Peugeot 508 RXH

Slik blir status-Peugeot-en

Stasjonsvogn med høy bakkeklaring, 4WD og masse utstyr. Nordmenns drømmebil, med andre ord.

Først publisert Sist oppdatert

Den allroad-aktige Peugeot 508 RXH som kommer til Norge til våren, vil antakelig koste rundt 500 000 for en godt utstyrt modell.

Den blir dermed en konkurrent til Audi A4 Allroad, og et rimeligere alternativ til Audi A6 Allroad og Volvo XC70.

508 RXH er en enkeltstående modell som kun leveres som Hybrid4. En bakkeklaring på 16,4 cm, 4WD, høyt utstyrsnivå, lavt forbruk og hybridmotoriseringen gjør at bilen kan bli et attraktiv produkt på det norske markedet.

Peugeot 508 RXH leveres med samme motorisering som 3008 HYbrid4. Det vil si en toliters HDi-dieselmotor foran med 163 hestekrefter og 300 newtonmeter, og en elektrisk motor bak med 37 hestekrefter og 200 newtonmeter.

Et start- og stoppsystem gjør at dieselmotoren stopper når det ikke er behov for den. Dieselmotoren vil i hovedsak alltid være passiv når bilen står stille. CO2-utslippet skal være på 109 g/km..

Fire programmer

508 RXH leveres med fire kjøreprogrammer - permanent firehjulsdrift, sportsprogram, elektrisk program og en auto-funksjon.

4WD: Systemet prioriterer at dieselmotoren (foran) og el-motoren (bak) skal jobbe samtidig. Det gjør at 508 RXH ifølge Peugeot skal være et reelt alternativ til de med behov for ekstra fremkommelighet.

Auto: Elektronikken tilpasser hvordan motorene samarbeider. Det skal gi en optimal kombinasjon mellom forbruk og kjørbarhet.

ZEV (Zero Emission Vehicle): Mulighet for helt elektrisk drift. Så sant det er strøm på batteriet. Du skal kunne kjøre uten utslipp opp til 60 kilometer i timen.

Sport: Dette gir tilgang til høyere turtall og raskere girskift.

Skiller seg fra 508

Peugeot 508 RXH skiller seg fra 508 på flere områder. Den er bredere, høyere, har ny front og ny styling rundt hele bilen. Grillen er også ny og i støtfangeren foran har den tre vertikale LED-lys som er spesielt for denne bilen.

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Fete dekk og quattro gir et fantastisk veigrep

Toyota dropper denne upopulære løsningen