinformasjon direkte på frontruten. Såfremt du ikke har på deg polaroidbriller!
Artig er det jo også å kunne åpne bagasjeromslokket automatisk ved å veive foten innunder støtfangeren, der en sensor registrerer og utfører ønsket. Kjekt å ha når du står der med 17 handleposer i hendene.
Ellers kan du få kameraer rundt baut, og holde et fish eye-øye med dine omgivelser. Ryggekameraet er for øvrig greit nok, men ikke på langt nær så bra som det du finner i nye Mercedes-Benz B-klasse.
En god del sikkerhetsrelatert utstyr befinner seg også i godteripakken, så som filskiftevarsling og fotgjengerbeskyttelse (små eksplosiver blåser opp panseret, slik at en påkjørt fotgjenger lander noe mykere).
Og selvsagt byr 3-serie på full pakke når det gjelder trådløs interaksjon, og eventuell ønsket kontakt med sosiale medier som Facebook og Twitter.
Design
Nye 3-serie har vokst i størrelse, men gått ned 40 kilo i vekt. Den økte plassen kommer primært baksetepassasjerene til gode. Bilen virker både kompakt og romslig, og du skal være rimelig lang i bena for ikke å ha det komfortabelt i baksetene.
Som opsjon kan du få delte og nedfellbare bakseterygger, noe som gjør dette til en rimelig praktisk bil, også. Og ski etc. kan du tre gjennom i midten bak.
Som vanlig har ikke BMW foretatt noen dramatiske designendringer. Men som vanlig er det heller ingen problemer å se at dette er en ny generasjon. Den virker betydelig slankere og mer elegant enn forgjengeren, og skal vi dra frem en enkeltdetalj det er gjort store endringer med, må det være de flate frontlyktene, som nå strekker seg helt bort til nyregrillen.
Alt i alt finner vi eksteriørdesignen vellykket. 3-serie er etter vår mening en langt penere bil enn for eksempel 1-serie og X1. Legg spesielt merke til de to overlappende linjene som er tegnet langs siden, og som skal inngi følelsen av fart. På samme måte som tegneserie-tegnere legger inn "fartslinjer" rundt og bak figurer som beveger seg hurtig.
Interiøret er også i velkjent BMW-stil, bare fornyet. Fortsatt er cockpit-følelsen bak rattet sterk; bare se hvordan girspaken er "vridd" mot føreren. Materialet som er brukt oppleves som premium og forseggjort, og BMW er i dag flinke til å legge inn praktiske detaljer som koppholdere og rom til småting.
Multimediaskjermen synes vi ikke er så flott som den integrerte versjonen du blant annet finner i X1. Grunnen til at den ser slik ut, er at den skal minne om en flatskjerm-TV.
CO2
Ingen bilprodusent kan slippe nye modeller i dag, uten å ha fokus på forbruk og utslipp av CO2. Og BMW er allerede godt kjent for å kombinere økte ytelser med lavere forbruk.
Fra gammelt av er vi vant til at automatiske girkasse medfører økt forbruk/utslipp. Men i følge BMW gjelder ikke dette deres nye åttetrinns-kasse, som stort sett medfører det samme forbruket som sekstrinns manuell girkasse. Eller sågar lavere!
Ellers ivaretas miljøhensynene blant annet av Start/Stopp-funksjonen og Eco Mode, med alle sine forbruksbesparende oppfordringer på et display under speedometeret. Men som alltid primært av deg selv og din egen kjøring.
320i, 318d og 316d kommer våren 2012. Det gjør også en ActiveHybrid-versjon.
320d (163 hk) |
320d (184 hk) |
328i |
|
Motor |
R4/1995 ccm |
R4/1995 ccm |
R4/1997 ccm |
Effekt |
163 hk |
184 hk |
245 hk |
Dreiemoment |
380 Nm |
380 Nm |
350 Nm |
0-100 km/t |
8,0 sek. |
7,5 sek. |
5,9 sek. |
Toppfart |
230 km/t |
235 km/t |
250 km/t |
Forbruk, miks |
0,41 l/mil |
0,45 l/mil |
0,64 l/mil |
CO2-utslipp |
109 g/km |
119 g/km |
149 g/km |
Vekt |
1415 kg |
1420 kg |
1430 kg |
L/B/H (mm) |
4624/1811/1416 |
- |
- |
Bagasjerom |
480 liter |
- |
- |
Pris fra |
379 900 kroner |
399 900 kroner |
550 300 kroner |