Mazda MX-5
Slik er den nye takløs-favoritten
Akkurat idet sommeren er over, avduker Mazda sin nye roadster.
Mazda MX-5 er produsert i nærmere én million eksemplarer siden den ble lansert for 25 år siden. Dermed er den den bestselgende toseters sportsbilen gjennom tidene.
Nå er fjerde generasjon av den moderne klassikeren avduket. Den følger samme oppskrift som forgjengerne: Bilen er lett og liten, noe som er en god oppskrift på fartsfølelse og levende kjøreegenskaper.
Ifølge Mazdas foreløpig sparsomme informasjon om den nye MX-5, skal den være 100 kg lettere enn forgjengeren (som veide 1150 kg i den utgaven vi testet sist). Mazda sier dessuten at tyngdepunktet er lavere enn noen gang.
Den er dessuten 10 centimeter kortere, og kryper dermed under 4 meter igjen.
Hemmelige ytelser
Om motoralternativer sier Mazda ingenting, ut over at det handler om bensin, at motorene kalles Skyactive-G og at de er spesialtunet for å passe i MX-5.
Formgivningen følger Mazda Kodo-linje. I Kodo-prinsippene ligger et mål om at bilen skal se ut som om den er i bevegelse selv når den står stille. En tanke spesiell er plasseringen av baklysene. Bildesignere pleier å trekke lysene langt ut på biler som skal se lave og sportslige ut, men her står de et godt stykke inne på hekken.
Bilen kommer i salg først et godt stykke ute i 2015.
Les også:
Så mye kan du spare på å kjøpe nyere bruktbil
Denne saken ble første gang publisert 04/09 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.