Ny CR-V til høsten

Slik blir nye Honda CR-V

Til høsten kommer den europeiske versjonen av fjerde generasjon Honda CR-V.

KRAFTIGERE: Nye CR-V er mer til kraftkar enn dagens versjon, men forskjellene i ytre design er likevel ikke veldig store. Foto: Honda
KRAFTIGERE: Nye CR-V er mer til kraftkar enn dagens versjon, men forskjellene i ytre design er likevel ikke veldig store. Foto: Honda
Først publisert Sist oppdatert

Det har vært klart en tid, at en ny Honda CR-V skal komme på det europeiske markedet til høsten.

Den amerikanske versjonen har allerede vært i salg noen måneder, og den europeiske skiller seg ikke mye ut på designen - men noen forskjeller er det, og da med fordel Europa, etter en del sure kommentarer på amerikanske nettsider å dømme.

Nye CR-V blir litt kraftigere enn dagens versjon, med en mer distinkt og kraftig grill. Også hekken virker mer utbygd og kraftigere enn på utgående versjon (litt Volvo?). Samtidig er designen mer helhetlig.

Men endringene er klart størst innvendig. Interiøret er helt nytt, og i følge Honda har det en mengde smarte og fleksible løsninger, slik vi også i stadig større grad ser det på andre nye modeller.

Blant annet kan vi forvente et veldig kjapt og bra en touch-system for å heise bakseteputene opp mot forsetene og felle ned baksete-ryggene. Og plassen blir bedre, til tross for at de ytre målene ikke har økt (tvert i mot - den er ørlite kortere og lavere). Med oppslåtte seter er bagasjerommet på 589 liter, mens nedslåtte seterygger gir hele 1648 liter.

Så gjenstår det å høre om Honda har fått ned støynivået i CR-V. I følge amerikanske tester, er dette heldigvis tilfelle.

BREDERE BAK: Også hekken er kraftigere og mer utbygd enn dagens. Foto: Honda
BREDERE BAK: Også hekken er kraftigere og mer utbygd enn dagens. Foto: Honda

Motorer

Tre forskjellige motorer tilbys det europeiske markedet i denne omgangen. To er dieselmotorer, og en av dem - en 1,6-liter som yter 120 hk og har et dreiemoment på hele 300 Nm - er ny.

Den fås kun med 2WD, men det skulle ikke forundre oss om en lav innstegspris og god drivstofføkonomi vil friste mange. Den andre er den velkjente 2,2-liters dieselmotoren, som yter 150 hk, og som vi vet gjør en god jobb i CR-V. Dessuten vil den bli cirka ti prosent mer drivstofføkonomisk enn dagens.

Så tilbys det en annen kjent motor; en 2,0-liters i-VTEC bensinmotor, som med Norges nye litt mer dieselfiendtlige politikk kanskje vil være interessant for mange.

Som vanlig er, når en ny modell er på trappene, kjøres det kampanjetilbud på utgående modell. Så nå har du også muligheten for å få deg en fullspekket CR-V til god pris, av en modell som kom i 2007, og som fikk svært godt skussmål av våre testere. Ulempen er at den jo snart vil være "forrige modelll".

Tøft SUV-segment

KLIN NYTT: Interiøret minner lite om dagens, og er langt mer moderne. Foto: Honda
KLIN NYTT: Interiøret minner lite om dagens, og er langt mer moderne. Foto: Honda

Prisene i Norge er ikke klare i dag. Men kampen blir hard, i et SUV-segment som nå er nesten like stort som kompaktklasse-segmentet.

Modeller som VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og Toyota RAV4 er alle inne blant de tyve mest solgte modellene så langt i Norge, og like utenfor finner vi Kia Sportage og Subaru XV.

CR-V ligger helt nede på 69. plass, og for importøren er det nok en lettelse at en ny versjon av den gamle storselgeren er på vei inn.

Les også:

Alle årets bilnyheter

GOD PLASS: Et høyreist bagasjerom gjør at du kan få inn et par sykler, med baksetene slått ned. Foto: Honda
GOD PLASS: Et høyreist bagasjerom gjør at du kan få inn et par sykler, med baksetene slått ned. Foto: Honda

Denne dingsen beskytter mot parkeringsskader

Disse bilene har fått terningkast 6